Biblioteczka właściciela e-sklepu, czyli 15 książek, które warto przeczytać, jeśli działasz w e-commerce

utworzone przez | maj 11, 2021 | E-commerce, Polecane książki | 3 Komentarze

Stali czytelnicy To się opłaca i mojego newslettera wiedzą, że co jakiś czas polecam ciekawe książki, które przydają się w pracy na swoim. Czytam ich naprawdę sporo, ale nie wszystkie Wam polecam, bo nie wszystkie są tego warte 🙂 A że od poprzednich zestawień (zerknij: Biblioteczka freelancera, czyli 50+ książek, które warto przeczytać, pracując na swoim oraz Lista książek rozwojowych, które warto przeczytać w Legimi) minęło sporo czasu, to i nazbierało się dużo ciekawych pozycji do polecenia.

W tym zestawieniu nie powtarzam wszystkich książek z poprzednich list, chociaż wiele z nich przyda się też osobom prowadzącym sklep internetowy, dlatego zajrzyj pod linki z poprzedniego akapitu.

Dodam jeszcze dla porządku, że pod moimi opisami książek znajdziecie linki, pod którymi można sprawdzić, gdzie kupić najtaniej daną pozycję. To linki afiliacyjne, to znaczy, że z każdego zakupu poprzez taki link ja dostanę prowizję od księgarni.

Wiele z tych książek z listy można czytać w abonamencie Legimi. Abonament można sprawdzić za darmo przez 7 dni, a doszły mnie słuchy, że jeśli zarejestrujesz się z mojego linka partnerskiego, to wówczas masz 30 dni okresu darmowego, zamiast 7 (a ja dodatkowo 2 tygodnie w Legimi za darmo). To link do rejestracji w Legimi.

Założenie i prowadzenie sklepu

Jak szybko zbudować dochodowy sklep internetowy – Łukasz Kusak

Zaczynam od książki Łukasza Kusaka, bo moim zdaniem ze wszystkich, o których tu będzie mowa, ta książka traktuje temat zakładania sklepu najbardziej kompleksowo. Autor poświęca sporo miejsca platformom do e-sklepów i analizuje je pod kątem plusów i minusów, obiektywnie i rzeczowo.

Z książki dowiemy się nie tylko jak postawić sklep, ale także jak sprowadzać do niego ruch, jak powinna wyglądać strona sklepu, jakie procedury musimy znać, jeśli chodzi o samo prowadzenie sklepu i jakie obowiązki na nas ciążą. Po jej przeczytaniu miałam wrażenie, że wreszcie ktoś podszedł do tematu od strony praktycznej, a nie tylko pisze o budowaniu marki i pozyskiwaniu zaufania klientów 🙂

Sprawdź, gdzie kupisz książkę najtaniej.

E-commerce w praktyce. Lekcje skutecznej sprzedaży online

Ta książka ma wielu autorów, a lekcje, które od nich dostajemy, podzielone są na kilka działów: Dobre decyzje na start; Silny i stabilny zespół; Obsługa klienta, reklamacje i zwroty; Efektywne marketing i PR i inne. Na pewno nie wszystkie lekcje przydadzą się początkującym, nie wszystkie też przydadzą się w każdej branży.

Ale ogromnym plusem tej książki jest to, że została napisana przez praktyków, którzy opowiadają o swoim doświadczeniu, a to zawsze cenię najbardziej. Warto mieć ją na własność i wracać co jakiś czas, bo to jedna z tych pozycji, które jak przeczytasz raz na rok to za każdym razem znajdziesz w niej coś nowego, co Ci pomoże albo podsunie jakiś pomysł.

Szczególnie polecam ostatnią część, w której właściciele kilku sklepów trochę odsłaniają kulisy działalności i mówią m.in. o tym, jakie kanały sprzedaży są najbardziej efektywne w ich przypadku albo jakie kosztowne lekcje ponieśli.

Książkę kupisz tutaj

Konwersja w e-commerce – Łukasz Plutecki, Sebastian Suma

Książka wydana już jakiś czas temu, bo w 2016 roku, ale nadal ma wiele aktualnych treści. Dotyczy konwersji, a więc tego, jak sprawić, żeby więcej odwiedzających stronę robiło u nas zakupy, a nie tylko oglądało i wychodziło ze strony.

