Dziś kilka słów o tym, dlaczego czasem warto popracować nad zmianą wyglądu bloga i jak zmiana szablonu bloga wpływa na statystyki.
Stali czytelnicy zauważyli na pewno, że na początku miesiąca zmieniłam szablon tego bloga. Poprzedni miał być na chwilę, a został kilka miesięcy – jak to zwykle bywa ze wszystkim, co ma być „na chwilę” 🙂 Ale przyszła pora na odświeżenie, więc wybrałam dobrze mi znany szablon, z którego korzystam na innym moim blogu – ten, który widzisz w tej chwili.
Czy zmiana szablonu bloga wpłynęła na statystyki oglądalności bloga i zarobki?
Po przeanalizowaniu wykresów z Google Analytics postanowiłam podzielić się z czytelnikami wnioskami, bo być może dzięki temu ktoś też zdecyduje się na zmianę i uzyska dzięki temu lepsze wyniki, jeśli chodzi o oglądalność, liczbę odwiedzanych podstron czy czas wizyty na stronie.
Co się zmieniło po zmianie szablonu bloga?
Szablon zmieniłam 5 sierpnia, więc minęły od tego czasu już 3 tygodnie i można uznać, że zmiany, które widać w panelu Google Analytics to nie przypadek, ale stała zmiana. Ogromne zmiany widać przede wszystkim jeśli chodzi o liczbę podstron odwiedzonych przez jednego użytkownika, średni czas trwania sesji oraz współczynnik odrzuceń. Zmiana szablonu nie wpłynęła za to znacząco na liczbę odwiedzin i unikalnych użytkowników – te liczby zmieniają się w zależności od tego ile i jakie posty publikuję na blogu.
Ale przejdźmy do konkretów
Szablon zmieniłam 5 sierpnia, więc wykresy pokazuję od 15 lipca do 15 sierpnia, żeby zmiany były dobrze widoczne.
Liczba stron odwiedzonych przez jednego użytkownika
Jeśli wziąć pod uwagę 3 tygodnie od zmiany szablonu i porównać je z 3 tygodniami sprzed zmiany – różnica jest ogromna. Na starym szablonie każdy użytkownik odwiedzał 1,63 podstrony, teraz odwiedza 3,41 – to wzrost o 108,84%
Średni czas trwania sesji
I znowu porównując ostatnie 3 tygodnie z poprzednimi, sprzed zmiany szablonu – średni czas trwania sesji wzrósł z 1:58 na 2:07. Nie jest to przełomowa zmiana, ale zawsze 7,79% na plus.
Współczynnik odrzuceń
To najciekawsza zmiana – współczynnik odrzuceń spadł do takiego poziomu, że sama zastanawiam się, czy to nie jakiś błąd i czy tak mały współczynnik jest w ogóle możliwy. Ale przez ostatnie 3 tygodnie utrzymuje się na tym samym poziomie. Spadł z 77,10% do 2,97% – to zmiana aż o 96,15%.
Co ciekawe, mój inny blog na tym samym szablonie ma współczynnik odrzuceń na poziomie ok. 64%, a więc nie jest to jakaś magiczna zasługa szablonu 🙂
A jak zmiana szablonu bloga wpłynęła na zarobki na AdSense?
Nie zmieniłam układu reklam ani ich typu przy okazji zmiany szablonu, więc mogę sprawdzić, czy sam szablon ma jakieś znaczenie w moim przypadku jeśli chodzi o zarobki. Najważniejszy parametr, który można tu porównać to CTR czyli współczynnik klikalności. Porównując okres sprzed zmiany szablonu i po zmianie widzę, że CTR utrzymuje się ciągle na podobnym poziomie, a zmiana szablonu nie miała żadnego wpływu nie tylko na CTR, ale także na RPM, CPC czy liczbę kliknięć.
Czy wobec tego warto zmieniać szablon bloga?
Warto z pewnością dlatego, żeby odświeżyć blog co jakiś czas, choć nie jestem zwolennikiem częstych zmian – sama nie lubię, jak blogerzy, których czytam zmieniają szablony co 2-3 miesiące. Warto natomiast testować różne możliwości i przede wszystkim analizować dostępne dane – czy to dotyczące oglądalności czy zarobków i wyciągać wnioski, żeby jak najlepiej zoptymalizować swoją stronę czy blog – tak, żeby był przyjazny dla czytelników i zachęcał ich do pozostania chwilę dłużej.
