30 pytań o pieniądze, jakie musisz sobie zadać, gdy sprzedajesz online (produkty lub usługi)

utworzone przez | kwi 29, 2020 | E-commerce, Finansowanie biznesu, Prowadzenie firmy | 14 Komentarze

Moja filozofia jeśli chodzi o prowadzenie biznesu jest taka: trzeba twardo stąpać po ziemi, a nie chodzić z głową w chmurach. Własna firma to przede wszystkim mnóstwo analiz, liczenia, kalkulowania co się opłaca, a co nie. Gdzie zainwestować pieniądze, z której formy reklamy jest lepszy zwrot itd.

Zebrałam w jednym miejscu listę kluczowych pytań, jakie trzeba sobie zadać, gdy prowadzi się firmę online. Niekoniecznie są to pytania na początek – na niektóre wręcz nie da się odpowiedzieć na starcie. Mogę się jednak założyć, że w większości firm prędzej czy później te pytania będą miały duże znaczenie.

 

30 pytań o pieniądze, jakie musisz sobie zadać, gdy sprzedajesz online

1. Ile chcesz zarabiać we własnym biznesie (miesięcznie, rocznie)?

2. Ile to wyjdzie w przeliczeniu na godzinę?

3. Jaką poduszkę finansową chcesz mieć w swojej firmie? Na ile miesięcy działalności bez przychodów?

4. Jaka jest średnia wartość zamówienia od jednego klienta w Twojej działalności?

5. Ilu klientów musisz obsłużyć miesięcznie (lub ile zamówień mieć), żeby osiągnąć przychód, który Cię zadowala?

6. Ile osób musi wejść na Twoją stronę, żeby wygenerować taką liczbę zamówień?

7. Ile w minionym okresie (miesiąc, kwartał, rok) płaciłeś za pozyskanie jednego klienta?

8. Ile płacisz za pozyskanie jednego klienta w różnych formach reklamy?

9. Ile masz miesięcznie kosztów stałych w firmie?

10. Ile masz miesięcznie kosztów zmiennych?

11. Czy możesz zrezygnować z niektórych kosztów (usług, subskrypcji), żeby obniżyć koszty, gdyby była taka potrzeba? Jeśli tak, jakie oszczędności to da?

12. Ile kosztuje Cię współpraca z podwykonawcami, zatrudnianie pomocników, pracowników, asystentów?

13. Czy niektóre ze zleconych zadań da się zrobić taniej (np. zamieniając pracę człowieka na gotowe rozwiązania, automatyzację itp.) albo z nich zrezygnować, jeśli byłaby taka potrzeba?

14. Które usługi lub produkty w Twoim biznesie są najbardziej zyskowne?

15. Czy są takie usługi lub produkty, które powodują straty w firmie?

16. Które ceny w Twoim biznesie nie były dawno podnoszone?

17. Które produkty lub usługi masz wyraźnie tańsze niż konkurencja?

18. Które produkty lub usługi masz wyraźnie droższe niż konkurencja?

19. Co możesz zrobić, żeby podnieść wartość jednego zamówienia (upsell, dodatkowe usługi w pakiecie itp.)

20. Czy możesz skorzystać z jakiegoś dofinansowania dla działalności?

21. Czy możesz skorzystać z jakiegoś kredytu dla firm?

22. Gdybyś miał teraz duży, dodatkowy budżet na inwestycję, jaki pomysł na rozwój działalności byś zrealizował? Zastanów się, czy ten pomysł jest na tyle dobry, że warto pomyśleć o kredycie na taką inwestycję.

23. Czy wybrana przez Ciebie forma działalności (jednoosobowa DG, spółka) nadal jest najlepszą opcją w przypadku Twojej firmy czy coś uległo zmianie i korzystniej byłoby zmienić formę działalności?

24. Czy wybrana przez Ciebie forma opodatkowania (podatek liniowy, ryczałt) nadal jest korzystna czy możesz dokonać zmian?

25. Czy nadal opłaca Ci się być płatnikiem podatku VAT czy Twoja sytuacja uległa zmianie i korzystnie byłoby nie płacić VAT-u?

26. Czy możesz zwiększyć swoje przychody, nie zwiększając istotnie liczby przepracowanych godzin? Czy możesz zwiększyć je dwukrotnie, trzykrotnie? Co musiałbyś zrobić, żeby to się stało?

27. Ile zarabiałbyś, gdybyś poświęcał firmie dwa razy mniej czasu? Z których działań wtedy musiałbyś zrezygnować, żeby nie stracić zbyt dużej części przychodu?

28. Zastanów się, czy są jakieś wydatki, które mógłbyś wliczać w koszty działalności, a do tej pory tego nie robiłeś.

29. Sprawdź, czy Twoje przychody rosną z roku na rok i czy rosną też zyski. Jeśli nie, zastanów się, co jest tego przyczyną.

30. Policz, za ile lat będziesz mógł przejść na emeryturę. Czy masz plan, jak odłożyć dodatkowe pieniądze na ten czas?

Jak widzisz, niektóre z tych pytań warto sobie zadawać cały czas, podczas prowadzenia firmy, np. raz na kwartał czy chociaż raz do roku (jak te o formie działalności i formie opodatkowania). Jeśli korzystasz już z mojej paczki narzędzi SKLEP SIĘ OPŁACA, to takie dane jak stawka za godzinę, ile osób musisz sprowadzić na stronę, żeby osiągnąć określony przychód i wiele innych policzysz w kalkulatorach, które są w paczce.

Sposób na freelance bez stresu: dywersyfikacja

Pobierz darmową listę 40 pomysłów na dywersyfikację dla freelancera. Pomysły podzieliłam na 4 grupy:

  • praca z klientami
  • wynajem w małym biznesie
  • zarabianie na wiedzy
  • bycie twórcą
 

Pobierz bezpłatną listę i zbuduj dodatkowe źródło dochodu!

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

14 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
adam
3 lat temu

Świetne, przydatne zestawienie. Od razu zachęca do sięgnięcia po Excela 😉

Szymon
2 lat temu

Wracam do ponownej analizy tych ważnych pytań biznesowych, aby udało się realizować kolejne cele sprzedażowe. Pozdrawiam 🙂