Dowiemy się z niej m.in. jak działa marketing w wyszukiwarkach, jakie czynniki wpływają na wysokość współczynnika konwersji, jak wykorzystać e-mail marketing w promocji sklepu. Wszystko to poparte przykładami z polskich sklepów, czyli tak, jak lubię 😉

Zobacz, gdzie kupić książkę najtaniej.

Pierwszy milion z e-sklepu – Agnieszka Skupieńska

Nie mogło w tym zestawieniu zabraknąć mojego e-booka. To nie typowy poradnik, ale raczej jedno duże studium przypadku. Opisuję w nim, jak krok po kroku, od zera założyłam sklep internetowy, jakie decyzje trzeba było podejmować na każdym etapie.

Pokazuję też, co dość nietypowe, konkretne dane liczbowe. Ile zamówień mieliśmy w pierwszym roku, ile w kolejnych, ile pochodzi z Allegro, ile z porównywarek cenowych, ile kosztuje nas klient pozyskany reklamą. Warto przeczytać, jeśli jeszcze nie wiesz, czy sklep internetowy to coś dla Ciebie.

E-booka kupisz tylko tutaj (wpisz kod rabatowy „biblioteczka” na 10% zniżki).

Biblia e-biznesu. Nowy Testament

To też książka z 2016 roku (w czerwcu 2021 zapowiedziana jest premiera 3 części Biblii e-biznesu), ale jeśli masz swój sklep, musisz mieć ją na swojej półce. Znajdziesz tu odpowiedzi na większość pytań, które przyjdą Ci do głowy w procesie zakładania sklepu – jakie platformy można wybrać, co z logistyką, płatnościami, jak prowadzić marketing w sklepie.

Oczywiście każdemu z tych zagadnień poświęconych jest po kilka stron, bo cała książka dotyczy nie tylko sklepów internetowych, ale uważam, że przeczytanie jej to dobry punkt wyjścia do dalszego zagłębiania się w temat prowadzenia sklepu internetowego.

Zobacz gdzie kupisz książkę najtaniej.

Siła subskrypcji – John Warillow

Ta pozycja nie jest typowo o e-commerce, ale o szczególnym modelu biznesowym: modelu subskrypcyjnym. Polecam ją, bo to naprawdę świetne, kompleksowe opracowanie tego tematu. Autor analizuje i podaje przykłady 9 różnych modeli subskrypcyjnych (np. model biblioteki, model „pierwszy w kolejce”, model pudełko-niespodzianka).

Znajdziesz tu też informacje, jak budować taki biznes, jak go sprzedawać i skalować. I to konkrety – wyliczenia, dane, wzory matematyczne 🙂 Jeśli myślisz o biznesie subskrypcyjnym, warto przeczytać.

Zobacz gdzie kupisz książkę najtaniej.

Marketing, reklama, sprzedaż, pisanie tekstów

Księga Adsów – Franciszek Georgiew

Czytałam „Księgę Adsów” jeszcze jak była dostępna w wersji bezpłatnej i dawno z żadnej książki nie zrobiłam tylu notatek, co z tej. Mimo to kupiłam też wersję papierową, bo jest bardziej aktualna od tej, którą miałam wcześniej.
W książce znajdziemy nie tylko omówienie wszystkich kroków ustawiania reklamy na Facebooku, ale też takie praktyczne wskazówki, co może się sprawdzić, jak wybrać grupę docelową, żeby reklama była skuteczna.
 
Ale jest tu coś jeszcze: zanim dojdziemy do części poświęconej reklamom, autor zmusza nas do zastanowienia się nad naszą wizją i tym, do kogo właściwie chcemy trafić z produktem (czyli do określenia buyer persony). Bez tego trudno o skuteczne reklamy, więc super, że te wskazówki się w książce znalazły.
Polecam, jeśli samodzielnie reklamujesz swój sklep na Facebooku.

Neuromarketing – Roger Dooley

Ta książka ma podtytuł „100 szybkich, łatwych i tanich sposobów na przekonanie klienta” – ten podtytuł nie kłamie! W kolejnych rozdziałach dowiemy się np. jak wykorzystać wiedzę naukową o mózgu w marketing sensorycznym (czyli np. jak skusić klienta do zakupu odpowiednim zapachem), w brandingu, w copywritingu albo do budowania zaufania.

