8 książek o rozwoju osobistym i biznesie, które polecam

utworzone przez | kwi 18, 2017 | Relaks po pracy | 12 Komentarze

Na początku roku czytałam trochę kryminałów, ale od kilku tygodni nadrabiam książki rozwojowe. Tym razem wpadło mi w ręce nieco więcej książek o rozwoju osobistym, niż z tematyki prowadzenia firmy. Mam wrażenie, że tych o prowadzeniu biznesu przeczytałam już tyle, że mam przesyt takimi książkami. Choć i takie się na tej liście znajdą.

Książki o rozwoju osobistym, na które warto zwrócić uwagę

„Ograć nawyki. Jak zastosować mechanizmy gier w procesie zmiany osobistej” Jadwiga Korzeniewska

Lubię książki, w których są nie tylko doświadczenia autora, ale też jakieś konkrety, przywołane badania naukowe, a tu ich nie brakuje. Jadwiga tłumaczy np. jak działa nasz mózg i dlaczego tak trudno nam się zmieniać, w jaki sposób mózg nam utrudnia wprowadzanie zmian w życiu. Żeby sobie sprawę ułatwić, proponuje wykorzystać mechanizmy gier w kształtowaniu nawyków (wypracowaniu dobrych, ale i pozbyciu się złych). Dokładnie opisuje, jak zaplanować grę dla siebie, żeby była ona skuteczna, jak się kontrolować i jak wygrać, czyli osiągnąć zmianę, na której nam zależało. Myślałam, że to będzie trochę takie pitu pitu, ale nie – naprawdę warto przeczytać książkę Jadwigi Korzeniewskiej.

Zobacz gdzie kupić książkę.

„Jak oni pracują? Rozmowy z polskimi twórcami” – Agata Napiórkowska

Zanim przejdę do samej treści książki, musisz wiedzieć, że większość książek czytam na czytniku, w związku z tym, gdy zabieram się za czytanie, nie mam pojęcia, jak gruba jest dana książka. Tego typu pozycje, jak książka Agaty Napiórkowskiej zwykle mają jakieś 200-300 stron i tyle wystarczy. Tymczasem tu jest tych stron aż 400, a twórców 64. Przyznam, że na początku byłam tą książką zachwycona, bo fajnie jest poczytać, jak pracują inni ludzie, którzy są w gruncie rzeczy freelancerami i to w tak różnym wieku. Nie brakowało tam twórców z mojego pokolenia, ale i tych, którzy są po 80-tce. Przez pierwsze 20 czy 30 osób chłonęłam wszystkie opowieści z entuzjazmem, ale muszę przyznać, że pod koniec byłam już tą książką zmęczona, zwłaszcza, że kolejni twórcy często powtarzali to, co mówili już ich poprzednicy. Warto tę książkę przeczytać, potraktować ją jako zbiór inspiracji dla osób, które nie do końca wiedzą, jak sobie zorganizować pracę w domu, ale warto też lekturę sobie podzielić na jakieś mniejsze partie, czytać tę książkę na zmianę z czymś innym.

Zobacz gdzie kupić książkę

„Work-life balance. Jak osiągnąć równowagę w pracy i życiu” Beata Rzepka

Potrzebowałam książki o równowadze między pracą a życiem i – co ciekawe – okazało się, że nie ma ich na polskim rynku zbyt wiele. A myślałam, że to taki modny temat! W tej książce może nie ma żadnych odkryć na miarę odkrycia Ameryki, ale jest kilka takich myśli, które mi utkwiły w głowie. Na przykład to, że nie liczy się, ile czasu poświęcamy każdej sferze naszego życia (a sfery w książce są cztery: praca, rodzina, życie społeczne i ja). Liczy się to, jak efektywnie ten czas wykorzystujemy. Gdy jesteśmy na spotkaniu towarzyskim, to teoretycznie poświęcamy czas na życie społeczne. Ale gdy w tym czasie ciągle odbieramy telefony z pracy, to tak naprawdę nie jesteśmy ani w sferze praca, ani w sferze życie towarzyskie. Lepiej spędzić na spotkaniu mniej czasu, ale poświęcić go tylko ludziom, z którymi się spotkaliśmy, niż siedzieć kilka godzin i non stop odbierać telefony. Książkę czyta się lekko i przyjemnie, więc warto 🙂

Zobacz, gdzie kupić książkę najtaniej.

