Chcesz zarabiać na swoich treściach – np. filmach czy instastories, ale nie dostajesz propozycji współpracy od marek i nie chcesz tworzyć swoich produktów, jak kursy online czy e-booki? Jeśli tak, mam dla Ciebie rozwiązanie: zarabianie na programach partnerskich, czyli afiliacja.
Co to jest afiliacja, jak można zacząć zarabiać, polecając innym produkty, których używasz na co dzień, a także ile można zarobić. W tym odcinku opowiem Ci wszystko, co powinieneś wiedzieć, jeśli chcesz zacząć zarabiać na afiliacji.
To pierwsza część trzyodcinkowej serii o afiliacji, w której porozmawiamy też m.in. o tym, jak zarabiać na afiliacji w social mediach oraz jakie tematy i formaty treści dobrze się sprawdzają przy zarabianiu na afiliacji.
Co to jest afiliacja?
Afiliacja to taki model zarabiania, w którym dostaje się wynagrodzenie za każdą wywołaną akcję. Tą akcją może być np. zakup produktu, wypełnienie formularza albo tylko kliknięcie i odwiedzenie jakiejś strony. O tym, za co dokładnie można dostać pieniądze i ile – powiem nieco później, gdy porozmawiamy o modelach zarabiania.
W afiliacji biorą udział trzy strony transakcji:
- po pierwsze: reklamodawca, który chce podzielić się zyskiem i zapłacić za przyprowadzenie klienta
- po drugie: wydawca, czyli np. bloger, autor serwisu internetowego, instagramer, właściciel bazy mailowej czy tak naprawdę każdy, kto zechce skorzystać z afiliacji i reklamować produkty.
- po trzecie: klient, czyli ktoś, kto np. ogląda instastories ulubionego twórcy, widzi słuchawki czy buty do biegania, które mu się podobają, klika w link afiliacyjny tego twórcy i przechodzi na stronę konkretnego sklepu, a następnie dokonuje zakupu.
Gdy taka akcja ma miejsce, wydawca, czyli twórca, dostaje jakiś niewielki procent od tej transakcji.
Materiały reklamowe, które można umieszczać na swoich stronach internetowych, blogach, a nawet kontach w mediach społecznościowych (np. na tablicy Facebooka) to np. banery lub linki partnerskie.
Każda osoba, która kliknie w nasz link partnerski i przejdzie do danego sklepu, a następnie coś w nim kupi, może wygenerować dla nas prowizję za zakup. Prowizje naliczane są nie tylko od razu po kliknięciu, ale też niekiedy po dłuższym czasie, np. 30 dniach.
Oznacza to, że ktoś może dziś zainteresować się danym sklepem, kliknąć w link, ale kupić produkt dopiero za tydzień, a i tak wydawca dostanie prowizję. To dlatego, że reklamodawca (a więc sklep) przechowuje u siebie tzw. ciasteczka, które pozwalają mu rozpoznać, skąd przyszedł ten konkretny klient.
Modele rozliczeń w afiliacji
Jak powiedziałam, wydawca może być wynagradzany za różne działania. Określają to modele rozliczeń, oznaczane skrótami:
- CPC – czyli rozliczenie za każde kliknięcie. Tu stawki są niewielkie, zazwyczaj nie przekraczają kilku groszy. Ten model wykorzystywany jest coraz rzadziej.
- CPL – wynagrodzenie za lead, czyli zostawienie danych kontaktowych. Ten model rozliczeń wykorzystywany jest np. w ubezpieczeniach, np. jeśli z Twojego polecenia ktoś wypełni wniosek, a potem potwierdzi w rozmowie z Call center, że jest zainteresowany ubezpieczniem zdrowotnym w jednej z firm, mozesz zarobić 50 zł, a w innej 30 zł przy ubezpieczeniu auta.
- CPS – wynagrodzenie za sprzedaż – tu stawki są naprawdę różne, w zależności od branży. Najwięcej można zarobić w branży finansowej – za założenie konta osobistego banki płacą od kilkudziesięciu do 200 zł, za konto firmowe nawet 480 zł, a za przyprowadzenie klienta, który kupi abonament w jednej z sieci komórkowych możesz zarobić 250 zł. W przypadku sklepów internetowych wynagrodzenie jest znacznie niższe i na ogół rozliczane procentowo od wartości transakcji. Np. jeśli korzystając z Twojego polecenia ktoś kupi książkę w Empiku dostaniesz jakieś 2% wartości zamówienia, a jeśli kupi coś w drogerii Hebe – 4%. Te stawki wahają się między 1 a 5%, rzadziej można spotkać wyższe, np. 10%.
- CPA – wynagrodzenie za konkretną akcję, np. jeśli z Twojego polecenia ktoś zarejestruje się w usłudze Allegro Pay, możesz zarobić 40zł, a jeśli ktoś wymieni konkretną kwotę w kantorze internetowym, a wcześniej zarejestrował się tam z Twojego linka, zarabiasz 30 zł.
- CPO – prowizja za zamówienie – stała stawka, niezależna od tego, ile produktów i w jakiej cenie klient zamówi – z tą formą rozliczeń spotykam się bardzo rzadko.
