W jednej z grup facebookowych trafiłam na pytanie 18-latka, który chciał zacząć swój pierwszy biznes. Pytanie brzmiało tak: „Handel internetowy przez serwisy typu Allegro, Amazon itp.- dobry pomysł na pierwszy biznes i zaczęcie przygody z własnymi przedsiębiorstwami?”.

Jak to się często zdarza w grupach facebookowych, wiele odpowiedzi było nie na temat. Np. ktoś radził pytającemu, by założył spółkę z o.o., a ktoś inny, by zaczął firmę od inkubatora start-upów. No dobra, ale przecież pytanie dotyczyło sprzedaży na Allegro, a nie formy prawnej działalności! Ktoś inny z kolei mówił, że najważniejsze w biznesie jest dostarczanie dokumentów na czas księgowej…

No dobra, ale co z pytaniem? Czy sprzedaż na Allegro to dobry pomysł, żeby zacząć z własnym biznesem?

Moim zdaniem TAK. I to z kilku powodów.

Dlaczego sprzedaż na Allegro to dobry pomysł na pierwszy biznes?

1. Niska bariera wejścia

Żeby zacząć na Allegro, nie musisz mieć dużego budżetu. Swój pierwszy sklep na Allegro założyłam z oszałamiającym budżetem na towar wynoszącym około 100 złotych (pisałam o tym w tekście Jak nie zostałam królem skarpetek). Wystarczy, że masz niewielką kwotę do wydania na towar, kupisz coś u jakiegoś hurtownika i już możesz spróbować swoich sił w sprzedaży.

Niska bariera wejścia dotyczy nie tylko kosztów towaru, ale i całej infrastruktury. Chyba żaden inny biznes (może z wyjątkiem usług) nie jest tak niskokosztowy, jak handel na Allegro. Żeby otworzyć sklep internetowy, musisz najpierw wybrać oprogramowanie sklepu i za nie zapłacić (albo w abonamencie, albo przynajmniej za serwer, jeśli zdecydujesz się na samodzielne postawienie sklepu na Woocommerce). A na Allegro nie płacisz nic na starcie, więc możesz założyć swój „sklep” i rozpocząć handel już dzisiaj.

2. Łatwo znaleźć niszę

Na Allegro dużo łatwiej niż gdzie indziej znaleźć dla siebie niszę. Wymaga to co prawda sporo czasu, ale wszystko masz w jednym miejscu, więc żeby znaleźć niszę, w której jest niewielka konkurencja, przeglądaj oferty, które już są w serwisie. Łatwo zorientujesz się, że np. dużo osób sprzedaje dmuchane baseny, a mało metalowe kwietniki na ścianę (tak strzelam, bo nie sprawdzałam, jak to jest teraz z ofertami w tych branżach). Szukanie niszy poza Allegro, wśród sklepów internetowych w ogóle jest znacznie trudniejsze.

3. Masz już dostęp do klientów

To zaleta nie do przecenienia. Jeśli chcesz spróbować swoich sił w sprzedaży w zwykłym sklepie internetowym, to po jego postawieniu będziesz jeszcze musiał znaleźć sposób, żeby przyprowadzić tam klientów. Na Allegro nie masz tego problemu, bo klienci sami trafią na Twoje oferty, przeszukując zasoby tego serwisu. Dzięki temu, jeśli dobrze pójdzie, już pierwszego dnia po wystawieniu oferty, możesz liczyć na sprzedaż.

4. Obsługa Allegro jest prosta

Łatwo wystawisz ofertę, skonfigurujesz formy dostawy i płatności, nie musisz rozgryzać nowego systemu, bo pewnie nie raz korzystałeś z Allegro jako klient lub chociaż przeglądałeś oferty na tym portalu.

5. Możesz się dużo nauczyć o prowadzeniu firmy

Wejście z własną ofertą na Allegro jest proste, nie wymaga nakładów finansowych, ale nie ominie Cię to, co w handlu najważniejsze – kontakt z klientami oraz producentami i hurtowniami. Sprzedając na Allegro nie ryzykujesz wiele (bo sklep możesz w każdej chwili zamknąć), ale wiele możesz się nauczyć: o obsłudze klienta, reklamacjach, negocjacjach z dostawcami. Poznasz typowe problemy, jakie zdarzają się w firmach kurierskich, nauczysz się, jak szukać zaginionych w tajemniczych okolicznościach paczek 😉

6. Nie musisz nawet mieć firmy

Od niedawna można prowadzić tzw. działalność nierejestrowaną, a więc sprzedawać, ale nie mieć zarejestrowanej firmy. Na początek, kiedy nie wiesz jeszcze, czy Twój pomysł wypali, a z drugiej strony nie potrzebujesz ubezpieczenia zdrowotnego (bo masz je np. dzięki rodzicom) to świetna opcja. Nie musisz wtedy płacić ZUS-u, chociaż musisz rozliczyć się z tego, co sprzedałeś. Więcej o tej formie działalności przeczytasz tutaj.