„Ugotuj swój biznes. Historie miłośników jedzenia, którzy swoją pasję zamienili w karierę”. Rachel Hofstetter

Książka bardzo inspirująca, zwłaszcza dla tych, którzy szukają swojego pomysłu na biznes w branży gastronomicznej. Tu takich pomysłów znajdziemy kilka – domowa granola, bezglutenowe krakersy, woda smakowa, zdrowa żywność dla dzieci i inne. Wszystkie rozdziały to opisy kulis powstawania biznesów, które zaczynały się od czegoś małego – np. od wypiekanych w domu krakersów, a osiągnęły świetne wyniki. Opisywane w tej książce produkty trafiły na półki znanych amerykańskich sieci, a twórcy tych biznesów opowiadają ze szczegółami, jak im się to udało, a także jakie problemy musieli pokonać. Może nie wszystkie rozwiązania da się przełożyć na polski grunt, ale z kilku pomysłów na pewno można skorzystać.

Zobacz, gdzie kupić książkę najtaniej.

„Nieograniczony sukces w sprzedaży” Michael Tracy, Brian Tracy

Z tej książki najwięcej wyniosą dla siebie osoby zatrudnione jako handlowcy. Ale ktoś, kto prowadzi biznes online lub w ogóle swój biznes, musi umieć sprzedawać i co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Tu znajdziesz mnóstwo wskazówek, jak być lepszym sprzedawcą, jak nawiązywać relacje z klientami, jak sprzedawać więcej i jak zamykać sprzedaż. Na początku trudno mi było przez tę książkę przejść, ale szybko się okazało, że sporo wskazówek panów Tracy mogę wykorzystać w swoim biznesie.

Zobacz, gdzie kupić książkę najtaniej.

„Biznes w kraju dziadów” Kamil Cebulski

Żeby najlepiej opowiedzieć, o czym jest ta książka, przytoczę kilka tytułów rozdziałów: „Omijanie ZUS-u dzięki pracy za granicą”, „ZUS w spółkach i fundacjach”, „Szykowanie się na upadek”, „Upadłość konsumencka”, „Emigracja biznesowa” itd. Spora część tej książki poświęcona jest temu, jak zoptymalizować swoją firmę tak, żeby płacić państwu jak najmniej, a spora temu, jak wyjść z długów, które zostały po nie do końca udanym biznesie. Ale to, co mnie najbardziej w tej książce zaciekawiło, to historie osób, których biznes upadł z różnych powodów. Często za tym upadkiem stały złe decyzje urzędników. I choć sam autor jest osobą kontrowersyjną, to warto zajrzeć do jego książki, żeby poznać trochę inny, bardziej buntowniczy sposób prowadzenia firmy.

Książka do kupienia tutaj.

 

Uwaga!

Jeśli poszukujesz książek, które pomogą Ci prowadzić firmę, posłuchaj mojego odcinka podkastu na ten temat:

 

 

„Slow fashion” Joanna Glogaza

Ta książka miała swoją premierę już jakiś czas temu, ale temat mody nie bardzo mnie wtedy zajmował. Ostatnio jednak przekonałam się, jak duży wpływ na życie i samopoczucie mogą mieć ubrania. Pół roku temu spotkałam się ze stylistą, która zrobiła rewolucję w mojej szafie i pomogła skomponować zestawy, w których dobrze wyglądam. I muszę powiedzieć, że to działa – dobrze dobrane ubrania, dobrej jakości, dopasowane do sylwetki dodają pewności siebie. W książce „Slow fashion” szukałam więcej inspiracji, jeśli chodzi o „zarządzanie garderobą”, jeśli można to tak szumnie nazwać. Bardzo trafia do mnie podejście Joanny, żeby stworzyć sobie uniwersalną bazę, która będzie stanowiła ok. 80% naszych ubrań (w książce znajdziesz podpowiedzi, jak to zrobić), a do niej dobrać 20% wyrazistych, ciekawych dodatków i elementów, które będą dopasowane do Twojego stylu, ale jednocześnie trochę bardziej odważne, nietypowe i będą „robiły całą stylizację”, jeśli mogę to tak ująć. Jeśli temat mody to dla Ciebie terra incognita, to książka „Slow fashion” powinna Ci się spodobać.

