Jak znaleźć klientów jako freelancer w 2022 roku?

utworzone przez | lut 21, 2022 | Praca w domu | 0 komentarzy

Kiedy zaczynałam pracować jako freelancerka, nie było tak dużo opcji do wyboru, jeśli chodzi o promocję. To było już prawie 12 lat temu! Nie było reklam na FB, w ogóle na Facebooku mało się działo, nie było Instagrama, było kilka dużych blogów eksperckich, a zrobienie swojego portfolio na stronie www wcale nie było takie łatwe i szybkie.

Z czasem to zaczęło się zmieniać i z każdym miesiącem pojawiały się nowe możliwości. Dzisiaj freelancer może szukać klientów i promować się na wiele różnych sposobów:

  • szukać klientów w ogłoszeniach (portale ze zleceniami, grupy na FB i inne)
  • mieć własny blog/podcast/kanał na YT/konto na IG/Tik Tok i tam publikować treści eksperckie, edukacyjne i inne
  • organizować webinary, szkolenia, konferencje lub uczestniczyć w takich wydarzeniach
  • nawiązywać relacje z innymi specjalistami albo z mediami, dbając o własny PR
  • korzystać z wielu opcji płatnej reklamy.

Jak się w tym wszystkim nie pogubić i od czego zacząć? Moim zdaniem warto zacząć od odpowiedzenia sobie na kilka pytań, żeby zawęzić trochę obszar poszukiwania i grupę potencjalnych klientów.

Przeczytaj także: 8 rzeczy, które musisz zrobić, żeby klient sam do Ciebie przyszedł

Jak znaleźć klientów jako freelancer w 2022 roku? Odpowiedz sobie na te pytania

1. Z kim chcesz pracować jako freelancer?

Dobrze wiesz, na czym się znasz i jakie usługi oferujesz, ale może warto zawęzić grupę potencjalnych klientów np. do jakiejś branży? Albo skupić się na poszukiwaniu zleceń wśród małych firm albo dużych firm? Z każdym typem klienta inaczej się pracuje, a każda współpraca ma swoje plusy i minusy. Mały klient ma mniejszy budżet, ale proces decyzyjny następuje szybciej. Większy może wydać więcej na Twoje usługi, ale z drugiej strony może mieć konkretne wymagania co do umowy, sztywne terminy, dłuższe terminy wypłat wynagrodzenia itp.

Decyzja o tym, czy wolisz małych czy dużych klientów i z jakiej branży może pomóc Ci w kolejnych krokach, czyli wyborze sposobu pozyskiwania klientów. W Narzędziowniku Znajdź klienta na 100 sposobów mówię o 37 sposobach na pozyskiwanie klienta. Inaczej szuka się małych zleceń (np. na portalach ze zleceniami), a inaczej dużych klientów (ci raczej nie będą dawać ogłoszeń o robocie dla copywritera czy fotografa na Oferii, ale sami znajdą fachowca lub popytają wśród znajomych).

2. Jakie masz umiejętności i supermoce, w czym jesteś lepszy od innych?

Różne sposoby pozyskiwania klientów wymagają różnych umiejętności. Na przykład: jeśli chciałbyś docierać do dużych marek poprzez regularne pokazywanie się na konferencjach i wystąpienia publiczne, przyda Ci się smykałka do przemawiania przed dużą publicznością i otwartość na kontakty z ludźmi (bo na takich wydarzeniach duże znaczenie maja spotkania i rozmowy zakulisowe).

Jeśli Twoją supermocą jest tłumaczenie trudnych rzeczy w zwięzły sposób, możesz spróbować zawojować Tik Tok (przeczytaj mój artykuł o eksperymencie z budowaniem marki osobistej na Tik Toku).

Jeżeli wolisz pisać, niż mówić i stawać przed kamerą, albo nie chcesz się ujawniać i pokazywać swojej twarzy, może dobrym sposobem będzie dla Ciebie blog ekspercki, który pomoże Ci zdobywać klientów (kilku najlepszych klientów na pisanie tekstów zdobyłam dlatego, że prowadzę blog o tematyce okołofinansowej).

A gdy Twoją supermocą jest reklama na Facebooku, to właśnie tamtędy możesz pozyskiwać klientów. Zwłaszcza, jeśli Twoje usługi to usługi ustawiania reklamy na Facebooku 🙂

Dobrze jest dopasować sposób zdobywania klientów do tego, jakie masz supermoce, bo dzięki temu będzie Ci po prostu łatwiej. W tym przypadku pójście pod prąd, zwłaszcza w niezgodzie ze sobą i swoim charakterem, może skutkować tym, że zmarnujesz mnóstwo energii i nic z tego nie będzie. Wierz mi, sama próbowałam wielu form promocji i jeśli w jakiejś nie czułam się dobrze, to po prostu sprzedaż też szła tak sobie.

3. Czy możesz znaleźć jakąś niszę w swojej niszy?

O ile jeszcze kilka lat temu wystarczyło być po prostu copywriterem, specem od reklam, od social media, grafikiem itp. żeby znaleźć klientów w pracy zdalnej, o tyle dzisiaj to już za mało. Według raportu useme.eu w Polsce jest 270 tysięcy freelancerów. Żeby pokonać konkurencję, trzeba się czymś wyróżnić, trzeba znaleźć dla siebie niszę w niszy.