 
„Neuromarketing” można czytać na wyrywki, w każdym rozdziale znajdziemy naprawdę konkretne, proste wskazówki. Jak na przykład tę, żeby CV dla potencjalnego pracodawcy drukować na grubszym papierze albo zanosić w cięższej teczce. Dlaczego? Bo według badań wtedy kandydat do pracy wydaje się bardziej profesjonalny i mocniej zainteresowany posadą.

Zobacz gdzie kupisz książkę najtaniej.

Co chce wiedzieć klient – Marcus Sheridan

Tę książkę czytałam w 2021 roku, bo została wydana w Polsce całkiem niedawno i muszę powiedzieć, że dawno nie czytałam tak dobrej książki o content marketingu. Tak konkretnej i dającej na tacy rozwiązania do wdrożenia.
Autor uczył się wykorzystania treści w marketingu i sprzedaży na własnej skórze – najpierw prowadząc firmę, która montuje baseny, a potem testując wypracowane rozwiązania na klientach w swojej agencji.
W książce znajdziemy konkretne wskazówki – o czym masz pisać na blogu, o czym nagrywać filmy. I mnóstwo przykładów zastosowania w praktyce tego, o czym mówi i czego uczy. W praktyce jego firmy, ale też wielu innych firm, którym pomagał. Są nawet szkice konkretnych e-maili, które Sheridan radzi wysyłać do klientów, żeby content marketing rzeczywiście sprzedawał.
Ostrzegam, że to jedna z tych książek, po przeczytaniu których masz ochotę od razu wdrażać to, o czym przeczytałeś i sprawdzić w praktyce to, o czym pisze autor. I co jakiś czas myślisz sobie: że też wcześniej na to nie wpadłam! 🙂

Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) – Artur Jabłoński

Książkę Artura polecałam już przy poprzednim zestawieniu. Muszę przyznać, że od tamtego czasu czytałam kilka innych książek o pisaniu i jakoś wracam zawsze do tej, bo jest konkretna, daje proste i przydatne wskazówki.

To krótka książka, ale warto do niej wracać co jakiś czas i upewniać się, że dalej pamiętamy o wszystkich zasadach pisania tekstów do internetu. O tym, jak zrobić dobre CTA, jak pisać nagłówki, a zwłaszcza jak używać języka sprzedażowego. A ponieważ jej premiera miała miejsce kilka lat temu, to można ją kupić za śmieszną cenę, zupełnie nieadekwatną do wartości 😉
 

Jak zbudować zaangażowaną społeczność – Ania Kęska

Czytałam przynajmniej kilka książek o budowaniu społeczności, ale żadna nie analizowała tak mocno i tak konkretnie Instagrama. Tu mamy temat społeczności potraktowany nawet jeszcze węziej, bo Ania skupia się na robieniu dobrych instastories, które budują społeczność. I jest w tym zaskakująco konkretna, podsuwa wskazówki co robić, czego nie robić, jakie techniki wykorzystać, żeby ludzie chcieli oglądać nasze instastories.

Do tego na końcu e-booka są rozmowy z kilkoma twórcami z Instagrama o różnych zasięgach, którzy dzielą się swoimi spostrzeżeniami, co u nich działa, a co nie.
E-booka Ani czytałam jakoś na początku roku i jak już zdecydowałam się wprowadzić w życie jej porady (trochę trwało zanim je przetrawiłam), to widzę efekty – oglądalność moich instastories wzrosła dwukrotnie (zaznaczam jednak dla porządku, że testowałam na koncie aga.skupienska, a nie na sklepowym).
 

Superfani – Pat Flynn

Muszę przyznać, że nie jestem fanką Pata Flynna, jego książka „Gotowi na start” nie bardzo mnie zachwyciła (ale może dlatego, że było już dla mnie za późno na te treści), ale za to „Superfani” czytało mi się bardzo dobrze. To też książka o budowaniu społeczności i też, podobnie jak książka Ani Kęski, zawiera sporo konkretnych przydatnych wskazówek, które można u siebie zastosować.

