Jedną z obaw dotyczących założenia własnej firmy jest zwykle obawa przed tym, że nie będzie nas stać na zapłacenie składek i podatków. Sprawdzam zatem ile trzeba mieć przychodów, żeby nie martwić się o ZUS.

Działalność gospodarcza: kalkulator kosztów. Co musisz płacić jako przedsiębiorca?

1. Składki na ZUS

Załóżmy, że zakładasz pierwszą działalność gospodarczą i jesteś uprawniony do płacenia niższego ZUS-u. W 2015 roku zapłacisz więc co miesiąc 446,88 zł, jeśli zdecydujesz się na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe lub 434,02 zł, jeżeli nie zapłacisz składki za to ubezpieczenie. Różnica niewielka, więc warto płacić, bo jeśli chciałbyś kiedyś jako przedsiębiorca (lub musiał!) iść na zwolnienie lekarskie, to ZUS będzie wypłacał Ci świadczenia tylko wtedy, gdy opłacałeś składkę chorobową.
W kwocie obowiązkowych składek mieści się 279,41 złotych ubezpieczenia zdrowotnego.

2. Podatek dochodowy

Możesz wybrać różne formy opodatkowania: ryczałt, skalę podatkową, podatek liniowy, kartę podatkową. Nie będę się tu rozpisywać na ten temat, ale jeśli zainteresowany jesteś bliżej formami opodatkowania, polecam ten wpis. My rozliczaliśmy się zawsze według skali, czyli płaciliśmy 18% podatku dochodowego i taką stawkę przyjmuję w swoich obliczeniach.

3. Podatek VAT

Nie musisz, ale możesz zostać płatnikiem podatku VAT. To często opłaca się np. w sytuacjach, gdy Twoi klienci są płatnikami VAT lub masz dużo kosztów, w których także jest VAT. W obliczeniach poniżej przyjmuję, że jesteś vatowcem.

Co jeszcze musisz wiedzieć?

Jeśli wybierzesz podatek według skali, dotyczy Cię kwota wolna od podatku – w 2015 roku to 3091 zł. Czyli podatek, jaki musisz zapłacić będzie w ciągu roku mniejszy o 18% tej kwoty, a więc 556,02 zł. Niby nic, ale zawsze w kieszeni zostaje 😉

Ile muszę zarobić, żeby w kieszeni zostało mi 3000 zł?

Zanim przejdę do obliczeń, musisz wiedzieć, że nie jestem księgową, a jedynie dzielę się z Tobą swoimi doświadczeniami, dotyczącymi prowadzenia firmy. Musisz też być świadomy, że Twoja sytuacja może wyglądać inaczej – być może masz droższą księgową, więc będziesz miał inne koszty, może wśród kosztów możesz umieścić więcej elementów: komórkę, internet, opłaty za wynajęcie biura itd. (zobacz: co wliczyć w koszty firmy). Każdy koszt będzie obniżał podatek dochodowy, jaki musisz zapłacić.

1. Firma bez kosztów

Wyliczenia dla prostej działalności usługowej, w której nie ma żadnych kosztów. Dla uproszczenia pomijam tu kwotę wolną od podatku.

Przychód netto Przychód brutto VAT do zapłacenia Składki ZUS w tym zdrowotna Podatek dochodowy Zostaje na koncie
1000 1230 230 446,88 279,41 -99,41 553,12
1500 1845 345 446,88 279,41 -9,41 1053,12
1552 1908,96 356,96 446,88 279,41 -0,05 1105,17
2000 2460 460 446,88 279,41 80,59 1472,53
2500 3075 575 446,88 279,41 170,59 1882,53
2650 3259,5 609,5 446,88 279,41 197,59 2005,53
3865 4753,95 888,95 446,88 279,41 416,29 3001,83

Mój komentarz:

W zestawieniu wyróżniłam trzy kwoty w pierwszej kolumnie:

  • 1552 – to ostatnia kwota netto przychodów, przy jakiej nie zapłacisz podatku dochodowego. Jeśli zarobisz w miesiącu więcej niż 1552 zł – fiskus już położy swoje chciwe łapy na Twoich pieniądzach 🙂
  • 2650 zł netto – tyle musisz zarobić miesięcznie, żeby po opłaceniu wszystkich składek i podatków zostało Ci ok. 2000 zł na rękę. Fiskus swoje prawie 2 stówki też przytuli 🙂
  • 3865 zł netto (czyli aż 4753 brutto) musisz zarobić w miesiącu, żeby zostało Ci ok. 3000 na rękę. Zauważ tę ogromną różnicę – na Twoje konto po wystawieniu faktury wpływa kwota brutto, czyli dostaniesz prawie 4800 zł. Niejeden początkujący przedsiębiorca myśli sobie: ile to forsy! I już planuje, na co wyda te pieniądze. A tymczasem po opłaceniu składek i podatku zostaje zaledwie 3001,83 zł. Dlatego tak ważne jest odpowiednie zarządzanie pieniędzmi firmowymi – sprawdź, jaki ja mam na to sposób, żeby nigdy nie dać się zaskoczyć i zawsze mieć z czego opłacić składki i podatki.

A dlaczego składka zdrowotna w zestawieniu jest osobno, skoro płaci się ją w ramach składek ZUS? To jedyna z części składowych ZUS-u, która obniża podatek dochodowy do zapłacenia. Czyli jeśli liczysz, ile musisz zapłacić podatku dochodowego, to najpierw obliczasz 18% od kwoty netto wystawionych faktur (kolumna 1), a potem odejmujesz od tego wysokość składki zdrowotnej (kolumna 5). Dlatego właśnie przy kwocie przychodów niższej niż 1552 nie zapłacisz w ogóle podatku dochodowego, a jedynie ZUS.

2. Firma z kosztami

Kosztów, jak już to sobie powiedzieliśmy, może być wiele, ale moim zdaniem jest jeden podstawowy, najważniejszy: księgowa. Bez księgowej nie tylko zmarnujesz mnóstwo czasu na obliczenia, ale musisz także samodzielnie śledzić wszystkie zmiany w przepisach i za każdym razem, gdy masz jakiś finansowo-podatkowy dylemat – samemu poszukiwać informacji. Naprawdę nie warto. Nasza księgowa kosztuje 100 zł netto miesięcznie i zawsze powtarzam, że to najlepiej wydana stówa w naszej firmie.

Każdy koszt zwiększa w naturalny sposób kwotę netto jaką musisz zarobić, żeby zostało Ci w kieszeni tyle, ile potrzebujesz na życie. Ale jednocześnie zmniejsza podatek dochodowy, jaki musisz zapłacić, więc im więcej masz kosztów, tym mniej oddajesz fiskusowi.

Dlatego właśnie bardzo opłaca się wpisywać w koszty wszystkie te wydatki, które i tak ponosiłeś przed założeniem działalności, bo teraz są one dla Ciebie znacznie mniejszym obciążeniem. Na przykład telefon komórkowy. I tak za niego płacisz, czy jest prywatny czy firmowy. Powiedzmy, że rachunek kosztuje Cię 123 zł co miesiąc.

  • jako osoba prywatna płacisz 123 zł za telefon i niczego nie odliczasz.
  • jako firma płacisz 123 zł za telefon, ale jednocześnie pomniejszasz należną do zapłaty kwotę podatku VAT o 23 złote – bo już raz ten VAT zapłaciłeś, robiąc przelew do operatora sieci komórkowej. Dodatkowo rachunek jest Twoim kosztem, więc pomniejsza Ci podatek, który musisz zapłacić (kolumna 3), co w praktyce oznacza, że za ten sam telefon płacisz nie 123 zł tylko 82 zł. Jest różnica, prawda?

Czy opłaca się prowadzić działalność gospodarczą?

O plusach własnej firmy pisałam w tym poście. Jak słusznie zauważył w komentarzach Kuba, czasem prowadzenie własnej firmy generuje dodatkowe koszty, których wcześniej nie ponosiliśmy – jak konieczność zakupu kasy fiskalnej, jeśli prowadzisz na przykład sklep internetowy czy konieczność zakupu drukarki, papieru, tonera. Ale pewnych rzeczy ominąć się nie da – albo chcesz pracować dla siebie i budować swoją firmę, swój majątek, albo pracować w czyjejś firmie i pomagać bogacić się komuś innemu. Zawsze jednak trzeba dobrze policzyć, czy będzie Cię stać na wszystkie opłaty jeszcze zanim założysz swoją firmę.

Przeczytaj też: Jak zarządzać finansami w jednoosobowej firmie, czyli moje sposoby na ogarnięcie firmowej kasy.

—————–

Jeśli ten post okazał się dla Ciebie przydatny – kliknij „Lubię to” lub podziel się nim ze znajomymi, których interesuje tematyka przedsiębiorczości. Dzięki!