Modele, z jakimi będziesz mieć do czynienia najczęściej to CPS, CPL i CPA.
Jak zacząć zarabiać w afiliacji?
Zacząć zarabiać można tak naprawdę na dwa sposoby: dołączając do programu konkretnej firmy, np. banku, który to program zaprezentowany jest na stronie tej firmy.
A można dołączyć do sieci afiliacyjnej, która w jednym miejscy skupia wiele programów różnych firm. Gorąco polecam tę drugą opcję, bo raz, że mamy wiele programów w jednym miejscu, a dwa, że rozliczamy się z siecią afiliacyjną, a zarobione pieniądze z różnych programów sumują się w jedną wypłatę.
Żeby dołączyć do sieci, wystarczy założyć konto w wybranej sieci, np. LeadStar. Jedne sieci stawiają na programy tylko z jakiejś branży (np. książki), inne są ogólnotematyczne. To, co jest dla nich wszystkich wspólne to fakt, że po dokonaniu rejestracji, czyli po założeniu konta, możemy przejrzeć listę dostępnych programów partnerskich.
Kolejny krok to dołączenie do wybranego programu – w niektórych zostaniemy zaakceptowani automatycznie, a w innych na akceptację będziemy musieli poczekać kilka dni. Niekiedy zdarza się, że reklamodawca odrzuci naszą prośbę o dołączenie, bo np. nasza strona nie wpisuje się w tematykę kampanii lub skierowana jest do grupy odbiorców, do których reklamodawca nie chce trafiać. No cóż, na to już nie mamy wpływu, ale na szczęście z tym spotykam się bardzo rzadko.
Gdy już dostaniemy zielone światło w konkretnym programie, np. dotyczącym sklepu z AGD, możemy pobrać pierwsze materiały i rozpocząć promocję. Promować możemy określone produkty ze sklepu (np. dzięki linkom partnerskim) albo cały sklep (też dzięki linkom lub banerom). Bardziej szczegółowo o narzędziach i sposobach ich wykorzystania będę mówić przy innej okazji.
Kto może zarabiać dzięki afiliacji?
W przeciwieństwie do zarabiania na współpracy z markami, tu nie trzeba być dużym, popularnym blogerem czy influencerem, żeby zacząć zarabiać. Z afiliacji mogą skorzystać wszyscy, którzy mają swoje strony internetowe lub… fanpage na Facebooku. A nawet i to nie jest potrzebne, bo będąc członkiem sieci afiliacyjnej możemy generować linki partnerskie do jakichś promocji czy produktów w sklepach i podsyłać takie linki znajomym, kiedy pytają nas, co chcielibyśmy dostać w prezencie urodzinowym 🙂 Jak więc widać, afiliacja jest właściwie dla każdego.
I jeszcze jeden mit, z którym trzeba tu się rozprawić. To nie prawda, że żeby zarobić na afiliacji, trzeba mieć blog z lojalnymi czytelnikami. Sama wielokrotnie zarabiałam dzięki programom afiliacyjnym na stronach, na których nie ma ani jednego lojalnego czytelnika, a jedynie ruch z wyszukiwarki. Po prostu trzeba mieć pomysł na to, jak promować programy afiliacyjne na swojej stronie.
Jak wypłacić zarobione pieniądze i jak się z nich rozliczyć?
Gdy już uzbieramy określoną kwotę, możemy ją wypłacić z programu partnerskiego. Najczęściej musimy dobić do określonego limitu, np. 50 czy 100 zł, chociaż np. w LeadStar ten limit jest wyjątkowo niski, bo wynosi złotówkę.
Żeby wypłacić pieniądze, musimy po prostu kliknąć w odpowiedni guzik w panelu ze zleceniem wypłaty. W przypadku, gdy mamy firmę, po prostu wystawiamy fakturę na określoną kwotę – instrukcje, jak dodać fakturę i na jakie dane ją wystawić też zawsze znajdziesz w panelu programu partnerskiego. Taką fakturę rozliczasz potem dalej jak każdą fakturę przychodową.
A co jeśli nie masz firmy? To nie przeszkadza w zarabianiu na afiliacji, ale musisz pamiętać, że od przychodów z afiliacji musisz zapłacić zaliczkę na podatek, tak jak od wszystkich innych pieniędzy, które zarabiasz, a zarobione pieniądze uwzględnić w zeznaniu podatkowym, które składasz na początku każdego roku.
To tyle jeśli chodzi o podstawy zarabiania na afiliacji. W kolejnym odcinku w tej serii opowiem Ci, jak i gdzie możesz umieszczać linki partnerskie i materiały, które pozwolą Ci zarobić na afiliacji. Przyjrzyjmy się szczególnie social mediom, ale powiem Ci też, jak zarobić dzięki afiliacji na blogu, w newsletterze czy podcaście.
To pierwszy z serii 3 filmów o zarabianiu na afiliacji, w trzecim podam Ci konkretne przykłady formatów treści, które dobrze się sprawdzają, jeśli chodzi o afiliacji.