30 pytań, na jakie musisz odpowiedzieć, zanim założysz własny sklep internetowy

utworzone przez | gru 17, 2020 | E-commerce, Prowadzenie firmy | 49 Komentarze

Prowadzenie sklepu może wydawać się proste, ale zanim się porwiesz na taki biznes, musisz odpowiedzieć sobie na wiele pytań, żeby przygotować się dobrze do wymarzonej działalności.

Jest rok 2015, 5 miesięcy od startu mojego sklepu internetowego. Jeszcze wtedy bardzo niewielki sklep internetowy z akcesoriami do drinków i moją książką właśnie zaczął zarabiać. To znaczy zarabiałam na nim cały czas, ale dopiero teraz, po 5 miesiącach odzyskałam wszystkie włożone pieniądze i zaczynam inwestować tylko zyski ze sklepu, a nie własne oszczędności. Te kilka miesięcy prowadzenia sklepu bardzo dużo mnie nauczyło i pozwoliło się przekonać, że zanim go założyłam, wiedziałam o prowadzeniu sklepu bardzo niewiele.

Aktualizacja 2019r: jeśli chcesz przeczytać, jak rozwinęłam swój sklep krok po kroku i jak wygląda prowadzenie sklepu od kuchni, sprawdź mój e-book „Pierwszy milion z e-sklepu”.

Myślę sobie, że wielu czytelników może mieć takie plany – w nowym roku otworzę sklep internetowy. Często widzę na różnych grupach facebookowych kobiety, które marzą o własnym sklepie, np. z rękodziełem albo z zabawkami dla dzieci. I pojawiają się takie pytania: od czego zacząć? Jak się do tego zabrać?

No to podpowiadam.

Oto 30 pytań, na jakie musisz odpowiedzieć, zanim założysz własny sklep internetowy