7. Łatwo zmienić branżę

Wyobraź sobie, że zakładasz swój pierwszy sklep na Allegro. Twoje konto ma jakąś niezbyt konkretną nazwę, np. WOJ-ABC (bo masz na imię Wojtek). Twój pierwszy pomysł na sprzedaż to – idąc moim śladem – skarpetki. Ale szybo orientujesz się, że skarpetki nie schodzą jakoś super, więc bierzesz od hurtownika jeszcze rajstopy i czapki. Czapki idą świetnie, więc poszerzasz ten asortyment o chusty, szaliki, rękawiczki. Twój hurtownik ma w ofercie też plecaki i saszetki-nerki, więc bierzesz po kilka sztuk i tych produktów. Orientujesz się, że nerki zrobiły się modne i świetnie się sprzedają, więc zamawiasz ich coraz więcej i szukasz nowych dostawców. Z czasem dołączasz też portfele, a skarpetek dawno już nie zamawiasz…

Widzisz, o co mi chodzi? Mając sklep internetowy, w którym mozolnie budujesz markę już od startu (nawiasem mówiąc, budowanie marki to strata czasu), będziesz mieć trudności ze zmianą branży. W przypadku handlu na Allegro to znacznie łatwiej zmienić asortyment i przejść do innej branży.

8. Klienci Cię oceniają – to dobrze!

Czy nam się to podoba, czy nie, reagujemy na to, co mówią inni. Jeśli ktoś poleca sklep – jesteśmy bardziej skłonni w nim kupić. Jeśli poleca dany produkt, szybciej zaryzykujemy i włożymy go do koszyka. Allegro ma swój system oceniana, więc jeśli tylko będziesz zbierał dobre opinie, to może nakręcać kolejnych kupujących i zachęcać ich do zakupu.

9. Sklep na Allegro możesz prowadzić po godzinach

Dopóki nie będziesz mieć wielu zamówień, prawdopodobnie poradzisz sobie z prowadzeniem takiego sklepu po godzinach. Jeśli szukasz dodatkowej pracy, to właśnie sklep na Allegro może być najlepszym wyjściem – także dlatego, że łatwo go założyć, nie musisz martwić się o techniczną stronę, awarie, problemy z serwerem itp.

10.  Sklep na Allegro możesz zintegrować z oprogramowaniem SaaS

Sama mam swój sklep na Shoplo (to oprogramowanie typu SaaS, czyli opłacane co miesiąc, w ramach abonamentu), ale sprzedaję też na Allegro. Oba systemy mam zintegrowane tak, że zamówienia z Allegro wpadają do mojego panelu w Shoplo, a stan magazynu zmniejsza się o to, co sprzedało się na platformie Allegro.

Jeśli więc z czasem stwierdzisz, że to dobra pora, żeby otworzyć własny sklep, możesz połączyć sprzedaż na Allegro z innym oprogramowaniem i nie rezygnować z dotychczasowego kanału dotarcia do klientów.

Nawiasem mówiąc, w przypadku mojego sklepu zamówienia z Allegro to nawet 20-25% wszystkich sprzedaży. Więcej o tym, jak pozyskuję klientów i jak rozwijam swój sklep internetowy, a także dane o przychodach, wydatkach na reklamę i inne „smaczki” piszę w moim e-booku „Pierwszy milion z e-sklepu”.

Minusy Allegro

Moim zdaniem sprzedaż na Allegro jest dobrym sposobem, żeby się przetrenować jako początkujący biznesmen. Zresztą, nie tylko początkujący, bo przecież to doskonałe źródło klientów także wtedy, gdy Twoja działalność się rozwinie.

Ale trzeba pamiętać, że sprzedaż na Allegro ma też swoje minusy. To przede wszystkim prowizja od każdej sprzedanej sztuki produktu. To także duża konkurencja, a dla kupujących łatwość porównania cen z innymi sklepami. To także konieczność wystawiania nowych ofert, kiedy stare wygasną. To również niewielki wpływ na wygląd Twoich ofert – znacznie mniejszy niż w sklepie internetowym, który tworzysz sam.

Pewnie tych minusów znalazłoby się więcej, ale i tak uważam, że handel na Allegro to świetne boisko treningowe dla wszystkich, którzy marzą o tym, żeby rozkręcić swój biznes.