Czy każda mała firma musi mieć stronę internetową?

utworzone przez | wrz 8, 2015 | Prowadzenie firmy | 15 Komentarze

Właściwie mogłabym odpowiedzieć na to pytanie jednym słowem: TAK. Ale zamiast tego podam kilka powodów, dla których moim zdaniem posiadanie swojej strony internetowej jest bardzo ważne i podzielę się też informacjami o projekcie, nad którym pracuję.

Nie ma cię w internecie to nie istniejesz? Czy strona internetowa dla małej firmy to konieczność?

To zdanie, z którym spotykasz się zapewne bardzo często – w dzisiejszych czasach, jeśli nie ma Cię w sieci, to nie istniejesz. A zwłaszcza, jeśli jesteś przedsiębiorcą. Trudno się z tym nie zgodzić. Do niedawna myślałam, że nie wszystkie firmy i nie w każdej branży muszą mieć swoje strony internetowe. Owszem, osoby pracujące tak jak ja, przez internet, dobrze by było, żeby reklamowały swoje usługi w sieci. Ale sklepy, warsztaty samochodowe, zakłady fryzjerskie? Dzisiaj myślę, że absolutnie każdy przedsiębiorca powinien mieć swoją stronę internetową. Przekonało mnie do tego kilka sytuacji z mojego życia, w których szukałam firmy, która teoretycznie bez strony poradziłaby sobie świetnie.

1. Torba

Jakiś rok temu szukałam porządnej, skórzanej torby na laptopa. Wiadomo, szukałam przez internet, ale miałam już upatrzony model, bo wcześniej znalazłam go w galerii handlowej. Nie chciało mi się jednak jechać do tej galerii, bo mam dość daleko, więc sprawdzałam, czy nikt nie ma bliżej tych toreb. Znalazłam sklep na Piotrkowskiej (główna ulica w Łodzi), który ma te same torby. Nie sprzedawał ich przez internet, w ogóle nie ma sklepu internetowego, ma tylko prostą stronę www i kilka słów o asortymencie. Ma też dane kontaktowe, dzięki którym mogłam ustalić, czy mają dokładnie tę torbę, której szukałam. Teoretycznie jeśli sklep jest na głównej ulicy w mieście, to już wystarczająco dużo zrobił, żeby znaleźć klientów. A jednak gdyby nie mieli strony, pewnie pojechałabym do tej galerii i kupiła tam, a nie u nich.

2. Fryzjer

Notorycznie gubię wizytówki fryzjera, do którego chodzę i zawsze szukam w sieci namiarów, żeby umówić się na strzyżenie. I zawsze się dziwię, że mój fryzjer nie ma jeszcze strony internetowej z numerem telefonu i godzinami otwarcia.

3. Gruz, trawa z rolki, sadzonki itp.

Mój brat, który zajmuje się ogrodnictwem, ale nie ma internetu w telefonie, notorycznie dzwoni do mnie z trasy, żebym sprawdziła mu w sieci jaki jest numer do najbliższej firmy, która sprzedaje to, co akurat jest mu potrzebne. A skąd wziąć aktualny numer do firmy, która sprzedaje trawę z rolki albo wypożycza kosy spalinowe? No przecież nie z Panoramy Firm – najlepiej ze strony internetowej takiej firmy!

Zalety posiadania swojej strony internetowej

Strona www to miejsce, w którym możesz napisać o sobie wszystko to, co chcesz. Możesz przedstawić swoją ofertę, możesz napisać o godzinach pracy Twojej firmy, podać dane kontaktowe, podać dane do faktury, zamieścić mapkę dojazdu, zareklamować swoje usługi. To najlepsze medium na przekazanie swojego komunikatu marketingowego – pamiętaj, że na Twoją stronę zaglądają albo osoby, które już są zainteresowane Twoją firmą, albo ci, których interesują usługi/produkty z Twojej branży. To Twoja grupa docelowa, potencjalni lub obecni klienci, więc to osoby, które chcą wiedzieć, co masz do powiedzenia. Chcą Cię poznać, chcą poczytać o Twoich usługach i produktach, chcą wiedzieć, jak Cię znaleźć.

