Brak weny dopada każdego, a jeśli chcesz zarabiać na blogu, np. na programach partnerskich, trzeba pisać regularnie. Skąd brać tematy na blog, o czym pisać, kiedy zupełnie nie masz pomysłu na nowe notki?
Tym razem krótko i na temat – lista pomysłów na tematy postów, notek na blogi, artykułów na strony firmowe, artykułów na serwisy tematyczne itp.
Skąd brać tematy na wpisy na blog?
1. Poczytaj podobne blogi, strony konkurencji. Nie chodzi o to, żeby kopiować tematy, ale zawsze można rozwinąć, pogłębić temat, który opisał ktoś inny albo spojrzeć na ten sam problem z innej strony. Mnie zawsze inne strony o podobnej tematyce inspirują – podsuwają pomysły na inne tematy niż te, o których można tam poczytać.
2. Przejrzyj swoje stare posty – może coś wymaga aktualizacji lub rozwinięcia? Może w którymś z postów obiecywałeś czytelnikom, że wrócisz jeszcze do jakiegoś tematu, ale nie wróciłeś?
3. Przejrzyj nowości książkowe z Twojej branży. Czasem wystarczą same tytuły, bo to one mogą podsunąć Ci pomysł na post.
4. Sprawdź, co dzieje się w Twojej branży w najbliższym czasie – dobrym pomysłem na post może być lista konferencji, wydarzeń, w których mogą uczestniczyć Twoi czytelnicy.
5. Lista nowości książkowych to także dobry pomysł na wpis – możesz polecić czytelnikom coś, co przeczytałeś lub napisać o czymś, co dopiero się ukazało. Niech z Twojego bloga dowiedzą się o nowościach książkowych z interesującej ich tematyki.
6. Zrób listę najpopularniejszych tematów/postów z Twojego bloga z ostatniego czasu. To dobry pomysł zwłaszcza na koniec roku – post w stylu „10 najpopularniejszych postów z mijającego roku” może cieszyć się dużą oglądalnością, a jeszcze dodatkowo podlinkujesz w nim inne posty, które też mogą zainteresować czytelnika. Takie listy można tworzyć nie tylko jeśli chodzi o najpopularniejsze tematy. Np. jeśli masz blog kulinarny, możesz napisać notkę pt. „10 przepisów na dania z pomidorów„, „10 pomysłów na sycące zupy” itd.
7. Przejrzyj portale tematycznie związane z Twoim blogiem – być może dzisiaj lub wczoraj albo w ostatnich dniach było szczególnie głośno o jakimś wydarzeniu, temacie? Zamieść swoją opinię na aktualny, popularny temat.
8. Wejdź w polemikę z innym blogerem, ekspertem w danej dziedzinie, nawiąż do jego ostatniego posta i przedstaw swoje zdanie.
9. Sprawdź, co nowego pojawiło się na Youtube z Twojej branży. Może napiszesz post z 10 ciekawymi filmikami z Twojej tematyki? A może w poście na blogu skomentujesz jakiś konkretny film lub zainspiruje Cię on do poruszenia jakiegoś tematu, o którym jeszcze nie pisałeś?
10. Użyj planera słów kluczowych Google Adwords (o tym, jak to zrobić pisałam w poście: Te tematy bloga nie zarobią na AdSense). Wpisując temat posta, który masz już na blogu możesz znaleźć słowa kluczowe z tej tematyki, które mogą podsunąć Ci pomysły na nowe posty.
11. Sprawdź dzisiejszą datę w Wikipedii – co wydarzyło się tego samego dnia w poprzednich latach. Może ktoś ciekawy się urodził albo zmarł, może akurat dzisiaj przypada rocznica ważnego wydarzenia z Twojej branży, o którym warto wspomnieć?
12. Przeprowadź wywiad z kimś ciekawym z Twojej branży – czy to z innym, znanym blogerem, który pisze o tej samej tematyce czy z jakimś ekspertem, gwiazdą itp.