  1. Co chcesz sprzedawać – w jakiej branży, jakie produkty?
  2. Jak wygląda konkurencja w Twojej branży – czy jest dużo sklepów internetowych, czy są tam jacyś giganci, czy raczej małe sklepy?
  3. Jaką ofertę ma konkurencja, czy możesz ją czymś przebić? Może ma np. niskie ceny, ale drogą wysyłkę? Albo nie oferuje czegoś, co Ty możesz zaoferować?
  4. Czy znasz dobrze grupę odbiorców, wiesz, czego będą potrzebować i co chętnie będą kupować? Czy znasz ich potrzeby i wiesz, ile za dane produkty mogą zapłacić?
  5. Czy wiesz, jak dotrzeć do odbiorców? Od pierwszego dnia sklep nie będzie widoczny w wyszukiwarkach, trzeba pomyśleć, jak i gdzie go reklamować. Jeśli nie wiesz – to czy możesz sobie pozwolić na to, by zatrudnić kogoś, kto wie jak reklamować sklep w twojej branży?
  6. Ile pieniędzy możesz przeznaczyć na początkową inwestycję w towar?
  7. Gdzie można kupić to, co chcesz sprzedawać?
  8. Jeśli towar będziesz sprowadzać przez internet – czy będziesz mógł odbierać paczki od kuriera w godzinach pracy kurierów? (najczęściej dostarczają paczki w godzinach przedpołudniowych)
  9. Jeśli towar będziesz kupować w hurtowni – czy możesz sam(a) jeździć po ten towar, czy masz czas w godzinach pracy hurtowni?
  10. Gdzie będziesz przechowywać towar? Na początku wydaje się, że trzymanie całego towaru w domu to dobry pomysł, ale z czasem robi się go coraz więcej i więcej. Wystarczy, że sprzedajesz np. ubranka dziecięce, masz 5 różnych sukienek w ofercie, ale każda w kilku rozmiarach – to już jest sporo towaru do przechowania.
  11. Jak będziesz wysyłać towar? Poczta Polska, Paczkomaty, kurier – to najpopularniejsze opcje dostawy.
  12. Czy dasz radę sam(a) dostarczać paczki do paczkomatów czy na pocztę, czy będziesz sprzedawać ciężkie przedmioty i noszenie ich sprawi problem?
  13. Czy będziesz oferować wysyłkę za granicę? W jakiej formie i za ile?
  14. Czy będziesz oferować odbiór osobisty? Czy masz czas i możliwości na to, by przyjmować np. w domu klientów swojego sklepu, o godzinach, które im odpowiadają?
  15. Jakie formy płatności będziesz przyjmować? Tylko przelew czy może przelew online za pośrednictwem jakiegoś systemu do obsługi płatności (PayU, Płatności24, Tpay i inne)?
  16. W co będziesz pakować paczki? Pomyśl o opakowaniach na jedną sztukę, na trzy, pięć, na kilka sztuk różnych produktów – musisz mieć różne opakowania pod ręką.
  17. Gdzie kupisz opakowania? Kupowanie kopert bąbelkowych na poczcie się nie kalkuluje, lepiej kupić je w hurtowni. Kupując pudełka w hurtowni będziesz miał(a) wybór między pudełkami w określonych rozmiarach lub wykonaniem pudełka na wymiar. W tym drugim przypadku musisz zamówić przynajmniej 100 sztuk.
  18. Skąd weźmiesz zdjęcia produktów do sklepu? Wykorzystasz zdjęcia producenta czy zrobisz własne? Jeśli własne – kto będzie je robił? Znajdź kogoś, kto zrobi profesjonalne zdjęcia, jeśli nie masz takich umiejętności.
  19. Gdzie będziesz sprzedawać swoje produkty – na Allegro czy we własnym sklepie, pod osobną domeną?
  20. Jeśli wybierzesz własny sklep – skorzystasz z gotowej platformy (np. Sky-shop czy Shoper) czy też zlecisz komuś zaprojektowanie sklepu od zera, specjalnie dla ciebie?
  21. Kto napisze opisy produktów do twojego sklepu? Jeśli nie umiesz dobrze pisać, a w szkolnych wypracowaniach zdarzały ci się błędy ortograficzne, stylistyczne czy interpunkcyjne – radzę zlecić pisanie tekstów profesjonalistom.
  22. Czy chcesz sprzedawać ciągle te same produkty czy też asortyment będzie się zmieniał (np. co kilka tygodni nowe ubrania)? Jeśli będzie zmienny, pamiętaj, że za każdym razem trzeba go będzie od nowa fotografować i opisywać, a potem wprowadzać do oferty na stronie sklepu.
  23. Jakie marże będziesz naliczać sprzedając swoje produkty i jak dużo produktów musisz sprzedać w ciągu miesiąca, żeby zarobić tyle, ile chcesz zarabiać na sklepie?
  24. Czy są jakieś ograniczenia prawne, dotyczące sprzedaży wybranych przez ciebie produktów? (koncesje, zezwolenia, atesty?)
  25. Kiedy założysz firmę, żeby prowadzić sklep (nie mając działalności gospodarczej nie możesz legalnie prowadzić regularnej sprzedaży)? Proponuję zrobić to tuż przed pierwszym zakupem towaru, ale wtedy, gdy wszystko już będzie przemyślane.
  26. Czy założenie własnej działalności nie będzie miało dla ciebie żadnych konsekwencji w postaci utraty pobieranych zasiłków i innych świadczeń? Lub jeśli będzie miało konsekwencje – czy jesteś w stanie je zaakceptować?
  27. Kto zajmie się obsługą księgową firmy?
  28. Co zrobisz ze sklepem gdy będziesz chciał(a) wyjechać na wakacje?
  29. Jak długo możesz pozwolić sobie na prowadzenie sklepu zanim on zacznie osiągać zyski i odzyskasz włożone w niego pieniądze?
  30. Czy możesz liczyć na wsparcie rodziny? Kto może pomóc ci w wysyłce paczek, gdy zachorujesz, kto pojedzie za ciebie do hurtowni, gdy nie będziesz mieć czasu, czy mieszkające z tobą osoby nie będą mieć nic przeciwko temu, że trzymasz w domu towar itp.

Własny sklep internetowy: kilka rad ode mnie

Nie jestem co prawda sprzedawcą z wieloletnim stażem, ale za to doskonale pamiętam początki i to, co mnie zaskakiwało (i nadal zaskakuje) przy prowadzeniu sklepu. Kilka rad ode mnie dla zupełnie zielonych w tym temacie:

  • nie warto zamawiać od razu dużych partii towaru. Ja wiem, że czasem przy zamówieniu 20 sztuk dostajemy rabat 5%, a przy zamówieniu 50 sztuk – rabat 10%, ale może się okazać, że nawet te 20 się nie sprzeda. Mam kilka takich kwiatków, na przykład w lipcu zamówiłam słomki – z jednego rodzaju 200 opakowań, bo akurat tyle było pakowane w kartony przez producenta. Do dziś (mamy grudzień) mam 197 opakowań 😀 Dodam tylko, że mam w sklepie inne produkty, których sprzedałam już znacznie więcej niż 200 sztuk.
  • towar w domu zajmuje miejsce. Dużo miejsca. W pewnym momencie zaczynasz się zastanawiać, czy to jeszcze twoja sypialnia, czy już magazyn sklepu. A potem idziesz do znajomych, którzy nie pracują w domu i nie mają sklepu i myślisz: „wow, jak tu u was dużo miejsca!”.
  • warto poświęcić dużo czasu na przeliczenie wszystkiego. Jaką marżę doliczyć? Czy jak sprzedam 100 bluzek z taką marżą to zarobię tyle, że opłaca mi się te bluzki w domu trzymać? Czy w ogóle uważam za realne sprzedanie aż 100 bluzek?
  • warto być uczciwym wobec klientów i wobec siebie. Ja sprowadzam tylko takie produkty, które sama bym kupiła, naprawdę. Jak uważam, że coś jest słabe, to tego nie sprzedaję. Koszty dostawy podaję uczciwie, w sumie nawet nie doliczam opakowania, więc i tak jestem do tyłu, ale wiem, że np. na Allegro są sprzedawcy, którzy zarabiają na kosztach dostawy.
  • sprzedaż w internecie to zupełnie innego rodzaju praca niż zlecenia realizowane w domu. Zlecenia można odrzucić, jeśli nie ma się czasu, a jeśli w sklepie towar się sprzeda, to nie ma przebacz, trzeba iść na pocztę i wysłać. Nie ma opcji, że się nie chce, że dziecko chore, że brakuje pudełek czy kopert – nie. Towar trzeba wysłać, jeśli został kupiony.

Na pocieszenie powiem, że są też ogromne plusy posiadania sklepu. Sprzedaż przedświąteczna to jeden z takich plusów 🙂 Drugim jest to, że nie ma tu mowy o nieterminowych płatnościach, klientach, którzy zalegają z opłacaniem faktur, bo najpierw dostajesz pieniądze, potem wysyłasz towar. Miło patrzeć, jak stan konta powiększa się np. wtedy, gdy śpisz, jesteś w kinie, gotujesz obiad. Własny sklep daje mnóstwo satysfakcji!

A jeśli marzy ci się własna firma, przeczytaj też 40 pytań, które powinieneś sobie zadać ZANIM założysz firmę.

 

Pobierz checklistę

W tym krótkim przewodniku mówię m.in.:

  • o tym, jak szukać nowego towaru w mediach społecznościowych
  • o tym, jak analizować strony konkurencji pod kątem nowego asortymentu
  • czy lepiej sprowadzać towar od małych producentów, czy od dużych, od polskich czy zagranicznych.

Mam swój sklep z akcesoriami do drinków od 2015 roku. Mamy siedmiocyfrowe obroty rocznie, więc mam niemałe doświadczenie w e-handlu.

Możesz mi zaufać, bo nie jestem teoretykiem i wiem, o czym mówię 🙂

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest
49 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Tomasz
Tomasz
5 lat temu

Witam czytam duzo roznych artykulow poszukujac jak najwiecej informacji.Wlasnie jestem na etapie budowy sklepu internetowego w niemczech a nastepnie chcialbym otworzyc sklep w polsce.Duzym utrudnieniem jest pozyskanie towaru do handlu.Zastanawialem sie nad dropshipping tu widze tylko jedna lau az jedna zalete nie trzeba inwestowac w towar i magazyn.Szukalem informacji ale ich nie znalazlem ,pewnie sa zapisane w umowach o wspolpracy,tzn ze nic za darmo nie ma i ze taka hurtownia policzy sobie nie zla stawke za pakowanie i wyslanie towaru do klienta a do tego dostaniemy pewnie nie za wysoki upust przy zakupach.Chyba jednak lepiej byc przy starym modelu i… Czytaj więcej »

Agnieszka
Agnieszka
4 lat temu

🙂

Agnieszka
Agnieszka
4 lat temu

Najważniejsze, aby profesjonalnie do tego podejść. Zarówno szata graficzna, jak i obsługa klienta powinna być na najwyższym poziomie. Jej wykonanie proponuję zlecić profesjonalistom (ja, skorzystałam z oferty firmy „ANGELS ADVERTISING”). Jeżeli decydujemy się na sprzedaż poprzez portale aukcyjne, możemy dołączać do sprzedawanych produktów ulotkę z adresem sklepu, przez co zaoszczędzimy sporo pieniędzy w przyszłości.

Iwona Bielska
Iwona Bielska
4 lat temu

Świetne rady. Sama zakładałam swój sklep ponad 2 lata temu i pamiętam jak naiwna wtedy byłam, sądziłam że „jakoś to pójdzie”. Nie zdawałam sobie wtedy sprawy jak wiele formalności i spraw jest związanych z pozornie prostym i wtedy niewielkim sklepem internetowym. Moje poglądy zostały szybko jednak zweryfikowane przez rzeczywistość i musiałam poświęcić dużo więcej czasu i energii na prowadzenie sklepu niż się spodziewałam. Jednak było warto:) Teraz jestem świeżo po ekspansji mojego sklepu na rynek niemiecki i myślę nad dalszym rozwojem firmy. Nie popełniłam jednak błędu z początków mojej działalności i znając ogrom pracy i szczegółów związanych z tak poważnym… Czytaj więcej »

Sklep Gloryshop.pl
1 rok temu

Dziękujemy za przydatne informacje. Odnośnie do punktu 24 – gdzie można to sprawdzić, czy dany produkt potrzebuje odpowiedniego atestu itp.?

Krzysiek
Krzysiek
11 miesięcy temu

Czy zysk 40 gr na jednym produkcie jest częsty w sklepach internetowych?
Na przykład w sklepach papierniczych?