Jak prowadzić blog, jeśli nie ma się talentu do pisania i skąd brać teksty na blog?

utworzone przez | kwi 22, 2014 | Zarabianie na blogu | 16 Komentarze

Odpowiadam dziś na jedno z pytań czytelników: czy da się prowadzić blog, jeśli nie ma się daru do pisania? Skąd brać teksty na blog? Pytanie przysłał Artur, a zamiast odpowiadać mailowo, napiszę kilka słów na ten temat, bo być może jeszcze komuś te informacje się przydadzą.

Pisałam niedawno o tym, które tematyki nie nadają się na blog, na którym zamierzamy zarabiać głównie na AdSense. Z mojego doświadczenia wynika, że o jednych tematach nie opłaca się pisać, o innych opłaca się średnio, a są takie, na których możemy zarobić więcej. A co jeśli ktoś nie ma „daru” do pisania, nie lubi pisać albo nie bardzo potrafi, a chciałby zarabiać na blogu? Wyjść jest kilka.

Od razu uprzedzam – większość nie przyda się tym, którzy chcą prowadzić blog, bo mają jakąś pasję. To rady dla osób, które zakładają blog z myślą o zarabianiu na nim w programach partnerskich,  w tym w Google AdSense.

Skąd brać teksty na blog?

1. Naucz się pisać

Ok, może to banalne, ale napisanie kilkunastu, kilkudziesięciu zdań po polsku, bez błędów ortograficznych, zrozumiałym językiem nie powinno przekraczać możliwości dorosłego człowieka. Umiejętność pisania można wyćwiczyć, tylko trzeba pisać dużo i często. Początkowo krótsze notki, potem coraz dłuższe. Jeśli robisz błędy albo piszesz nieskładnie – poproś kogoś o sprawdzenie. Jeśli nie masz kogo – znajdź freelancera, któremu zlecisz korektę tekstów. To nie będzie Cię kosztować majątek.

A może pomoże Ci nagranie własnego głosu i odsłuchanie nagrania, by wyłapać, gdzie robisz błędy językowe albo w których miejscach mówisz niezrozumiale? Nagranie zawsze można potem spisać, robiąc z tego notkę na blogu.

2. Znajdź ghostwritera

Ghostwriter to osoba, która pisze w czyimś imieniu, ale nie ujawnia się, pisze dokładnie to, czego sobie życzy zleceniodawca. Myślisz, że wszyscy celebryci, którzy wydali autobiografie, napisali je sami? Nie, oni tylko opowiadali swoją historię, a ktoś ją spisywał i zredagował tekst tak, jakby opowiadał to celebryta. Ty też możesz tak zrobić. Jeśli znajdziesz ghostwritera, możesz prowadzić nie tylko blog tworzony pod AdSense, ale też blog ekspercki czy blog, który zbuduje Twoją markę osobistą. To Ty będziesz podrzucał tematy notek i wskazywał, o czym ma być notka, przekazywał główne tezy, a ghostwriter tylko przeleje to na papier.

Nie wiem, ile to może kosztować, ale z pewnością wymaga sporo pracy – w znalezieniu osoby, która będzie z Tobą współpracować na stałe i będzie możliwie dyspozycyjna – bo nie tylko musi wysłuchać, co chcesz napisać, ale jeszcze to napisać.

3. Zleć komuś pisanie tekstów

Możesz znaleźć jedną lub kilka osób, które będą pisały notki za Ciebie, na podrzucone przez Ciebie tematy albo na tematy, które same sobie wymyślą w ramach danej tematyki. Jeżeli zależy Ci, by zarabiać na AdSense i programach partnerskich, a nie tworzyć bloga eksperckiego, w którym będziesz dzielił się swoją wiedzą, osobistymi przemyśleniami i doświadczeniami – to dobra droga.

Ile to kosztuje? Stawki za teksty bywają różne i wcale nie jest tak, że za dobre teksty musisz zapłacić dużo. Czasem wystarczy znaleźć copywritera, który nie zna swojej wartości i nie umie wycenić swojej pracy. Sama takim byłam jeszcze niedawno 😉 Za jeden tekst o długości 3-5 tysięcy znaków zapłacisz od kilkunastu złotych w górę.

Zarówno ghostwritera jak i osoby do pisania tekstów znajdziesz np. na Oferii czy w innych portalach ze zleceniami, ale możesz także skontaktować się z blogerem, którego styl pisania Ci odpowiada i zaproponować mu współpracę.

4. Szukaj gotowych tekstów, które możesz kupić w sieci

Są serwisy takie jak Textmarket czy WhitePress, w których możesz kupić gotowe, napisane wcześniej artykuły z różnych dziedzin i na różne tematy. Ceny też są oczywiście różne – zależą od długości tekstu i tego, jak dobrze jest napisany. W tego typu serwisach możesz także zlecić napisanie tekstu na konkretny, interesujący Cię temat.

5. Korzystaj z informacji prasowych

Informacje prasowe to teksty zamieszczane przeważnie przez agencje PR w serwisach prasowych, np. takich jak PressOffice. Te informacje możesz bezpłatnie pobierać i wykorzystywać na swoich serwisach, czasem wymagane jest tylko podanie źródła. Nie przejmuj się, że to treść, która została już wcześniej umieszczona gdzieś indziej – informacje prasowe zamieszczają także duże serwisy, takie jak Interia. Zresztą takie serwisy mają też pełno innego powielonego kontentu – to depesze z Polskiej Agencji Prasowej.

Nie zachęcam oczywiście, żeby wszystkie notki na blogu to były skopiowane informacje prasowe, ale czasem można taką informację umieścić. Wbrew pozorom, one też generują wejścia z Google.