Powiedzmy, że jesteś filmowcem i współpracujesz z przedsiębiorcami, dla których nagrywasz filmy. Możesz zawęzić jeszcze swoją specjalizację i np. nagrywać krótkie wideo na potrzeby social mediów, nagrywać reelasy, tik toki i youtube shorts. Każde medium społecznościowe rządzi się swoimi prawami i żeby nagrać skuteczne wideo na jedną z platform, trzeba wiedzieć, jak działa algorytm platformy, jakie wideo się aktualnie „sprzedają” i nadążać za zmianami. Jak myślisz, ilu filmowców, którzy po prostu umieją realizować filmy, zna się na algorytmach tik toka?

W innych branżach takie nisze w niszy to mogą być transkrypcje nagrań na YT, zdjęcia kulinarne (albo nawet zdjęcia konkretnego typu potraw, np. deserów), reklamy Allegro Ads dla jakiejś konkretnej branży, której specyfikę dobrze poznasz, reklamy Pinterest itp.).

Na tej samej zasadzie zastanów się, co może być niszą w Twojej niszy. Co Twój klient (ten, z którym już pracujesz lub potencjalny klient) robiłby w swoim biznesie, gdyby miał więcej czasu, umiejętności, albo większe zasoby w ludziach? Co może pomóc Twojemu klientowi rozwinąć jego biznes lub zarobić pieniądze, a może oszczędzić czas – i co Ty możesz mu dostarczyć?

Co więcej, w przypadku usług, inaczej niż w przypadku sklepów internetowych, nisza może być dość wąska. Jeśli jesteś freelancerem i zarabiasz na usługach, nie potrzebujesz przecież setek klientów. Prawdopodobnie wystarczy Ci kilku, którym dostarczysz świetne rezultaty, którzy będą z Tobą współpracować na stałe i będą na tyle zadowoleni, że polecą Twoje usługi innym.

Jak znaleźć klientów? Potrzebny Ci plan działania

Gdy już wiesz, co dokładnie chcesz robić, dla kogo i jakie masz szczególne talenty, w których sposobach pozyskiwania klientów czujesz się najlepiej, możesz przystąpić do działania.

Nie próbuj wdrażać od razu wszystkich pomysłów, które przyjdą Ci do głowy, bo działanie na wielu frontach jednocześnie będzie trudne w pojedynkę. Moim zdaniem lepiej spróbować jednej, dwóch metod działania, a po jakimś czasie wdrażać kolejne (np. po 12 tygodniach).

Jeśli potrzebujesz pomocy, mam coś dla Ciebie. W zeszycie ćwiczeń „52 pomysły na promocję dla freelancera” (który również znajduje się w paczce Znajdź klienta na 100 sposobów) poukładałam te pomysły tak, żeby co tydzień było jedno zadanie do zrobienia. Ale takie, które nie zajmie więcej, niż godzinę i które logicznie powiązane jest z poprzednimi tygodniami.

A więc np. w pierwszym tygodniu jest zadanie: „Znajdź 3 freelancerów, którzy mają blogi lub konta na Instagramie i kierują swoje usługi do tej samej grupy docelowej, co Ty, ale nie są Twoją bezpośrednią konkurencją. Nawiąż z nimi relację.”, a w dwunastym tygodniu „Skontaktuj się z jednym z trzech blogerów, z którymi nawiązałeś relację w pierwszym tygodniu i zaproponuj napisanie artykułu gościnnego na jego blogu (listę pomysłów tworzyliśmy w tygodniu 5)”. Jak widzisz, to wszystko jest dobrze przemyślane, nawiązywanie relacji to nie działanie z dnia na dzień, musi trochę potrwać 😊

A zatem, jeżeli jesteś przytłoczony możliwościami promocji swojej działalności i chcesz działać z konkretnym planem w ręku, to ten zeszyt (i cała paczka narzędzi Znajdź klienta na 100 sposobów) jest właśnie dla Ciebie.

Specjalizacja – klucz do sukcesu

Podsumowując, w 2022 roku jest znacznie więcej możliwości, jeżeli chodzi o poszukiwanie klientów w pracy zdalnej, niż 10 lat temu. Ale należy pamiętać, że jest też znacznie większa konkurencja i więcej freelancerów, którzy tych klientów poszukują. Dlatego warto się wyspecjalizować nie tylko w jakiejś wąskiej niszy w swojej działalności, ale też w jednej czy dwóch metodach poszukiwaniu klientów. Wystarczy, że dobrze opanujesz np. pozyskiwanie zleceń z reklam na Facebooku czy dzięki pisaniu bloga, a inne metody promocji nie będą Ci potrzebne.

Jakie są Twoje ulubione sposoby pozyskiwania klientów a które nigdy Ci się nie sprawdziły? Daj znać w komentarzach!

 

Sposób na freelance bez stresu: dywersyfikacja

Pobierz darmową listę 40 pomysłów na dywersyfikację dla freelancera. Pomysły podzieliłam na 4 grupy:

  • praca z klientami
  • wynajem w małym biznesie
  • zarabianie na wiedzy
  • bycie twórcą
 

Pobierz bezpłatną listę i zbuduj dodatkowe źródło dochodu!

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments