Dziś kilka słów o tym, dlaczego czasem warto popracować nad zmianą wyglądu bloga i jak zmiana szablonu bloga wpływa na statystyki.
Stali czytelnicy zauważyli na pewno, że na początku miesiąca zmieniłam szablon tego bloga. Poprzedni miał być na chwilę, a został kilka miesięcy – jak to zwykle bywa ze wszystkim, co ma być „na chwilę” 🙂 Ale przyszła pora na odświeżenie, więc wybrałam dobrze mi znany szablon, z którego korzystam na innym moim blogu – ten, który widzisz w tej chwili.
Czy zmiana szablonu bloga wpłynęła na statystyki oglądalności bloga i zarobki?
Po przeanalizowaniu wykresów z Google Analytics postanowiłam podzielić się z czytelnikami wnioskami, bo być może dzięki temu ktoś też zdecyduje się na zmianę i uzyska dzięki temu lepsze wyniki, jeśli chodzi o oglądalność, liczbę odwiedzanych podstron czy czas wizyty na stronie.
Co się zmieniło po zmianie szablonu bloga?
Szablon zmieniłam 5 sierpnia, więc minęły od tego czasu już 3 tygodnie i można uznać, że zmiany, które widać w panelu Google Analytics to nie przypadek, ale stała zmiana. Ogromne zmiany widać przede wszystkim jeśli chodzi o liczbę podstron odwiedzonych przez jednego użytkownika, średni czas trwania sesji oraz współczynnik odrzuceń. Zmiana szablonu nie wpłynęła za to znacząco na liczbę odwiedzin i unikalnych użytkowników – te liczby zmieniają się w zależności od tego ile i jakie posty publikuję na blogu.
Ale przejdźmy do konkretów
Szablon zmieniłam 5 sierpnia, więc wykresy pokazuję od 15 lipca do 15 sierpnia, żeby zmiany były dobrze widoczne.
Liczba stron odwiedzonych przez jednego użytkownika
Jeśli wziąć pod uwagę 3 tygodnie od zmiany szablonu i porównać je z 3 tygodniami sprzed zmiany – różnica jest ogromna. Na starym szablonie każdy użytkownik odwiedzał 1,63 podstrony, teraz odwiedza 3,41 – to wzrost o 108,84%
Średni czas trwania sesji
I znowu porównując ostatnie 3 tygodnie z poprzednimi, sprzed zmiany szablonu – średni czas trwania sesji wzrósł z 1:58 na 2:07. Nie jest to przełomowa zmiana, ale zawsze 7,79% na plus.
Współczynnik odrzuceń
To najciekawsza zmiana – współczynnik odrzuceń spadł do takiego poziomu, że sama zastanawiam się, czy to nie jakiś błąd i czy tak mały współczynnik jest w ogóle możliwy. Ale przez ostatnie 3 tygodnie utrzymuje się na tym samym poziomie. Spadł z 77,10% do 2,97% – to zmiana aż o 96,15%.
Co ciekawe, mój inny blog na tym samym szablonie ma współczynnik odrzuceń na poziomie ok. 64%, a więc nie jest to jakaś magiczna zasługa szablonu 🙂
A jak zmiana szablonu bloga wpłynęła na zarobki na AdSense?
Nie zmieniłam układu reklam ani ich typu przy okazji zmiany szablonu, więc mogę sprawdzić, czy sam szablon ma jakieś znaczenie w moim przypadku jeśli chodzi o zarobki. Najważniejszy parametr, który można tu porównać to CTR czyli współczynnik klikalności. Porównując okres sprzed zmiany szablonu i po zmianie widzę, że CTR utrzymuje się ciągle na podobnym poziomie, a zmiana szablonu nie miała żadnego wpływu nie tylko na CTR, ale także na RPM, CPC czy liczbę kliknięć.
Czy wobec tego warto zmieniać szablon bloga?
[wp_ad_camp_2]Warto z pewnością dlatego, żeby odświeżyć blog co jakiś czas, choć nie jestem zwolennikiem częstych zmian – sama nie lubię, jak blogerzy, których czytam zmieniają szablony co 2-3 miesiące. Warto natomiast testować różne możliwości i przede wszystkim analizować dostępne dane – czy to dotyczące oglądalności czy zarobków i wyciągać wnioski, żeby jak najlepiej zoptymalizować swoją stronę czy blog – tak, żeby był przyjazny dla czytelników i zachęcał ich do pozostania chwilę dłużej.
Newsletter
Przy okazji zmiany szablonu uruchomiłam moduł zapisu na newsletter.
Z mojej strony mogę dodać, że zmiana szablonu na tym blogu spowodowała, że chętniej czytam Twoje starsze wpisy 😉 Pozdrawiam Ł.
Zmiana szablonu może przynieść też wiele strat jeśli we wcześniejszym motywie były jakieś poprawki w edytorze itd. Raz już to próbowałem zrobić bo trafiłem na szablon pod zarabianie z adsense ale niestety nie dało już rady zmienić bloga, więc zacząłem nowego o sporcie. Czas do pracy.
Pozdrawiam
Lubię przejrzyste blogi, na których właśnie mogę sobie przejrzeć poszczególne kategorie i podstrony – wtedy widzę, że panuje na danej stronie porządek. Od razu lepiej się czyta i szuka informacji. Zmiany na plus.
Trafiłam tu zbyt późno aby ocenić zmiany, mogę tylko potwierdzić że obecny szablon jest przyjemny dla oka i przejrzysty 🙂 A co do wpisu, właśnie wczoraj podpięłam sobie GA – zaczynamy zabawę z analizą 🙂
Pozdrawiam!
Szablon szablonowi nierówny, liczy się szybkość ładowania, może Twój jest teraz szybszy? 🙂
Witam Agnieszko,
Ja akurat szablonu nie zmieniałam i na razie nie zamierzam, ale wczoraj zmieniłam nazwę mojego bloga i jestem ciekawa, czy kiedyś Ci się cos takiego przydarzyło, a jeśli tak to jaki miało wpływ na jego popularność.
Serdecznie pozdrawiam
Ania
Aga, wiesz co? Sprawdziłam sobie dziś statystyki współczynnika odrzuceń z czasu, gdy używałam szablonu Hueman, też ze stajni od Alx, jak Twój. I mocno się zdziwiłam:
(mam nadzieję, że wstawienie obrazka zadziała)
Wtedy był praktycznie na zerowym poziomie, tak, jak u Ciebie teraz, po zmianie. Odkąd zmieniłam, wzrósł i to znacznie.
I teraz porównując Twoje statystyki do moich, coraz bardziej skłaniam się ku temu, że to jednak jakiś błąd, tzn. że ten szablon coś źle zlicza 🙂
Hm, obrazek nie wszedł, jakbyś mogła go dodać sama -http://finansenaobcasach.info/wp-content/uploads/2014/09/wspolczynnik-odrzucen.png
Google Analytics jest wstawiony dwa razy (wyświetl sobie źródło strony i poszukaj frazy „gaq” – to jest kod GA), więc wywołuje się dwa razy na każdą odsłonę i zlicza Ci wszystkie odsłony dwa razy, co jednocześnie pomniejsza współczynnik odrzuceń do prawie zera.
Wydaje mi się, że nowy szablon jest bardziej czytelny, może stąd te lepsze statystyki? W każdym razie dobry pomysł, żeby po zmianie szablonu sprawdzić wszystkie istotne statystyki strony i trzymać rękę na pulsie 🙂