Zmiana szablonu bloga a statystyki GA + newsletter

utworzone przez | sie 28, 2014 | Zarabianie na blogu | 14 Komentarze

Dziś kilka słów o tym, dlaczego czasem warto popracować nad zmianą wyglądu bloga i jak zmiana szablonu bloga wpływa na statystyki.

Stali czytelnicy zauważyli na pewno, że na początku miesiąca zmieniłam szablon tego bloga. Poprzedni miał być na chwilę, a został kilka miesięcy – jak to zwykle bywa ze wszystkim, co ma być „na chwilę” 🙂 Ale przyszła pora na odświeżenie, więc wybrałam dobrze mi znany szablon, z którego korzystam na innym moim blogu – ten, który widzisz w tej chwili.

Czy zmiana szablonu bloga wpłynęła na statystyki oglądalności bloga i zarobki?

Po przeanalizowaniu wykresów z Google Analytics postanowiłam podzielić się z czytelnikami wnioskami, bo być może dzięki temu ktoś też zdecyduje się na zmianę i uzyska dzięki temu lepsze wyniki, jeśli chodzi o oglądalność, liczbę odwiedzanych podstron czy czas wizyty na stronie.

Co się zmieniło po zmianie szablonu bloga?

Szablon zmieniłam 5 sierpnia, więc minęły od tego czasu już 3 tygodnie i można uznać, że zmiany, które widać w panelu Google Analytics to nie przypadek, ale stała zmiana. Ogromne zmiany widać przede wszystkim jeśli chodzi o liczbę podstron odwiedzonych przez jednego użytkownika, średni czas trwania sesji oraz współczynnik odrzuceń. Zmiana szablonu nie wpłynęła za to znacząco na liczbę odwiedzin i unikalnych użytkowników – te liczby zmieniają się w zależności od tego ile i jakie posty publikuję na blogu.

Ale przejdźmy do konkretów

Szablon zmieniłam 5 sierpnia, więc wykresy pokazuję od 15 lipca do 15 sierpnia, żeby zmiany były dobrze widoczne.

Liczba stron odwiedzonych przez jednego użytkownika

 

strony sesja

Jeśli wziąć pod uwagę 3 tygodnie od zmiany szablonu i porównać je z 3 tygodniami sprzed zmiany – różnica jest ogromna. Na starym szablonie każdy użytkownik odwiedzał 1,63 podstrony, teraz odwiedza 3,41 – to wzrost o 108,84%

Średni czas trwania sesji

czas trwania

I znowu porównując ostatnie 3 tygodnie z poprzednimi, sprzed zmiany szablonu – średni czas trwania sesji wzrósł z 1:58 na 2:07. Nie jest to przełomowa zmiana, ale zawsze 7,79% na plus.

Współczynnik odrzuceń

wspolczynnik odrzucen

To najciekawsza zmiana – współczynnik odrzuceń spadł do takiego poziomu, że sama zastanawiam się, czy to nie jakiś błąd i czy tak mały współczynnik jest w ogóle możliwy. Ale przez ostatnie 3 tygodnie utrzymuje się na tym samym poziomie. Spadł z 77,10% do 2,97% – to zmiana aż o 96,15%.

Co ciekawe, mój inny blog na tym samym szablonie ma współczynnik odrzuceń na poziomie ok. 64%, a więc nie jest to jakaś magiczna zasługa szablonu 🙂

A jak zmiana szablonu bloga wpłynęła na zarobki na AdSense?

Nie zmieniłam układu reklam ani ich typu przy okazji zmiany szablonu, więc mogę sprawdzić, czy sam szablon ma jakieś znaczenie w moim przypadku jeśli chodzi o zarobki. Najważniejszy parametr, który można tu porównać to CTR czyli współczynnik klikalności. Porównując okres sprzed zmiany szablonu i po zmianie widzę, że CTR utrzymuje się ciągle na podobnym poziomie, a zmiana szablonu nie miała żadnego wpływu nie tylko na CTR, ale także na RPM, CPC czy liczbę kliknięć.

Czy wobec tego warto zmieniać szablon bloga?

