Mądry freelancer nie skupia się tylko na pozyskiwaniu i wykonywaniu zleceń. Jest kilka innych spraw, o które trzeba zadbać, żeby freelancerski biznes się rozwijał. Poświęciłam im cały kurs online Akademia FreelancerPRO, a w tym odcinku podcastu – synteza tego, co znajdzie się w kursie.
Posłuchaj tego odcinka podkastu:
Podkast dostępny też tutaj:
Zobacz na Youtubie:
Przeczytaj wersję tekstową
Dzień dobry, dzień dobry, tu Agnieszka Skupieńska, a Ty słuchasz podcastu To się opłaca. Na chwilę odpoczywamy od odcinków z gośćmi i słuchania o kulisach pracy freelancerów, chociaż muszę przyznać, że sama lubię te odcinki nagrywać, bo dzięki rozmowom z ludźmi można się naprawdę dużo nauczyć i spojrzeć na swoją działalność z innego punktu widzenia.
Dzisiejszy odcinek jest wyjątkowy, bo jest to odcinek, któremu w pewien sposób patronuje mój kurs dla freelancerów, czyli Akademia Freelancer PRO. Jest to 10-tygodniowe szkolenie online, które przeznaczone jest dla tych osób, które chciałyby przenieść freelance na wyższy poziom. To kurs dla tych, którzy mają problem z wyceną zleceń albo pracują więcej, niż zamierzali, idąc na swoje, którzy chcieliby nauczyć się tworzyć strategię i działać według planu, a nie od zlecenia do zlecenia. Wiosną tego roku odbyła się I edycja kursu, a 4 września startuje druga edycja, do której można dołączyć tylko przez 11 dni, czyli do 14 września. Na stronie tosieoplaca.pl w transkrypcji tego odcinka znajdziesz linki, pod którymi można uzyskać więcej informacji o kursie i dostępnych pakietach.
A to, o czym będę mówiła w tym odcinku podcastu, czyli 9 rzeczy, które musisz zrobić, żeby pracować mądrze, a nie ciężko, to z jednej strony synteza kursu, a z drugiej też program całego szkolenia. Bo właśnie podczas Akademii rozwijamy i pracujemy nad tymi 9 punktami.
Pierwszy punkt to STAN ZERO. Stan zero, czyli tak naprawdę sprawdzenie tego, w jakim miejscu jesteś teraz i to niezależnie od tego, czy już jakiś czas pracujesz jako freelancer czy dopiero masz zamiar zacząć albo poszerzyć działalność. Moim zdaniem nie da się ruszyć z miejsca, jeśli nie będziemy wiedzieć, na czym stoimy, dlatego od tego właśnie trzeba zacząć. W ramach badania stanu zero zatrzymujemy się w kilku miejscach, między innymi analizujemy swoje przychody i ich strukturę, ale też przyglądamy się temu, jak wygląda rynek, konkurencja i klienci.
Drugi punkt to określenie celu i misji oraz zastanowienie się, co tak naprawdę będzie Twoim miernikiem sukcesu. Kiedy będzie taki moment albo co musi się stać, że powiesz sobie: OK, jestem tu, gdzie chciałem, doszedłem do celu. Wiem, że wielu freelancerów takiego celu przed sobą nie stawia, nie myśli o misji ani wizji tego, co chce zrobić, ale moim zdaniem nie da się osiągnąć zbyt wiele, jeśli się jasno nie określi celu już na początku swojej drogi.
Trzeci punkt: stworzenie naprawdę dobrej oferty. Dobrej, czyli takiej, która na przykład spełnia Twoje cele i jest dopasowana do rynku, ale też do Twojej osobowości. Między innymi dlatego w moim kursie, w jednej z pierwszych lekcji omawiam dość szczegółowo, jakie zawody pasują do jakiego typu osobowości. Czasami jest tak, że zajmujemy się nie do końca tym, co do nas pasuje i tak naprawdę mała zmiana (nie zmiana branży, ale właśnie zmiana w ofercie) może spowodować, że będzie nam się zupełnie inaczej pracowało. Na przykład: jeden typ osobowości może świetnie się sprawdzać jako fotograf, a inny, z tymi samymi umiejętnościami robienia świetnych zdjęć, będzie lepszym nauczycielem fotografii niż fotografem. Dlatego dopasowanie oferty nie tylko do rynku, ale i do Ciebie jest takie ważne, żeby pracować mądrze a nie ciężko.
Czwarty punkt to budowanie marki. Wiem, że pewnie już nie chcesz o tym słuchać, bo wszyscy w kółko trąbią o tym, że trzeba budować markę, ale tu znowu kluczem jest, żeby to zrobić mądrze, a nie napracować się nie wiadomo ile. Marka osobista w pracy freelancera to ważna sprawa, więc jeśli chcesz – jak w tytule tego odcinka – pracować mądrze, a nie ciężko, to naprawdę warto zastanowić się nad tym, jaką marką już jesteś lub chciałbyś być i za pomocą jakich narzędzi tę markę zbudować.
