Klienci sami do Ciebie przychodzą, a Ty nie musisz szukać zleceń, bo masz ich wystarczająco dużo – o takiej sytuacji marzy każdy freelancer. W dzisiejszym odcinku podcastu opowiem, co zrobić, żeby klienci sami do nas trafiali. Posłuchaj do końca, zwłaszcza jeśli jesteś freelancerem, bo na końcu opowiadam o szkole dla freelancerów, która startuje już na początku roku!

8 rzeczy, które musisz zrobić, żeby klient sam do Ciebie przyszedł

Podkast dostępny też tutaj:

Zobacz na Youtube:

Wersja tekstowa odcinka:

Dzień dobry! Z tej strony Agnieszka Skupieńska, a to jest podcast dla osób przedsiębiorczych. Dzisiaj temat, który mocno zainteresuje freelancerów – jak to zrobić, żeby klienci sami do nas przychodzili i pytali o cenę usług? Opowiem o 8 rzeczach, o których trzeba pamiętać i o które zadbać, by pozyskiwać klientów bez wysiłku.

Z pozyskiwaniem klientów jest tak, że na początku wymaga to bardzo dużo pracy i starania. O każde zlecenie konkurujemy z innymi, często zaniżając stawki, by tylko wygrać zlecenie. Z czasem sytuacja może się odwrócić – to nie my będziemy szukać klientów, ale oni znajdą nas. To wymarzona sytuacja dla każdego freelancera, bo mając dużo zgłoszeń możemy nie tylko ustalać wyższe ceny, ale i nie musimy martwić się, że przebije nas konkurencja. Gdy klient zgłasza się do nas (np. z polecenia), jest spora szansa, że w ogóle nie bierze pod uwagę współpracy z innymi specjalistami.

No dobrze, tylko jak to zrobić, żeby to klienci nas znajdowali? Oto najważniejsze rzeczy, o których musisz pomyśleć.

  1. Rekomendacje od klientów

Po każdym udanym zleceniu proś o rekomendacje i proś, by klient polecił Cię swoim znajomym. Z początku będzie to trudne, wiem, bo nikt nie lubi prosić o pomoc. Ale jedna czy dwie prośby w mailu to naprawdę nie jest taka trudna sprawa, a może wiele zmienić w Twoim biznesie.

  1. Aktualizuj portfolio

Twoja strona www czy Twoje portfolio, umieszczone w sieci, powinno być zawsze aktualne. Znajdź czas chociaż przez godzinę w miesiącu, by sprawdzić, czy nie zmieniły się tam żadne dane, ceny, czy nie doszło nowe doświadczenie lub osiągnięcie, którym warto się pochwalić.

  1. Pisz blog

Wybierz taką tematykę bloga, która zainteresuje Twoich klientów. I nie chodzi tu o to, by zyskiwać setki czy tysiące czytelników i stać się zawodowym blogerem, ale o to, żeby przyciągać osoby potencjalnie zainteresowane Twoimi usługami.

Podam Ci kilka przykładów. Tworzysz strony sprzedażowe (tzw. landing page) dla małych firm? Możesz napisać post blogowy z instrukcją, jak taką stronę zrobić samemu. Na Twój artykuł mogą trafić osoby, które chciałyby stworzyć landing page. Kto wie, może część z nich, po przeczytaniu tekstu, zdecyduje się na współpracę?

Inny przykład: jesteś osobistą stylistką i piszesz artykuł o tym, jak samodzielnie przeprowadzić analizę kolorystyczną. Po przeczytaniu tekstu klientka prawdopodobnie zda sobie sprawę z tego, jakie to trudne (bo faktycznie jest trudne) i być może będzie chciała skorzystać z Twoich usług.

  1. Pisz posty gościnne u innych

W Polsce pisanie postów gościnnych na blogach nie jest bardzo powszechne, ale są blogerzy, którzy chętnie umieszczają takie artykuły u siebie. I znowu – wybierz temat, który pokaże Cię jako profesjonalistę, ale jednocześnie ma szansę przyciągnąć do Ciebie klientów. Pamiętaj również, by był to temat, który zainteresuje czytelników bloga, na którym będzie opublikowany.

Posty gościnne to trochę droga na skróty – nie musisz sam zbierać czytelników, tylko trafiasz do grupy, którą zebrał wokół siebie inny bloger.

 

 

Zanim przejdziesz dalej, mam coś dla Ciebie.

Jeśli chciałbyś spróbować pracy w domu albo już pracujesz jako wolny strzelec, ale chcesz poczytać o doświadczeniach innych – ta książka jest właśnie dla Ciebie!

Dlaczego warto ją mieć?

Dowiesz się z niej między innymi:

  • jak można zarabiać, nie wychodząc z domu;
  • jak znaleźć pierwsze zlecenia;
  • jak wyceniać swoją pracę;
  • jak negocjować z klientami;
  • kiedy jest dobry moment na założenie firmy i jak to zrobić;
  • jak motywować się do pracy.

212 stron konkretnych informacji, w formie drukowanej lub e-book (MOBI, EPUB, PDF).

  1. Aktualizuj profile w mediach społecznościowych

Na to też znajdź przynajmniej godzinę miesięcznie. Niech wszędzie będą aktualne odnośniki do Twojego portfolio, dane kontaktowe, najnowsze osiągnięcia. Zwróć szczególną uwagę na LinkedIn.

  1. Przemawiaj na wydarzeniach branżowych

Mogą to być konferencje, a mogą być nieodpłatne spotkania, jak choćby czwartki social media w branży kreatywnej. Jeśli w Twojej branży nie ma spotkań, na które mógłbyś się wybrać jako mówca, może czas załatać tę lukę i zorganizować własne spotkanie dla ludzi z Twojej branży?

Przemawiając na spotkaniach branżowych nie tylko budujesz swój autorytet, ale też masz szansę pokazać się dużej grupie ludzi. Nigdy nie wiadomo, kto z nich może zostać Twoim klientem.

  1. Nawiązuj kontakty online

Networking to świetne źródło zleceń, a pracując zdalnie możesz nawiązywać kontakty chociażby w mediach społecznościowych. Świetnie nadają się do tego grupy na Facebooku, Twitter, Instagram, a także blogi, na których możesz komentować wpisy i pomagać innym ludziom.

  1. Buduj wizerunek eksperta przez dostarczanie wartościowych treści

Mówiliśmy już o blogowaniu i występowaniu na konferencjach – to dwa sposoby na budowanie wizerunku eksperta. Ale jest ich znacznie więcej. Wydając książkę o tematyce związanej mocno z tym, co robisz, od razu stawiasz się o poziom wyżej niż konkurencja. Tworząc kursy online pokazujesz, że masz kompleksową wiedzę ze swojej dziedziny. Potencjalni klienci mogą trafić do Ciebie, bo będą chcieli nauczyć się czegoś z Twojej branży.

Równie dobrymi sposobami na budowanie swojej pozycji eksperta są filmy na Youtubie, podcasty, webinary czy nawet prowadzenie wartościowej grupy na Facebooku i wystąpienia na żywo w mediach społecznościowych (tzw. live’y, np. na Facebooku).

I to był ostatni, ósmy sposób na pozyskiwanie klienta bez bicia się o niego np. na portalach ze zleceniami. W każdym z tych sposobów dajemy się poznać klientowi, trafiamy do niego tak naprawdę tylnymi drzwiami, pozwalamy mu się znaleźć, zamiast pukać do niego ze swoją ofertą.

 

 

 

8
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x