Zobacz, gdzie kupić najtaniej.

„Jak zostać Panią Swojego Czasu. Zarządzanie czasem dla kobiet” Ola Budzyńska

Książka skierowana do kobiet, napisana z perspektywy kobiety i myślę, że przyda się każdej kobiecie, która pracuje w domu albo zamierza pracować w domu. A już na pewno takiej, która będzie łączyć pracę w domu z opieką nad dzieckiem. Jest jedno „ale” – jeśli myślisz, że w tej książce znajdziesz zestaw konkretnych porad i listę metod do wdrożenia od razu, to się mylisz. Książka Oli opisuje problem zarządzania sobą w czasie kompleksowo, zaczynając od tego, że żeby dobrze i efektywnie pracować, trzeba… się wysypiać. Trzeba też dobrze zacząć dzień i dobrze skończyć poprzedni. W „Jak zostać Panią Swojego Czasu” przeczytasz o listach zadań, o walce z przeszkadzaczami (to dla mnie chyba najtrudniejsza sprawa), a także o tym, jak to zrobić, żeby mieć czas dla siebie i dlaczego to jest takie ważne. Powiedziałabym nawet, że to nie tyle książka o zarządzaniu sobą w czasie, ile o tym, jak być ogarniętą kobietą. Dlatego każdej kobiecie, która nie jest ogarnięta, ta książka przyda się na pewno 🙂 A, no i jest taka ładna w środku, aż przyjemnie się przewraca kartki!

Książka do kupienia tutaj.

 

Książek z rozwoju osobistego mam chwilowo dość, ale chętnie dowiem się, co Wy czytacie i polecacie. Może komuś wpadły w ręce ostatnio jakieś inspirujące biografie albo historie biznesów z różnych branż (tak jak te z „Ugotuj swój biznes”)?

W tym tygodniu będę miała dla Was jeszcze jeden książkowy post – w czwartek rusza blogowa wymiana książek. Nigdy nie brałam w niej udziału, ale teraz przygotowałam już kilka pozycji, które przeczytałam i z chęcią wymienię na coś innego. Jeżeli masz jakieś książki na wymianę, zajrzyj na To się opłaca pod koniec tygodnia – opublikuję listę książek, które chciałabym wymienić na inne.

Sposób na freelance bez stresu: dywersyfikacja

Pobierz darmową listę 40 pomysłów na dywersyfikację dla freelancera. Pomysły podzieliłam na 4 grupy:

  • praca z klientami
  • wynajem w małym biznesie
  • zarabianie na wiedzy
  • bycie twórcą
 

Pobierz bezpłatną listę i zbuduj dodatkowe źródło dochodu!

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

12 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Anna
4 lat temu

Moje dwie ulubione to: Atomowe nawyki Clear James i Dobrze zaprojektowane życie Burnett Bill , Evans Dave .
Pierwsza pokazała mi co mam zrobić, aby ułatwić sobie osiąganie celów. Nie koniecznie tych wielkich. Nawet takich zwykłych w życiu codziennym, a drugą znalazłam przez przypadek, w bardzo złym momencie w moim życiu. Na początku tylko ją przeczytałam, bo nie miałam siły niczego zmieniać.
Po pół roku wróciła do niej, bo pamiętałam, że jest w niej coś ważnego, co pozwoli mi przestać myśleć o tym co się wydarzyło. I zaprojektować swoje życie według mojej skali wartości a nie według oczekiwań innych ludzi.

minimini
minimini
1 rok temu

Jestem świeżo po lekturze książki „Biblia Negocjacji”. Na pewno przydatna wiedza dla każdego przedsiębiorcy, bo ta książka to zbiór cennych wskazówek, narzędzi i technik, które pomogą Ci odnieść sukces w negocjacjach zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.