Stali czytelnicy To się opłaca i mojego newslettera wiedzą, że co jakiś czas polecam ciekawe książki, które przydają się w pracy na swoim. Czytam ich naprawdę sporo, ale nie wszystkie Wam polecam, bo nie wszystkie są tego warte 🙂 A że od poprzednich zestawień (zerknij: Biblioteczka freelancera, czyli 50+ książek, które warto przeczytać, pracując na swoim oraz Lista książek rozwojowych, które warto przeczytać w Legimi) minęło sporo czasu, to i nazbierało się dużo ciekawych pozycji do polecenia.
W tym zestawieniu nie powtarzam wszystkich książek z poprzednich list, chociaż wiele z nich przyda się też osobom prowadzącym sklep internetowy, dlatego zajrzyj pod linki z poprzedniego akapitu.
Dodam jeszcze dla porządku, że pod moimi opisami książek znajdziecie linki, pod którymi można sprawdzić, gdzie kupić najtaniej daną pozycję. To linki afiliacyjne, to znaczy, że z każdego zakupu poprzez taki link ja dostanę prowizję od księgarni.
Wiele z tych książek z listy można czytać w abonamencie Legimi. Abonament można sprawdzić za darmo przez 7 dni, a doszły mnie słuchy, że jeśli zarejestrujesz się z mojego linka partnerskiego, to wówczas masz 30 dni okresu darmowego, zamiast 7 (a ja dodatkowo 2 tygodnie w Legimi za darmo). To link do rejestracji w Legimi.
Założenie i prowadzenie sklepu
Jak szybko zbudować dochodowy sklep internetowy – Łukasz Kusak
Zaczynam od książki Łukasza Kusaka, bo moim zdaniem ze wszystkich, o których tu będzie mowa, ta książka traktuje temat zakładania sklepu najbardziej kompleksowo. Autor poświęca sporo miejsca platformom do e-sklepów i analizuje je pod kątem plusów i minusów, obiektywnie i rzeczowo.
Z książki dowiemy się nie tylko jak postawić sklep, ale także jak sprowadzać do niego ruch, jak powinna wyglądać strona sklepu, jakie procedury musimy znać, jeśli chodzi o samo prowadzenie sklepu i jakie obowiązki na nas ciążą. Po jej przeczytaniu miałam wrażenie, że wreszcie ktoś podszedł do tematu od strony praktycznej, a nie tylko pisze o budowaniu marki i pozyskiwaniu zaufania klientów 🙂
E-commerce w praktyce. Lekcje skutecznej sprzedaży online
Ta książka ma wielu autorów, a lekcje, które od nich dostajemy, podzielone są na kilka działów: Dobre decyzje na start; Silny i stabilny zespół; Obsługa klienta, reklamacje i zwroty; Efektywne marketing i PR i inne. Na pewno nie wszystkie lekcje przydadzą się początkującym, nie wszystkie też przydadzą się w każdej branży.
Ale ogromnym plusem tej książki jest to, że została napisana przez praktyków, którzy opowiadają o swoim doświadczeniu, a to zawsze cenię najbardziej. Warto mieć ją na własność i wracać co jakiś czas, bo to jedna z tych pozycji, które jak przeczytasz raz na rok to za każdym razem znajdziesz w niej coś nowego, co Ci pomoże albo podsunie jakiś pomysł.
Szczególnie polecam ostatnią część, w której właściciele kilku sklepów trochę odsłaniają kulisy działalności i mówią m.in. o tym, jakie kanały sprzedaży są najbardziej efektywne w ich przypadku albo jakie kosztowne lekcje ponieśli.
Konwersja w e-commerce – Łukasz Plutecki, Sebastian Suma
Książka wydana już jakiś czas temu, bo w 2016 roku, ale nadal ma wiele aktualnych treści. Dotyczy konwersji, a więc tego, jak sprawić, żeby więcej odwiedzających stronę robiło u nas zakupy, a nie tylko oglądało i wychodziło ze strony.
Dowiemy się z niej m.in. jak działa marketing w wyszukiwarkach, jakie czynniki wpływają na wysokość współczynnika konwersji, jak wykorzystać e-mail marketing w promocji sklepu. Wszystko to poparte przykładami z polskich sklepów, czyli tak, jak lubię 😉
Pierwszy milion z e-sklepu – Agnieszka Skupieńska
Nie mogło w tym zestawieniu zabraknąć mojego e-booka. To nie typowy poradnik, ale raczej jedno duże studium przypadku. Opisuję w nim, jak krok po kroku, od zera założyłam sklep internetowy, jakie decyzje trzeba było podejmować na każdym etapie.
E-booka kupisz tylko tutaj (wpisz kod rabatowy „biblioteczka” na 10% zniżki).