13. Zrób listę 10 stron/blogów/fanpage z Twojej branży, które warto odwiedzać.
14. Zrób listę 10 osób z Twojej branży, które warto śledzić w sieci (ich blogi, konta społecznościowe itp.)
15. Sprawdź, po jakich frazach czytelnicy trafiali w ostatnim czasie na Twój blog/stronę (w Google Analytics). Tam często możesz znaleźć pytania, na które warto udzielić odpowiedzi w ramach kolejnego postu/artykułu.
16. Jeśli dostajesz pytania od czytelników – odpowiadaj na niektóre z nich w ramach osobnego postu na blogu.
17. Zastanów się, jakie tematy związane z nadchodzącą porą roku, miesiącem itp. mogą zainteresować czytelnika. Pod koniec września można przymierzać się do tematów jesiennych – np. dla bloga kulinarnego będą to przepisy na rozgrzewające zupy, dla bloga o zdrowiu – posty o sposobach na przeziębienie, dla bloga o sporcie – co ćwiczyć przy brzydkiej pogodzie itp. Przyda się też znajomość kalendarza – ważnych świąt i okazji. Gdy zbliża się Boże Narodzenie, można poruszyć temat prezentów lub świątecznych przepisów itp.
18. Przejrzyj fora internetowe, strony na FB i miejsca w sieci, w których internauci dyskutują o tematach z Twojej branży. Z pewnością znajdziesz tam ciekawe pytanie lub temat, o którym z łatwością możesz napisać na swoim blogu/stronie.
19. Przejrzyj zagraniczne strony internetowe o tematyce podobnej do tematyki Twojej strony. Być może znajdziesz tam tematy, o których jeszcze nie pisałeś i o których nie wspominała też Twoja konkurencja.
20. Zrób ankietę wśród czytelników, zapytaj, jakie tematy ich interesują, o czym chcieliby poczytać. Możesz zapytać o to także za pośrednictwem newslettera lub na stronie na Facebooku.
I jeszcze jedna wskazówka na koniec – w moim przypadku najlepiej się sprawdza regularne zapisywanie pomysłów, gdy tylko przyjdą mi do głowy. Na kartce, w komórce, w notatkach na pulpicie – gdziekolwiek, byle pomysły nie uciekały. Wtedy zawsze mam gotową listę pomysłów i nigdy nie zastanawiam się, o czym mogłabym napisać na blogu w następnej kolejności.
W moim przypadku często problemem nie jest pomysł na wpis, bo mam ich zawsze kilka w zapasie zapisanych, bardziej trudnością jest każdy temat wystarczająco rozwinąć, aby wpis nadawał się na bloga. Ale swoją drogą artykuł bardzo przydatny i pewnie skorzystam z kilku pomysłów 😉
Pozdrawiam
Ł.
Świetnie podpowiedzi, na pewno z kilku skorzystam w najbliższym czasie! 🙂
Witaj, ja dodatkowo proponuję portale typu zapytaj.pl jest dam dużo podpowiedzi czego ludzie szukają i na co chcieliby znać odpowiedź :D. Zestaw który podałaś dobrze się sprawdza przy podejmowaniu decyzji o kolejnych postach 🙂
Pozdrawiam Paweł
Agnieszko, na moją obecną wiedzę to pełne zestawienie, w którym trudno byłoby mi wskazać jakieś dodatkowe punkty 🙂 Ale spróbuję:
Być może dobrym pomysłem byłoby skorzystanie z Google Trends, dzięki któremu moglibyśmy sprawdzić, które tematy aktualnie w danej branży zyskują na popularności, a które się dezaktualizują. Może nam to pomóc w doborze odpowiedniej „strategii” dobierania tematyki wpisów.
Jeśli naprawdę już wszystkie rzeczy zawiodą warto skorzystać z usług copywritera, lub giełdy tekstów.
Ciekawy artykuł, przydatne podpowiedzi.
Bardzo dobre rady, chętnie się czyta i jeszcze chętniej próbuje! Dzięki 🙂
Świetny artykuł i dużo ciekawych pomysłów. Muszę wypróbować na moim blogu ten z Wikipedią 🙂
dużo ciekawych pomysłow