Piąty punkt to moim zdaniem absolutnie kluczowa sprawa, czyli zbudowanie centrum dowodzenia, czyli takiego swojego miejsca w sieci, do którego klienci będą mogli trafiać i na podstawie którego będą mogli stwierdzić, że chcą z Tobą pracować. Po przeprowadzeniu kilku wywiadów z serii „kulisy pracy” jestem absolutnie przekonana, że stworzenie własnej, porządnej strony jest kluczowe, bo chyba wszyscy moi dotychczasowi goście potwierdzali, że klienci trafiają do nich poprzez ich stronę oraz aktywność w internecie. Jeśli nie chcesz aktywnie pozyskiwać klientów, ale marzysz, żeby trafiali do Ciebie sami, to po prostu nie masz innego wyjścia niż popracować nad swoją stroną.
Punkt szósty na mojej liście to dobre przemyślenie sposobów zdobywania klientów. Takich naprawdę skutecznych sposobów jest kilkadziesiąt, a większość freelancerów wykorzystuje może kilka jednocześnie. Dlatego zachęcam do szukania nowych sposobów – oczywiście najlepiej takich, przy których nie trzeba się specjalnie napracować 😊
Siódmy punkt to zlecanie prac. Czasem są takie sytuacje, że łapię się za głowę, jak słucham, co niektórzy znajomi freelancerzy robią sami zamiast zlecić to profesjonalistom. Taki najpopularniejszy przykład to księgowość. Jasne, można zrobić ją samodzielnie, ale uwierz mi, bycie na bieżąco ze wszystkim przepisami i rozgryzanie tego osobiście nie jest warte tych 100 czy 150 złotych, które trzeba zapłacić za usługi księgowe. Zlecanie prac to jedna z tych rzeczy, które ruszą Twój biznes do przodu, wierz mi.
Zostały nam jeszcze dwa punkty na liście – nauka i regularny przegląd. Są na końcu, ale nie są wcale mniej ważne. Rozwijanie swoich kompetencji, zarówno jeśli chodzi o uczenie się swojego fachu, jak i poszerzanie kompetencji jeśli chodzi o marketing czy reklamę albo prowadzenie firmy jest właściwie kluczowe, żeby utrzymać się na rynku. Nie myśl, że skoro raz skończyłeś studia czy nauczyłeś się np. projektowania, to raz na zawsze masz fach w ręku. Twoja konkurencja może być tak samo utalentowana jeśli chodzi o projektowanie, a dodatkowo regularnie uczy się marketingu i wymiata z rynku najlepsze zlecenia – bo po prostu wie, jak to robić. Zamiast zastanawiać się, jak to możliwe, że znajoma z branży bierze 10 razy tyle za taką samą pracę jak Ty, lepiej zapytać jej, czego się uczy i na jakie kursy chodzi 😊
I na końcu analiza działań. To ostatni punkt w moim GPS-ie freelancera. To coś, o czym czasami zapominamy – że warto raz na jakiś czas usiąść, przeanalizować działania z ostatnich miesięcy, zastanowić się, co robimy dobrze, a co nie zadziałało. Ja takie podsumowania robię zawsze pod koniec roku i poświęcam na to kilka dni i Tobie też radzę znaleźć na to czas raz lub dwa razy do roku.
Zbierając wszystko do kupy, 9 rzeczy, które warto robić, żeby pracować mądrze, a nie ciężko, to: sprawdzenie stanu zero, określenie celu i misji, stworzenie naprawdę dobrej oferty, budowanie marki, stworzenie centrum dowodzenia, przemyślenie sposobów zdobywania klientów, zlecanie prac, nauka i regularny przegląd działań. Wszystkim tym punktom i jeszcze kilku innym po drodze (na przykład ważnej tematyce właściwej wyceny swojej pracy) poświęciłam 10-tygodniowy kurs. Cała Akademia FreelancerPRO składa się z 67 lekcji wideo, które trwają po 5-15 minut, do których dołączone są transkrypcje, a także materiały audio i skrócone prezentacje. Jest też zeszyt ćwiczeń, który wysyłam do kursantów tradycyjną pocztą. Dzięki temu uczestnicy Akademii nie muszą niczego drukować, ale mogą sobie porządnie przemyśleć i zaplanować swój biznes na papierze, a potem przez kolejne miesiące zaglądać do tego swojego drogowskazu, jakim będzie dla nich ten zeszyt.
Jeśli dosłuchałeś podcast do tego miejsca i jesteś zainteresowany tym szkoleniem, to mam dla Ciebie niespodziankę. Na blogu tosieoplaca.pl/podcast jest lista wszystkich odcinków podcastu, a w tym link do tego odcinka, czyli GPS freelancera. W notatkach do tego odcinka znajdziesz link do zapisu na listę zainteresowanych kursem, a po zapisaniu się na tę listę dostaniesz ode mnie checklistę GPS freelancera, która zbiera i rozwija niektóre punkty, o jakich tu dziś mówiłam. Checklista jest na jednej stronie, można ją wydrukować i zawsze mieć gdzieś w pobliżu, jak taki drogowskaz, który pomaga w pracy.
Żeby ją pobrać, zostaw swój e-mail:
Na zakończenie przypominam, że do Akademii Freelancer PRO można będzie dołączyć tylko w dniach od 4 do 14 września.
Dzisiaj dziękuję pięknie za wysłuchanie i do usłyszenia następnym razem 😊