Jak zarabiać pieniądze w social mediach dzięki afiliacji

utworzone przez | kwi 28, 2025 | Praca w domu, Zarabianie na blogu | 0 komentarzy

Jak zarabiać na Youtube czy Instagramie, jak zarabiać na TikToku, czy trzeba mieć dużą społeczność w tych kanałach? Jak mądrze wybrać niszę tematyczną?

To druga część trzyodcinkowej serii o afiliacji, w której porozmawiamy też m.in. o tym, jak zarabiać na afiliacji w social mediach oraz jakie tematy i formaty treści dobrze się sprawdzają przy zarabianiu na afiliacji.

Jak zarabiać pieniądze w social mediach dzięki afiliacji?

Właściciele platform takich jak Instagram czy TikTok nie płacą polskim twórcom za publikowanie treści, ale to nie znaczy, że nie możesz zarabiać, publikując w mediach społecznościowych. W tym odcinku powiem Ci, jak możesz zarabiać nawet na małych kontach, wykorzystując afiliację.

To druga z trzech części serii o zarabianiu na afiliacji. Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest afiliacja, w jakim modelu rozlicza się współprace i jak takie współprace pozyskać, zapraszam Cię do obejrzenia pierwszej części tej serii.

W tamtym odcinku mówiłam między innymi o tym, że do zarabiania na afiliacji możesz wykorzystać różne kanały w mediach społecznościowych i dziś opowiem Ci konkretnie o tym, jak zarabiać na afiliacji na FB, IG, TT, YT, Pintereście, przyjrzymy się też możliwościom, jakie daje blog, newsletter czy podcast.

Jak wybrać niszę dla swojego profilu?

Ale zanim przejdę do omówienia konkretnych platform, musimy sobie pogadać o niszach.

Czy trzeba tworzyć kanał w jakiejś konkretnej niszy, czy trzeba mieć np. blog tematyczny, żeby zarabiać czy można mieć po prostu profil osobisty?

Tu są tak naprawdę dwie drogi, które możesz wybrać.

Pierwsza, łatwiejsza i szybsza: wykorzystaj to, co już masz. Lubię powtarzać, że żeby zarabiać na afiliacji, nie musisz wcale być influencerem czy znanym twórcą internetowym, nie musisz w ogóle mieć żadnej społeczności.

Wystarczy, że masz swój prywatny profil na FB czy IG, na którym np. czasem piszesz o ciekawych książkach, które przeczytałeś. Przy opisie książki możesz dołączyć link do księgarni, w której można ją kupić i za każdym razem, jak ktoś kupi książkę, Ty dostaniesz prowizję.

Inna sytuacja: znajomi pytają Cię o miejscówkę, w której spędziłeś ostatnie wakacje, bo podziwiali Twoje zdjęcia na FB i chcą pojechać w to samo miejsce. Zamiast podawać im po prostu link do apartamentu czy pokoju, możesz podać link afiliacyjny do Bookinga i zarobić prowizję, jeśli zarezerwują pokój przez tę aplikację.

To sposób łatwy, ale jak się pewnie domyślasz, kokosów tak nie zarobisz, bo jak często znajomi pytają Cię o polecenie książki czy apartamentu.

Druga droga, trochę trudniejsza, to tworzenie treści z myślą o zarabianiu na niej w przyszłości, czyli założenie dedykowanego kanału w jakimś medium społecznościowych o konkretnej tematyce.

Jeśli myślisz o założeniu kanału pod afiliację, warto zacząć od końca, czyli od założenia kont w kilku sieciach afiliacyjnych, takich jak LeadStar. Od razu po założeniu konta masz tam dostęp do setek programów partnerskich i możesz zorientować się, jakie produkty i oferty możesz promować w konkretnej branży i czy w ogóle w twojej branży są jakieś oferty oraz jakie są stawki w konkretnych sklepach.

W drugiej kolejności zastanów się, jaka tematyka jest ci na tyle bliska, że możesz tworzyć o niej treści przez dłuższy czas. Na początek polecam przeprowadzić taki test: jeśli wybierzesz już swoją niszę, wypisz przynajmniej 30 tematów na posty w tej niszy. Jeśli te 30 pomysłów przyjdzie Ci do głowy bez problemu, to dobry znak, bo w trakcie ich tworzenia wpadniesz z pewnością na masę kolejnych tematów.

Jeśli już masz niszę, tematy postów, to nie pozostaje Ci nic innego, niż założyć np. blog czy konto na IG i zacząć dzielić się swoją wiedzą.

Jak wykorzystać konkretne social media?

W poprzednim odcinku mówiłam Ci, że żeby zacząć zarabiać na afiliacji musisz zarejestrować się w programie partnerskim lub sieci afiliacyjnej, która zbiera wiele programów partnerskich i mówiłam też o narzędziach, dzięki którym możesz promować konkretne sklepy czy oferty.