Biblia e-biznesu. Nowy Testament
To też książka z 2016 roku (w czerwcu 2021 zapowiedziana jest premiera 3 części Biblii e-biznesu), ale jeśli masz swój sklep, musisz mieć ją na swojej półce. Znajdziesz tu odpowiedzi na większość pytań, które przyjdą Ci do głowy w procesie zakładania sklepu – jakie platformy można wybrać, co z logistyką, płatnościami, jak prowadzić marketing w sklepie.
Oczywiście każdemu z tych zagadnień poświęconych jest po kilka stron, bo cała książka dotyczy nie tylko sklepów internetowych, ale uważam, że przeczytanie jej to dobry punkt wyjścia do dalszego zagłębiania się w temat prowadzenia sklepu internetowego.
Siła subskrypcji – John Warillow
Ta pozycja nie jest typowo o e-commerce, ale o szczególnym modelu biznesowym: modelu subskrypcyjnym. Polecam ją, bo to naprawdę świetne, kompleksowe opracowanie tego tematu. Autor analizuje i podaje przykłady 9 różnych modeli subskrypcyjnych (np. model biblioteki, model „pierwszy w kolejce”, model pudełko-niespodzianka).
Znajdziesz tu też informacje, jak budować taki biznes, jak go sprzedawać i skalować. I to konkrety – wyliczenia, dane, wzory matematyczne 🙂 Jeśli myślisz o biznesie subskrypcyjnym, warto przeczytać.
Marketing, reklama, sprzedaż, pisanie tekstów
Księga Adsów – Franciszek Georgiew
Neuromarketing – Roger Dooley
Ta książka ma podtytuł „100 szybkich, łatwych i tanich sposobów na przekonanie klienta” – ten podtytuł nie kłamie! W kolejnych rozdziałach dowiemy się np. jak wykorzystać wiedzę naukową o mózgu w marketing sensorycznym (czyli np. jak skusić klienta do zakupu odpowiednim zapachem), w brandingu, w copywritingu albo do budowania zaufania.
Co chce wiedzieć klient – Marcus Sheridan
Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować) – Artur Jabłoński
Książkę Artura polecałam już przy poprzednim zestawieniu. Muszę przyznać, że od tamtego czasu czytałam kilka innych książek o pisaniu i jakoś wracam zawsze do tej, bo jest konkretna, daje proste i przydatne wskazówki.
Jak zbudować zaangażowaną społeczność – Ania Kęska
Czytałam przynajmniej kilka książek o budowaniu społeczności, ale żadna nie analizowała tak mocno i tak konkretnie Instagrama. Tu mamy temat społeczności potraktowany nawet jeszcze węziej, bo Ania skupia się na robieniu dobrych instastories, które budują społeczność. I jest w tym zaskakująco konkretna, podsuwa wskazówki co robić, czego nie robić, jakie techniki wykorzystać, żeby ludzie chcieli oglądać nasze instastories.
Superfani – Pat Flynn
Muszę przyznać, że nie jestem fanką Pata Flynna, jego książka „Gotowi na start” nie bardzo mnie zachwyciła (ale może dlatego, że było już dla mnie za późno na te treści), ale za to „Superfani” czytało mi się bardzo dobrze. To też książka o budowaniu społeczności i też, podobnie jak książka Ani Kęski, zawiera sporo konkretnych przydatnych wskazówek, które można u siebie zastosować.
Lead magnet. Strategia sprzedaży w social mediach – Marta Idczak
Pieniądze
Grosz do grosza – Dan Ariely
Po pierwsze zysk – Mike Michalowicz
Tę książkę polecałam już przy okazji listy książek rozwojowych dostępnych w Legimi.
Autor opowiada w niej o swojej autorskiej metodzie zarządzania finansami firmowymi. OK, może nie da jej się przełożyć 1:1 na polskie warunki, ze względu na inny system podatkowy, ale pewne założenia naprawdę dają do myślenia. Na przykład to, że firmy nie prowadzimy po to, żeby się rozwijała, ale prowadzimy ją po to, żeby zarabiać. Dlaczego więc tak wielu przedsiębiorców, zamiast wypłacać sobie chociażby minimalny zysk, przeznacza absolutnie wszystkie pieniądze na inwestycje (co potem rodzi u nich frustrację, bo często kolejne inwestycje nie przynoszą większych zysków, tylko większe koszty)?
Serio, zmienisz sposób myślenia o finansach i prowadzeniu firmy po przeczytaniu tej książki.
Dzięki za wpis!
Spora lista wartościowych do nadrobienia! Na szczęście robiłam porządki w regale z książkami – także znajdzie się miejsce na kilka nowych pozycji!
Właśnie zakupiłam książkę Biblia e- biznesu 3.0 a książkę Artura – również szczerze polecam! Poza tym polecam również zaopatrywać się w różne czasopisma jak e-commerce, ale również Marketer +