6. Zamiast pisać – nagrywaj wideo

Jeśli nie umiesz pisać – być może masz talent do nagrywania vlogów? Na Youtube też można zarobić, a są i tacy twórcy, którzy z nagrywania materiałów wideo uczynili swoją pracę. Mając do tego swój blog możesz zamieszczać w nim notki, które będą po prostu zachętą do odwiedzenia kolejnego filmu, który pojawił się na Twoim kanale na YT.

Przykład: blog Karoliny z kanału Stylizacje

 7. Nie pisz – rób zdjęcia

Zdjęcia są głównym elementem nie tylko fotoblogów, ale są ważne także na wielu blogach modowych, podróżniczych, nawet blog kulinarny bez pisania, z samymi fotkami można sobie wyobrazić. Jest jedno „ale”. Blog, na którym nie ma treści, będzie słabo pozycjonował się w wyszukiwarkach. Ale być może znajdziesz tak fajną niszę na blog fotograficzny i robisz takie świetne zdjęcia, że wystarczy Ci np. promocja w social media, żeby blog stał się popularny.

Przykładem bloga, w którym treści nie ma za dużo, są za to piękne zdjęcia, jest Mammamija.

O czymś zapomniałam? Może ktoś z czytelników korzysta z innych sposobów pozyskiwania treści na swoje zarabiające blogi?

Znajdź klienta na 100 sposobów

Szukasz klientów online?

Ten narzędziownik pomoże Ci znaleźć zlecenia, niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz (copywriting, tłumaczenia, prawo, marketing, dietetyka, social media, VA, grafika, fotografia i wiele innych).

Znajdziesz tu materiały wideo, zeszyt ćwiczeń, excele, bank pomysłów, szablony, listy itp.

Wszystko z dożywotnim dostępem i w cenie JEDNEJ PIZZY.

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

16 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kasia
9 lat temu

Ja jestem przykładem osoby, która nie ma lekkiego pióra:/ Pomysłów na teksty mam dużo, gorzej z przelaniem ich na klawiaturę komputera. W moim przypadku pomaga przeczytanie tekstu na głos: wyłapuje się dużo niezręczności językowych i kwadratowo brzmiących zdań.

Hubert Oleszczuk
9 lat temu

Ja jestem zdania – jeżeli umiesz mówić, to możesz też spokojnie pisać. Większość błędów ortograficznych wyłapie program w którym się pisze (no może poza kilkoma wyjątkami np. nie odróżni czy chodzi o „może”, czy o „morze”).
Fakt – jedni mają lżejsze pióro, a inni cięższe. Jednak trzeba pamiętać, że nigdy nie zadowolimy wszystkich czytelników. Poza tym tak jak napisałaś – jeżeli dużo piszemy, to wyrabiamy swój styl (z doświadczenia wiem, że pomaga w tym również czytanie).

Andrzej Krot
9 lat temu

Na pewno warto pisać samemu,nawet jesli na początku nie jest to lekko napisane to liczy się autentyczność.A z czasem styl się wyrobi,byleby wystarczyło cierpliwości i wytrwałości.Uważam,że czasem warto podeprzeć się czyjąś twórczoscią,jednakże nie za często.Przede wszystkim w takich tematach gdzie naprawdę nie czujemy się kompetentni a warto te tematy poruszyć.Poza tym…hmm,obecne jak sama wymieniłaś jest tyle innych form wyrażenia swoich myśli i emocji,niekoniecznie pisząc,że każdy powinien coś dla siebie znaleźć.Pozdrawiam.

Tomek
9 lat temu

Moim zdaniem prowadzenie bloga tylko dla pieniędzy jest raczej skazane na porażkę, znajdzie się pewnie jakiś procent osób którym się to udało ale to chyba jednak mniejszość. Blog jest popularny i chętnie odwiedzany jeśli jest atrakcyjny, a atrakcyjny jest jeśli autor ma pasję i potrafi o niej dobrze pisać. Takie moje zdanie.

Dana
9 lat temu

Jest jeszcze jeden sposób 🙂 Można siebie nagrać, a później sporządzić transkrypcję swojej „opowieści”. Niektórym osobom po prostu łatwiej przychodzi spontaniczne, ustne opowiadanie, a nie bezpośrednie pisanie tekstu.

Kamila
9 lat temu

Również zastanawiałam się nad założeniem bloga, jednak nie miałabym do tego cierpliwości i zapału – chyba. Jestem osobą, która szybko się zaczyna nudzić 🙂

Ras&Ras
9 lat temu

|Wynajęcie kogoś do pisania tekstów to dobry pomysł, ale trzeba znaleźć kogoś, kto nie tylko dobrze pisze, ale również zna się na naszej branży.

Kamil Naja
9 lat temu

Pisanie na początku jest trudne, ale z czasem staje się przyjemnością. Jeśli nie masz cierpliwości do pisania, zamów u mnie teksty [link usunięty – AS]

iPrace.pl
9 lat temu

Nauczanie się pisania dobrych treści jest dość trudne. Lepiej wynająć specjalistę, jeśli nie mamy na to czasu bądź ogólnie nam to nie wychodzi. Bloga powinno pisać się z pasją, jeśli prowadzi się bloga firmowego to wtedy można pomyśleć o osobie, które będzie tworzyć na serwis treści.

Magali E-madame.pl
6 lat temu

Warto pisać własne treści. Są one unikalne i najlepiej trafiają do czytelnika. Jeżeli ktoś nie ma pojęcia o pisaniu a marzy o własnym blogu to może skorzystać z usług copywriterów. Wiąże się to jednak z pewnymi kosztami.