W mediach społecznościowych najczęściej wykorzystywać będziemy linki partnerskie oraz kody rabatowe.

Pora na szybki przegląd mediów społecznościowych i możliwości, jakie dają pod kątem afiliacji.

Jak zarabiać na Facebooku

Tu możemy wykorzystać profil, grupę i fanpage:

  • linki można umieszczać w postach, komentarzach, w profilu, w kanale nadawczym
  • można wykorzystać płatną reklamę do promowania ofert z linkami afiliacyjnymi
  • to dobre miejsce, jeśli celujesz w grupę starszych odbiorców, powiedzmy 40+
  • minusy wykorzystania: posty mają krótki cykl życia, najwyżej kilka dni, a żeby skutecznie zarabiać, trzeba najpierw zebrać społeczność

Grupa: Aliexpress Polska – moderatorzy grupy wyszukują ciekawe produkty z Aliexpress i recenzują je, wstawiając w posty dodatkowo linki partnerskie: https://www.facebook.com/groups/316929541846399

Fanpage o promocjach w księgarniach internetowych: https://www.facebook.com/tanioczytam

Gdzie wykorzystać linki partnerskie na FB?

W postach, grupach, kanale nadawczym.

Jak zarabiać na Instagramie

  • linki dodasz w stories, w profilu lub w wiadomościach
  • możesz wykorzystać automatyzację jak Manychat, możesz poprosić komentujących, by wpisywali pod postem konkretne słowo, a automat wyśle im wiadomość z linkiem
  • tu często wykorzystywane są kody rabatowe, np. na stories
  • minusy: posty żyją krótko, własna społeczność jest wskazana, bo nawet jeśli twoje roli mają duże zasięgi, to one i tak nie zawierają linków

Przykład: promocja aplikacji Legimi, której program partnerski nie daje zarobków w złotówkach, ale darmowe tygodnie działania aplikacji dla każdego, kto przyprowadzi do Legimi nowego klienta

https://www.instagram.com/reel/C48T7woNKHa/?igsh=NTE4OWJtMWkxNGQ0

Jak zarabiać na TikToku

  • Pod względem wykorzystania afiliacji to najtrudniejsze narzędzie, bo link możemy umieszczać właściwie tylko w profilu.
  • łatwo zdobyć zasięgi, często są one dużo większe niż na IG, ale zasięg nic nie da, bo film nie ma linku.
  • Ale jeśli promujesz nie linki partnerskie, tylko konkretne kody rabatowe, które są podstawą rozliczenia, to na TikToku możesz to zrobić bez problemu, po prostu mówiąc kod lub pokazując go na ekranie i w opisie filmu.

Na TikToku wiele jest przykładów takich współprac, np. prezentacje gadżetów, znalezionych na Amazon z linkami afiliacyjnymi: https://www.tiktok.com/@stephaniarahme/video/7466911258118229254?q=amazon&t=1744191530899

Jak zarabiać na Youtube

  • linki w opisach filmu, na filmach, łatwo przemycić też kody rabatowe
  • plus: filmy na YT mają znacznie dłuższy czas życia niż na IG czy TT, często oglądane są przez wiele miesięcy, a nawet lat po publikacji.
  • nie musisz mieć społeczności, bo YT jest wyszukiwarką i filmy będą trafiać do osób, które Cię nie obserwują lub wręcz szukają rozwiązania jakiegoś problemu, np. chcą kupić sprzęt i szukają testów czy porównań.

Pod względem wykorzystania afiliacji YT daje więcej możliwości, bo linki afiliacyjne do produktów możemy umieszczać w opisach filmu, ale też na samych filmach. W filmach możemy zawierać kody rabatowe.

Dużym plusem wykorzystania YT do promowania ofert partnerów jest to, że filmy na YT mają znacznie dłuższy czas życia niż na IG czy TT, często oglądane są przez wiele miesięcy, a nawet lat po publikacji. Jeśli w takim filmie opowiesz o jakimś narzędziu, pokażesz miejsce, które odwiedziłeś, przygotujesz recenzję sprzętu i dasz w opisie link partnerski, to prawdopodobnie ten link będzie dla Ciebie zarabiał pieniądze przez wiele miesięcy po publikacji wideo.

Przykład: film o tym, jak zacząć nagrywać vlogi, a w opisie lista linków afiliacyjnych do sprzętu, którego używa autorka nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=AxMR5Cwz2Bw&t=11s

Jak zarabiać na blogu

  • linki możesz umieszczać w treści postów, w osobnych zakładkach, pod postami – dowolność
  • możesz wykorzystać też inne narzędzia – banery reklamowe, rankingi
  • Plusy: nie musisz mieć społeczności, wystarczy, ze Twoje posty przebiją się w wyszukiwarkach na wysokie pozycje, a możesz liczyć na kliki w linki i przychody z afiliacji przez wiele miesięcy
  • posty żyją wiele lat, a nie kilka dni

Podobnie jest z postami, które publikujesz na blogu – w nich możesz umieszczać nie tylko linki afiliacyjne, ale też np. banery reklamowe. Jeśli temat, na który piszesz, okaże się na tyle potrzebny, a artykuł przydatny, że trafisz na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, mozesz liczyć na przychody z afiliacji przez wiele miesięcy.