[wp_ad_camp_2]Warto z pewnością dlatego, żeby odświeżyć blog co jakiś czas, choć nie jestem zwolennikiem częstych zmian – sama nie lubię, jak blogerzy, których czytam zmieniają szablony co 2-3 miesiące. Warto natomiast testować różne możliwości i przede wszystkim analizować dostępne dane – czy to dotyczące oglądalności czy zarobków i wyciągać wnioski, żeby jak najlepiej zoptymalizować swoją stronę czy blog – tak, żeby był przyjazny dla czytelników i zachęcał ich do pozostania chwilę dłużej.

Newsletter

Przy okazji zmiany szablonu uruchomiłam moduł zapisu na newsletter.

 

Sposób na freelance bez stresu: dywersyfikacja

Pobierz darmową listę 40 pomysłów na dywersyfikację dla freelancera. Pomysły podzieliłam na 4 grupy:

  • praca z klientami
  • wynajem w małym biznesie
  • zarabianie na wiedzy
  • bycie twórcą
 

Pobierz bezpłatną listę i zbuduj dodatkowe źródło dochodu!

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

14 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Łukasz
9 lat temu

Z mojej strony mogę dodać, że zmiana szablonu na tym blogu spowodowała, że chętniej czytam Twoje starsze wpisy 😉 Pozdrawiam Ł.

Dominik
9 lat temu

Zmiana szablonu może przynieść też wiele strat jeśli we wcześniejszym motywie były jakieś poprawki w edytorze itd. Raz już to próbowałem zrobić bo trafiłem na szablon pod zarabianie z adsense ale niestety nie dało już rady zmienić bloga, więc zacząłem nowego o sporcie. Czas do pracy.
Pozdrawiam

Staszek
9 lat temu

Lubię przejrzyste blogi, na których właśnie mogę sobie przejrzeć poszczególne kategorie i podstrony – wtedy widzę, że panuje na danej stronie porządek. Od razu lepiej się czyta i szuka informacji. Zmiany na plus.

Biznes Womann
9 lat temu

Trafiłam tu zbyt późno aby ocenić zmiany, mogę tylko potwierdzić że obecny szablon jest przyjemny dla oka i przejrzysty 🙂 A co do wpisu, właśnie wczoraj podpięłam sobie GA – zaczynamy zabawę z analizą 🙂

Pozdrawiam!

Darek
9 lat temu

Szablon szablonowi nierówny, liczy się szybkość ładowania, może Twój jest teraz szybszy? 🙂

Ania Stankiewicz
9 lat temu

Witam Agnieszko,

Ja akurat szablonu nie zmieniałam i na razie nie zamierzam, ale wczoraj zmieniłam nazwę mojego bloga i jestem ciekawa, czy kiedyś Ci się cos takiego przydarzyło, a jeśli tak to jaki miało wpływ na jego popularność.

Serdecznie pozdrawiam

Ania

Magda
9 lat temu

Aga, wiesz co? Sprawdziłam sobie dziś statystyki współczynnika odrzuceń z czasu, gdy używałam szablonu Hueman, też ze stajni od Alx, jak Twój. I mocno się zdziwiłam:

(mam nadzieję, że wstawienie obrazka zadziała)

Wtedy był praktycznie na zerowym poziomie, tak, jak u Ciebie teraz, po zmianie. Odkąd zmieniłam, wzrósł i to znacznie.

I teraz porównując Twoje statystyki do moich, coraz bardziej skłaniam się ku temu, że to jednak jakiś błąd, tzn. że ten szablon coś źle zlicza 🙂

Magda
9 lat temu

Hm, obrazek nie wszedł, jakbyś mogła go dodać sama -http://finansenaobcasach.info/wp-content/uploads/2014/09/wspolczynnik-odrzucen.png

Marcin Kosedowski
9 lat temu

Google Analytics jest wstawiony dwa razy (wyświetl sobie źródło strony i poszukaj frazy „gaq” – to jest kod GA), więc wywołuje się dwa razy na każdą odsłonę i zlicza Ci wszystkie odsłony dwa razy, co jednocześnie pomniejsza współczynnik odrzuceń do prawie zera.

Paweł
9 lat temu

Wydaje mi się, że nowy szablon jest bardziej czytelny, może stąd te lepsze statystyki? W każdym razie dobry pomysł, żeby po zmianie szablonu sprawdzić wszystkie istotne statystyki strony i trzymać rękę na pulsie 🙂