Jedną z obaw dotyczących założenia własnej firmy jest zwykle obawa przed tym, że nie będzie nas stać na zapłacenie składek i podatków. Sprawdzam zatem ile trzeba mieć przychodów, żeby nie martwić się o ZUS.

Działalność gospodarcza: kalkulator kosztów. Co musisz płacić jako przedsiębiorca?

1. Składki na ZUS

Załóżmy, że zakładasz pierwszą działalność gospodarczą i jesteś uprawniony do płacenia niższego ZUS-u. W 2015 roku zapłacisz więc co miesiąc 446,88 zł, jeśli zdecydujesz się na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe lub 434,02 zł, jeżeli nie zapłacisz składki za to ubezpieczenie. Różnica niewielka, więc warto płacić, bo jeśli chciałbyś kiedyś jako przedsiębiorca (lub musiał!) iść na zwolnienie lekarskie, to ZUS będzie wypłacał Ci świadczenia tylko wtedy, gdy opłacałeś składkę chorobową.
W kwocie obowiązkowych składek mieści się 279,41 złotych ubezpieczenia zdrowotnego.

2. Podatek dochodowy

Możesz wybrać różne formy opodatkowania: ryczałt, skalę podatkową, podatek liniowy, kartę podatkową. Nie będę się tu rozpisywać na ten temat, ale jeśli zainteresowany jesteś bliżej formami opodatkowania, polecam ten wpis. My rozliczaliśmy się zawsze według skali, czyli płaciliśmy 18% podatku dochodowego i taką stawkę przyjmuję w swoich obliczeniach.

3. Podatek VAT

Nie musisz, ale możesz zostać płatnikiem podatku VAT. To często opłaca się np. w sytuacjach, gdy Twoi klienci są płatnikami VAT lub masz dużo kosztów, w których także jest VAT. W obliczeniach poniżej przyjmuję, że jesteś vatowcem.

Co jeszcze musisz wiedzieć?

Jeśli wybierzesz podatek według skali, dotyczy Cię kwota wolna od podatku – w 2015 roku to 3091 zł. Czyli podatek, jaki musisz zapłacić będzie w ciągu roku mniejszy o 18% tej kwoty, a więc 556,02 zł. Niby nic, ale zawsze w kieszeni zostaje 😉

Ile muszę zarobić, żeby w kieszeni zostało mi 3000 zł?

Zanim przejdę do obliczeń, musisz wiedzieć, że nie jestem księgową, a jedynie dzielę się z Tobą swoimi doświadczeniami, dotyczącymi prowadzenia firmy. Musisz też być świadomy, że Twoja sytuacja może wyglądać inaczej – być może masz droższą księgową, więc będziesz miał inne koszty, może wśród kosztów możesz umieścić więcej elementów: komórkę, internet, opłaty za wynajęcie biura itd. (zobacz: co wliczyć w koszty firmy). Każdy koszt będzie obniżał podatek dochodowy, jaki musisz zapłacić.

1. Firma bez kosztów

Wyliczenia dla prostej działalności usługowej, w której nie ma żadnych kosztów. Dla uproszczenia pomijam tu kwotę wolną od podatku.