Początkujący przedsiębiorca to najczęściej soloprzedsiębiorca. Wszystko robi sam – sam pozyskuje klientów, sam ich obsługuje, sam dba o marketing, reklamę, rozliczenia, rozwój firmy, a potem też rekrutację pracowników. To znaczy, że sam musi mieć chociaż podstawową wiedzę w bardzo wielu dziedzinach i musi nabyć ją w miarę szybko. I tu na pomoc przychodzą książki o tematyce biznesowej.
W przeciwieństwie do kursów online, książki są tanie i łatwo dostępne. Nie trzeba czekać na jakąś kolejną edycję kursu, wydawać setek złotych, można kupić je w dowolnym momencie, albo nawet wypożyczyć z lokalnej biblioteki. Minusem w tym porównaniu książek do kursów jest to, że w książkach znajdziemy najczęściej podstawową wiedzę, uniwersalną, ale rzadko autor zagłębia się w szczegóły, pokazuje jakiś proces. Ale to może być zaletą – bo przecież kiedy zaczynamy uczyć się jakiegoś tematu, zaczynamy od podstawowej wiedzy, więc książki są świetnym wyborem (przynajmniej dla mnie, zawsze zaczynam od kupienia książki na temat, który mnie właśnie zainteresował, a dopiero potem szukam możliwości ewentualnego pogłębienia wiedzy gdzie indziej).
Dzisiaj opowiem o kilku książkach, które warto przeczytać na start, jeśli marzy Ci się biznes internetowy albo jeśli już od jakiegoś czasu działasz online z własnym biznesem, ale nie we wszystkich obszarach czujesz się dobrze i niektóre z nich chciałbyś uzupełnić.
Oto 7 książek, które polecam Ci, jeśli zamierzasz prowadzić e-biznes lub już go masz.
1. Sklep online w 30 dni
Zacznę od swojej książki, nie tylko dlatego, że sama ją napisałam, ale też dlatego, że jest najnowsza. A jeśli chodzi o e-biznes, warto szczególnie patrzeć na daty wydania, bo czasem niektóre tematy się przeterminowują (np. dzisiaj nie ma sensu kupować książki o social mediach sprzed 4 lat, bo prawdopodobnie nie znajdziesz tam wielu aktualnych treści).
Książkę o zakładaniu sklepu internetowego wydałam z wydawnictwem Onepress z grupy Helion. To oznacza, że można ją kupić nie w moim sklepie, ale w wielu internetowych księgarniach, a także w księgarniach stacjonarnych. Jest dostępna wersja drukowana oraz e-book w trzech formatach.
W przeciwieństwie do e-booka „Pierwszy milion z e-sklepu”, ta książka nie jest moją historią ani case study. Owszem, przemycam gdzieś tam swoje doświadczenia, ale tym razem to solidny, uniwersalny poradnik.
Przyda się tym, którzy:
📌 myślą o założeniu sklepu, ale nie mają jeszcze nawet pomysłu – wspólnie go znajdziemy w pierwszych rozdziałach, a potem zweryfikujemy, czy można na nim zarobić.
📌 mają już pomysł, ale boją się, że nie dadzą rady założyć sklepu samodzielnie. Spokojnie, przeprowadzę Was przez ten proces małymi krokami.
📌 gubią się w tych wszystkich terminach, platformach, technikaliach, nie wiedzą, w co ręce włożyć. Tu wchodzę ja, cała na biało i mówię, w jakiej kolejności poukładać prace nad sklepem.
📌 założyli już sklep, ale nie mają pewności, że wszystko zrobili jak trzeba, bo nie ma zbyt wielu zamówień.
📌 brali udział w którymś z moich kursów lub czytali poprzedniego e-booka. Ta książka to synteza najważniejszych informacji o zakładaniu e-sklepu, więc na pewno znajdziecie tu dla siebie coś nowego.
Cały proces zakładania sklepu internetowego podzieliłam na 4 tygodnie i w każdym zajmujemy się po kolei innym aspektem tworzenia sklepu. Każdy rozdział to 1 dzień pracy nad sklepem.
Tydzień 1 – Planowanie
Pierwsze 7 dni poświęcamy na znalezienie dobrego pomysłu na sklep i policzenie, czy ten biznes się opłaca (a jakże!). Badamy konkurencję, definiujemy idealnego klienta, szukamy swojego wyróżnika na rynku. Masa koncepcyjnej pracy!
Tydzień 2 – Przygotowujemy sklep
W kolejnych 7 dniach wspólnie poszukamy towaru do sklepu, wybierzemy platformę, wymyślimy nazwę, popracujemy nad oprawą graficzną, a także pojawimy się w mediach społecznościowych.
Tydzień 3 – Ostatnie szlify
Pora na zdjęcia i opisy produktów oraz trochę formalności: RODO, BDO, regulaminy, ale też przygotowanie polityki cenowej.
Tydzień 4 – Obsługa zamówień
To mój ulubiony tydzień, bo właśnie teraz ruszamy ze sklepem i obsługujemy pierwsze zamówienia. To tu mówię też o tym, jak zwiększać wartość koszyka, jakie dane analizować, wprowadzam w podstawy remarketingu.
Tydzień 5 – ostatnie 2 dni poświęcimy na omówienie zagadnień, związanych z rozwojem sklepu w kolejnych miesiącach.
Jak widać, to bardzo kompleksowy poradnik i mimo że ma tylko 220 stron, zawarłam w nim wszystkie informacje, które musisz mieć, żeby wystartować ze swoim sklepem.
(od razu uprzedzam pytanie – większość treści ma zastosowanie zarówno w sklepach z produktami cyfrowymi, jak i fizycznymi).
Książkę można kupić m.in. na stronie Oneprees – kliknij tutaj i sprawdź aktualną cenę.
2. Biblia e-biznesu 3.0
Ta książka nie bez powodu ma taki tytuł. To kompletne kompendium wiedzy o tym, co dotyczy biznesu, prowadzonego przez internet. Ma wielu autorów, każdy rozdział napisany jest przez innego eksperta, a całość zajmuje aż 840 stron. Nie ma sensu czytać jej całej od deski do deski, ale warto wybierać konkretne rozdziały, które akurat w danym momencie nam się przydadzą.
A jest z czego wybierać, oto kilka tematów, które poruszone zostały w „Biblii e-biznesu 3.0” – Cele, modele i strategie e-biznesu (od tworzenia biznesplanu, analizowania rynku, po finansowanie a nawet wprowadzenie firmy na giełdę), Sklep internetowy i wszystko, co się z nim wiąże, sprzedaż za pomocą platform aukcyjnych i marketplace’ów, sprzedaż usług online.
Cały rozdział, mający prawie 200 stron poświęcony jest marketingowi online i różnym formom zdobywania klientów, kolejny dotyczy komunikacji z klientami. Dalej znajdziemy rozdziały dotyczące optymalizacji i logistyki, efektywności sprzedaży, a dwa ostatnie rozdziały to prawo i BHP w biznesie.
Muszę się przyznać Wam do tego, że nie przeczytałam całej książki, bo to niezła cegła i nie wszystkie tematy są mi akurat potrzebne, ale to jedna z tych książek, które warto mieć w domu w formie papierowej, żeby w razie czego w każdej chwili móc sięgnąć po nią, wrócić do jakiegoś rozdziału i sprawdzić to, co akurat nam jest potrzebne.
3. E-commerce w praktyce. Lekcje skutecznej sprzedaży online
Ta książka również ma wielu autorów, a lekcje, które od nich dostajemy, podzielone są na kilka działów: Dobre decyzje na start; Silny i stabilny zespół; Obsługa klienta, reklamacje i zwroty; Efektywne marketing i PR i inne. Na pewno nie wszystkie lekcje przydadzą się początkującym, nie wszystkie też przydadzą się w każdej branży. Każdy ekspert w swoim rozdziale daje wskazówki z doświadczenia, ułożone w jakąś logiczną całość, często podane w przystępnej formie punktów, np. 5 wskazówek, jak stworzyć na Facebooku zaangażowaną społeczność albo 9 sposobów na zwiększanie sprzedaży w kanale mobilnym. Tak jak w przypadku „Biblii e-biznesu”, tę książkę też możemy czytać na wyrywki, zaglądając tylko do tych rozdziałów, które aktualnie nam się przydadzą.
Ale ogromnym plusem tej książki jest to, że została napisana przez praktyków, którzy opowiadają o swoim doświadczeniu, a to zawsze cenię najbardziej. Autorzy poszczególnych rozdziałów to np. Natalia Chrobak z morele.net, Marcin Janczewski z DrTusz.pl, Adam Jankowiak z Chocolissimo.pl, Michał Wojas z Wojas.pl, Wojciech Zięba z Decathlon.pl oraz wielu autorów z mniejszych polskich sklepów.
Warto mieć ją na własność i wracać co jakiś czas, bo to jedna z tych pozycji, które jak przeczytasz raz na rok to za każdym razem znajdziesz w niej coś nowego, co Ci pomoże albo podsunie jakiś pomysł.
Szczególnie polecam ostatnią część, w której właściciele kilku sklepów trochę odsłaniają kulisy działalności i mówią m.in. o tym, jakie kanały sprzedaży są najbardziej efektywne w ich przypadku albo jakie kosztowne lekcje ponieśli. Rzadko zdarza się przeczytać takie dane w sieci, dlatego tym bardziej polecam tę książkę wszystkim, którzy mają swoje sklepy lub pracują w e-sklepach.
4. Konwersja w e-commerce – Łukasz Plutecki, Sebastian Suma
Książka wydana już jakiś czas temu, bo w 2016 roku, ale nadal ma wiele aktualnych treści. Dotyczy konwersji, a więc tego, jak sprawić, żeby więcej odwiedzających stronę robiło u nas zakupy, a nie tylko oglądało i wychodziło ze strony. Temat konwersji został tu potraktowany całościowo, wskazówki umieszczone w kolejnych rozdziałach dotyczą np. pozyskiwania ruchu w sklepach internetowych, tego jak nie konkurować ceną, jak działa marketing w wyszukiwarkach.
Dowiemy się z niej także tego, jakie czynniki wpływają na wysokość współczynnika konwersji, jak wykorzystać e-mail marketing w promocji sklepu, jak analizować działania i jakie narzędzia wykorzystać podczas analityki. Wszystko to poparte przykładami z polskich sklepów, czyli tak, jak lubię 😉
Książka konkretna, napakowana konkretami, naprawdę warto do niej zaglądać co jakiś czas i sprawdzać, czy gdzieś w naszym sklepie nie możemy podkręcić jakichś śrubek.
Zobacz, gdzie kupić książkę najtaniej.
5. Księga Adsów – Franciszek Georgiew
6. Co chce wiedzieć klient – Marcus Sheridan
Ode mnie duży plus za wiele case study i to z różnych branż. Takie opisy przypadków zawsze podsuwają najlepsze pomysły.
7. Neuromarketing – Roger Dooley
Teraz czas na coś z zupełnie innej beczki. Z poprzednich książek dowiesz się, jak otworzyć e-biznes, jak w nim sprzedawać, jak prowadzić działania marketingowe i reklamowe, a tu wisienka na torcie, czyli tematyka neuromarketingu. Czyli jak zadziałać na podświadomość klienta i przekonać go do zakupu, stosując różne proste triki. Ostrzegam, że po jej przeczytaniu będziesz inaczej patrzeć na to, co widzisz w sklepach i restauracjach 🙂
Ta książka ma podtytuł „100 szybkich, łatwych i tanich sposobów na przekonanie klienta” – ten podtytuł nie kłamie! W kolejnych rozdziałach dowiemy się np. jak wykorzystać wiedzę naukową o mózgu w marketing sensorycznym (czyli np. jak skusić klienta do zakupu odpowiednim zapachem), w brandingu, w copywritingu albo do budowania zaufania.
Zobacz gdzie kupisz książkę najtaniej.