Newsletter
Przy okazji zmiany szablonu uruchomiłam moduł zapisu na newsletter.
Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂
Z mojej strony mogę dodać, że zmiana szablonu na tym blogu spowodowała, że chętniej czytam Twoje starsze wpisy 😉 Pozdrawiam Ł.
Zmiana szablonu może przynieść też wiele strat jeśli we wcześniejszym motywie były jakieś poprawki w edytorze itd. Raz już to próbowałem zrobić bo trafiłem na szablon pod zarabianie z adsense ale niestety nie dało już rady zmienić bloga, więc zacząłem nowego o sporcie. Czas do pracy.
Pozdrawiam
Lubię przejrzyste blogi, na których właśnie mogę sobie przejrzeć poszczególne kategorie i podstrony – wtedy widzę, że panuje na danej stronie porządek. Od razu lepiej się czyta i szuka informacji. Zmiany na plus.
Trafiłam tu zbyt późno aby ocenić zmiany, mogę tylko potwierdzić że obecny szablon jest przyjemny dla oka i przejrzysty 🙂 A co do wpisu, właśnie wczoraj podpięłam sobie GA – zaczynamy zabawę z analizą 🙂
Pozdrawiam!
Szablon szablonowi nierówny, liczy się szybkość ładowania, może Twój jest teraz szybszy? 🙂
Witam Agnieszko,
Ja akurat szablonu nie zmieniałam i na razie nie zamierzam, ale wczoraj zmieniłam nazwę mojego bloga i jestem ciekawa, czy kiedyś Ci się cos takiego przydarzyło, a jeśli tak to jaki miało wpływ na jego popularność.
Serdecznie pozdrawiam
Ania
Witaj,
Nie zmieniałam nigdy nazwy bloga i nie wiem, jaki to ma wpływ na jego oglądalność, ale może ktoś z czytelników miał takie doświadczenia i podzieli się spostrzeżeniami.
Pozdrawiam,
Agnieszka
Aga, wiesz co? Sprawdziłam sobie dziś statystyki współczynnika odrzuceń z czasu, gdy używałam szablonu Hueman, też ze stajni od Alx, jak Twój. I mocno się zdziwiłam:
(mam nadzieję, że wstawienie obrazka zadziała)
Wtedy był praktycznie na zerowym poziomie, tak, jak u Ciebie teraz, po zmianie. Odkąd zmieniłam, wzrósł i to znacznie.
I teraz porównując Twoje statystyki do moich, coraz bardziej skłaniam się ku temu, że to jednak jakiś błąd, tzn. że ten szablon coś źle zlicza 🙂
Hm, obrazek nie wszedł, jakbyś mogła go dodać sama -http://finansenaobcasach.info/wp-content/uploads/2014/09/wspolczynnik-odrzucen.png
Google Analytics jest wstawiony dwa razy (wyświetl sobie źródło strony i poszukaj frazy „gaq” – to jest kod GA), więc wywołuje się dwa razy na każdą odsłonę i zlicza Ci wszystkie odsłony dwa razy, co jednocześnie pomniejsza współczynnik odrzuceń do prawie zera.
Dzięki za radę, sprawdzę to.
Wydaje mi się, że nowy szablon jest bardziej czytelny, może stąd te lepsze statystyki? W każdym razie dobry pomysł, żeby po zmianie szablonu sprawdzić wszystkie istotne statystyki strony i trzymać rękę na pulsie 🙂
U mnie za każdym razem występuje ten sam problem ze znalezionym szablonem – nigdy nie jestem z niego w 100% zadowolony. Stąd moje częste poprawki i poświęcanie im mnóstwa godzin. W takim przypadku każda zmiana na nowy szablon wiązałaby się z kolejnymi modyfikacjami. Dlatego staram się po prostu nie zmieniać 🙂
Zmiana szablonu ma jednak wpływ na zarobki i na współczynnik odrzuceń. U mnie bynajmniej gdy zmieniłem standardowy szablon na jakiś nowszy zmalał współczynnik odrzuceń i delikatnie wzrosły zarobki w sumie. Mała i szybka zmiana ale znacząca.