Miałam w swojej historii bloga wiele takich postów, które zarabiały mi przez kilka lat. Szczególnie dobrze sprawdzały mi się pod tym względem wszelkie rankingi i zestawienia, np. zestawienie pomysłów na prezenty gwiazdkowe związane z alkoholem. W tym zestawieniu promowałam nie tylko produkty z mojego sklepu, ale też oferty z sieci afiliacyjnych i co roku przed świętami ten posty zarabiał dla mnie pieniądze. Podobnie jest z zestawieniami książek. Tego typu treści to tzw. evergreeny, a więcej o pomysłach na treści, w których możesz promować afiliację, opowiem w kolejnym odcinku tej serii.

Blog o promocjach bankowych z linkami do konkretnych okazji: https://www.bankobranie.pl/

Blog o czytnikach z codziennymi postami o promocjach na e-booki https://swiatczytnikow.pl/

Strony z kodami rabatowymi: https://alerabat.com/top100

Jak zarabiać na Pinterest

  • obrazki mogą kierować bezpośrednio do ofert partnerów albo do bloga czy filmu, w którym opowiadasz o jakimś produkcie, np. test sprzętu czy prezentownik
  • Można tu publikować zarówno obrazki, karuzele, jak i filmy i do każdego z nich dodać link partnerski, który przekieruje do konkretnej oferty, którą promujesz.
  • obrazki żyją długo, wiele lat, a w dodatku są przypinane dalej przez kolejnych użytkowników, jeśli są ciekawe. Im ciekawszy pin, tym większa szansa, że jego zasięg z czasem będzie się zwiększał.

Pod tym względem Pinterest jest równie dobrym narzędziem, bo obrazki, które przypinasz w tym serwisie, żyją długo i mogą przez całe lata kierować do programu partnerskiego, w którym zbierasz prowizje od sprzedaży.

Można tu publikować zarówno obrazki, karuzele, jak i filmy i do każdego z nich dodać link partnerski, który przekieruje do konkretnej oferty, którą promujesz.

Warto dodać, że pin z linkiem afiliacyjnym nie różni się w żaden sposób od zwykłego pinu do ciekawej strony, a im ciekawszy pin, tym większa szansa, że będzie przypinany dalej do kolejnych tablic, a jego zasięg będzie się zwiększał.

Inne kanały

Programy partnerskie możesz wykorzystywać także we wszystkich innych mediach społecznościowych i komunikatorach, takich jak LinkedIn, Threads, X (dawny Twitter), podcast, newsletter, Twitch – tutaj np. LeadStar ma specjalne narzędzie, które umożliwia promowanie ofert podczas streamowania.

Linki do ofert partnerskich możesz umieszczać też w opisach odcinków podcastów czy w newsletterze, co może być szczególnie efektywne, jeśli masz specjalny tematyczny newsletter – np. z promocjami książkowymi.

Jak widzisz możliwości jest naprawdę wiele i myślę, że jest jeszcze całe mnóstwo nisz tematycznych do zagospodarowania jeśli chodzi o zarabianie na afiliacji. Żeby znaleźć taką niszę, warto zastanowić się, jakie tematy są popularne w jednych social mediach, a prawie nie istnieją w innych. Np. tematyka finansów osobistych, oszczędzania, ale prowadzona z punktu widzenia kobiety – sporo takich kont na TikToku, a prawie nie ma tych treści na Youtubie. Pewnie takie przykłady można by mnożyć.

To, co jest ważne z punktu widzenia afiliacji, to dotarcie do odpowiednio dużej grupy ludzi, czyli wybieranie takich tematów, które będą interesować naszych czytelników czy widzów. Tematów, które sprawią, że zgromadzimy społeczność albo że wyszukiwarki będą pokazywać nasze treści w odpowiedzi na jakieś konkretne pytania.

A jakie tematy i formaty możemy tworzyć, żeby wplatać tam sprytnie linki afiliacyjne? O tym opowiem w trzeciej części serii, która już niebawem.

Sposób na freelance bez stresu: dywersyfikacja

Pobierz darmową listę 40 pomysłów na dywersyfikację dla freelancera. Pomysły podzieliłam na 4 grupy:

  • praca z klientami
  • wynajem w małym biznesie
  • zarabianie na wiedzy
  • bycie twórcą
 

Pobierz bezpłatną listę i zbuduj dodatkowe źródło dochodu!

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments