Co wliczyć w koszty firmy?

utworzone przez | paź 8, 2014 | Prowadzenie firmy | 13 Komentarze

Kilka wskazówek dla tych, którzy dopiero otwierają swoją firmę. Co wliczyć w koszty firmy czyli co można brać na fakturę, gdy prowadzi się działalność gospodarczą?

Gdy już wybierzesz odpowiednie PKD swojej firmy i zaczniesz wystawiać pierwsze faktury czy rachunki i płacić pierwsze podatki, zaczniesz też szukać sposobów, by tych podatków do Urzędu Skarbowego płacić jak najmniej. A sposobem na obniżenie podatku do zapłaty jest wliczanie niektórych zakupów w koszty działalności. Oczywiście nie namawiam Cię do oszukiwania US i kombinowania, aby tych kosztów było jak najwięcej. Po prostu warto mieć oczy otwarte i myśleć przy dokonywaniu zakupów, a za każdym razem, gdy kupujesz to, co wykorzystujesz w swojej działalności – brać fakturę.

Co wliczyć w koszty firmy?

Najprościej mówiąc – kosztem może być wszystko to, co umożliwia Ci osiągnięcie przychodu. Załóżmy, że masz jednoosobową działalność gospodarczą, w której zarabiasz jako fotograf (robisz sesje dziecięce), a do tego masz zdolności manualne i prowadzisz blog, na którym prezentujesz własnoręcznie zrobioną biżuterię. Zarabiasz także na blogu, wyświetlając reklamy z programów partnerskich. Co może być Twoim kosztem?

  • komputer oraz oprogramowanie
  • urządzenia biurowe – drukarka, skaner, niszczarka itp.
  • domena i serwer pod blog
  • telefon komórkowy i rachunki telefoniczne
  • wynajęcie biura, jeśli nie pracujesz w domu
  • wyposażenie biura – krzesła, biurka itp.
  • rachunek za internet
  • sprzęt fotograficzny
  • oświetlenie do sesji fotograficznych (lampy, softboxy itp.)
  • akcesoria i gadżety do sesji (śmieszne czapki dla dzieci, zabawki, skrzynie, koszyki itp.)
  • wynajem studia na potrzeby sesji
  • półprodukty do wykonania biżuterii, którą prezentujesz na blogu
  • materiały biurowe
  • wizytówki, materiały reklamowe
  • reklama Twojej firmy (np. kampanie promocyjne w internecie, reklama na FB)
  • samochód – zarówno zakup (jeśli kupujesz go na firmę), jak i eksploatacja (paliwo, naprawy)
  • kawa, kolacja z klientem – tego typu wydatki także można uwzględniać w kosztach, jeśli realizują „cel biznesowy”.
  • prasa branżowa, książki branżowe
  • wydatki na wyjazdy na branżowe konferencje, targi
  • szkolenia, kursy specjalistyczne związane z Twoją działalnością

O czymś zapomniałam? Jakie zakupy wliczacie w koszty w swoich firmach?

Sposób na freelance bez stresu: dywersyfikacja

Pobierz darmową listę 40 pomysłów na dywersyfikację dla freelancera. Pomysły podzieliłam na 4 grupy:

  • praca z klientami
  • wynajem w małym biznesie
  • zarabianie na wiedzy
  • bycie twórcą
 

Pobierz bezpłatną listę i zbuduj dodatkowe źródło dochodu!

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

13 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] umieścić więcej elementów: komórkę, internet, opłaty za wynajęcie biura itd. (zobacz: co wliczyć w koszty firmy). Każdy koszt będzie obniżał podatek dochodowy, jaki musisz […]

trackback

[…] zwykle nastawiamy się na to (przynajmniej na początku) by maksymalnie oszczędzać i ciąć koszty w firmie. Dlatego tak trudno jest czasem pogodzić się z myślą, że niektóre zadania trzeba zlecić […]

trackback

[…] utrzymać. Klienci marudzili, że nie wystawiam faktur, ja nie mogłam wpisywać narzędzi pracy w koszty, więc bez większych przygotowań założyłam […]

Weronika
Weronika
3 lat temu

Dziękuję za artykuł:) Przydatne treści. Mam jednak pytanie – czy możesz podpowiedzieć, jakiej wysokości proporcjonalnie do przychodu powinny być miesięczne koszty działalności? Konkretnie – jak to np. sprawdzić, czy opłaca mi się wydać załóżmy 100 zł więcej? Czy to obniży podatek czy nie? Pozdrowienia! 🙂