Czekam, aż ktoś napisze książkę o budowaniu społeczności z przykładami bez marek osobistych, wyłącznie ze sklepów i innych firm, za którymi nie stoi jeden, konkretny człowiek, znany społeczności z imienia i nazwiska. Dopóki nie ma takich książek (a przynajmniej ja nie trafiłam, jak znacie jakieś, dajcie znać), to trzeba się posiłkować tym co jest i próbować zastosować opisane strategie w swoim biznesie.
 
 
 

Lead magnet. Strategia sprzedaży w social mediach – Marta Idczak

Miałam trochę zagwozdkę, czy umieszczać książkę Marty w tym zestawieniu, bo w typowych sklepach internetowych rzadko wykorzystuje się strategię lead magnetu. Ale e-commerce to w końcu też sprzedaż produktów cyfrowych, a w tym przypadku e-book Marty świetnie się nada. Poza tym uważam, że on jest zdecydowanie za mało doceniany, a jest naprawdę świetny.
Przede wszystkim dlatego, że wszystko, co opisuje Marta, to są konkretne, rozpisane w punktach plany działania, które zostały przez nią wielokrotnie sprawdzone. Wiele razy możemy przeczytać w e-booku konkretne dane, na przykład o tym, jaką konwersję miała u niej mało rozbudowana strona zapisu na webinar, a jaką bardziej rozbudowana albo jaką dokładnie strukturę powinien mieć webinar sprzedażowy.
Jeśli lubicie moje materiały za konkretne podejście, to materiały Marty są takie same.
 
 
 
 

Pieniądze

Grosz do grosza – Dan Ariely

Wiele wniosków, przedstawionych w książce „Neuromarketing” bazuje na badaniach, które przeprowadzał Dan Ariely i inni ekonomiści behawioralni.
Ta książka nie jest w sumie o sprzedaży ani o marketingu, ale umieszczam ją tutaj, bo uważam, że żeby robić dobry marketing i skutecznie sprzedawać, trzeba wiedzieć, jak ludzie wydają pieniądze. A o tym właśnie jest „Grosz do grosza”. Autor opisuje w niej m.in. dlaczego działają na nas wyprzedaże i dlaczego wolimy jechać na wczasy all inclusive i często mamy z nich lepsze wspomnienia, niż gdy płacimy na miejscu za każdą kolację. Dowiemy się też, jak działają na nas opisy dań w restauracji oraz co to są kotwice cenowe i dlaczego się na nie nabieramy.
Jedna z moich ulubionych książek o finansach.

Po pierwsze zysk – Mike Michalowicz

Tę książkę polecałam już przy okazji listy książek rozwojowych dostępnych w Legimi.

Autor opowiada w niej o swojej autorskiej metodzie zarządzania finansami firmowymi. OK, może nie da jej się przełożyć 1:1 na polskie warunki, ze względu na inny system podatkowy, ale pewne założenia naprawdę dają do myślenia. Na przykład to, że firmy nie prowadzimy po to, żeby się rozwijała, ale prowadzimy ją po to, żeby zarabiać. Dlaczego więc tak wielu przedsiębiorców, zamiast wypłacać sobie chociażby minimalny zysk, przeznacza absolutnie wszystkie pieniądze na inwestycje (co potem rodzi u nich frustrację, bo często kolejne inwestycje nie przynoszą większych zysków, tylko większe koszty)?

Serio, zmienisz sposób myślenia o finansach i prowadzeniu firmy po przeczytaniu tej książki.

 

Sposób na freelance bez stresu: dywersyfikacja

Pobierz darmową listę 40 pomysłów na dywersyfikację dla freelancera. Pomysły podzieliłam na 4 grupy:

  • praca z klientami
  • wynajem w małym biznesie
  • zarabianie na wiedzy
  • bycie twórcą
 

Pobierz bezpłatną listę i zbuduj dodatkowe źródło dochodu!

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

3 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Zu
Zu
3 lat temu

Dzięki za wpis!

Aneta Boritzka
3 lat temu

Spora lista wartościowych do nadrobienia! Na szczęście robiłam porządki w regale z książkami – także znajdzie się miejsce na kilka nowych pozycji!

Aneta
3 lat temu

Właśnie zakupiłam książkę Biblia e- biznesu 3.0 a książkę Artura – również szczerze polecam! Poza tym polecam również zaopatrywać się w różne czasopisma jak e-commerce, ale również Marketer +