Jeśli nie masz swojej strony – pozbawiasz ich tej możliwości.

Co więcej: wyobraź sobie, że masz zakład fryzjerski, który nazywa się np. „KOKSIK”. Trafia Ci się klient, który jest niezadowolony z fryzury, z jaką od Ciebie wyszedł i postanawia obsmarować Koksik na forum internetowym. Kolejny, potencjalny klient szuka opinii o Tobie. Nie masz własnej strony internetowej, więc po wpisaniu „fryzjer Koksik” ten potencjalny klient nie może trafić na Ciebie i Twój przekaz (tak by było gdybyś miał stronę, pewnie byłaby na tę frazę na pierwszym miejscu w Google), tylko trafia na forum z opinią niezadowolonego klienta. Myślisz, że w takiej sytuacji przyjdzie do Ciebie i skorzysta z Twoich usług? Ja bym nie przyszła.

A może strona na Facebooku zamiast własnej strony www?

Wiele firm (np. restauracje, kawiarnie, agencje kreatywne) zamiast własnej strony www zakłada po prostu stronę na FB. To nie jest dobry pomysł. Powiem nawet, że to bardzo zły pomysł. Dlaczego? Bo taka strona jest z punktu widzenia klienta bardzo niewygodna:

  • na stronie na FB znacznie trudniej dotrzeć do interesujących klienta zakładek (oferta agencji, menu restauracji)
  • jeśli szukam firmy z komórki, korzystam z przeglądarek (Chrome, Firefox), a z FB w komórce korzystam za pomocą aplikacji. Z tego względu, gdy wyszukiwarka na hasło „Restauracja XYZ w Łodzi” podrzuca mi tylko stronę na FB tej restauracji, nawet nie klikam, bo nie mając zalogowanego konta w przeglądarce, wiele się nie dowiem. Z komórek zdecydowanie łatwiej jest oglądać strony firmowe niż strony facebookowe firm.

Ponadto pamiętaj też, że Facebook i strona na FB nigdy nie będą Twoją własnością. Może się tak zdarzyć, że z jakiejś przyczyny Twoja strona zostanie zablokowana. I gdzie wtedy podzieją się Twoi klienci? Gdzie sprawdzą, jak się z Tobą skontaktować, jak dojechać do Twojej firmy, jakie są ceny usług? Musisz mieć swoją stronę internetową, choćby była to strona-wizytówka, na której będą wyłącznie podstawowe informacje.

Ile kosztuje wykonanie strony?

Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Strona firmowa może Cię kosztować 200 zł, a może kosztować 5 tysięcy i więcej – wszystko zależy od tego, co ma na niej być. Strona może być wizytówką, a może być od razu sklepem internetowym – ta druga opcja jest zdecydowanie bardziej kosztowna.

Pobierz checklistę

W tym krótkim przewodniku mówię m.in.:

  • o tym, jak szukać nowego towaru w mediach społecznościowych
  • o tym, jak analizować strony konkurencji pod kątem nowego asortymentu
  • czy lepiej sprowadzać towar od małych producentów, czy od dużych, od polskich czy zagranicznych.

Mam swój sklep z akcesoriami do drinków od 2015 roku. Mamy siedmiocyfrowe obroty rocznie, więc mam niemałe doświadczenie w e-handlu.

Możesz mi zaufać, bo nie jestem teoretykiem i wiem, o czym mówię 🙂

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest
15 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Maciej kus
Maciej kus
4 lat temu

Ależ nie musi…jeśli nie chce zarabiać 🙂 już tam nie ważny jest podstawowy cel, czyli że rzeczywiście przekłada się to na pieniądze od dodatkowych klientów ale bardzo rzeczowo i szczegółowo wszystkie korzyści płynące z posiadania strony znalazłem całkiem przypadkiem tutaj http://netgraf.pl/blog/dlaczego-powinienes-miec-strone-internetowa,9 i muszę powiedzieć, że zgadzam się z tym w całości. Osobiście uważam, że strona internetowa w dzisiejszych czasach – obok page’a na facebooku – to podstawa.