Znam przynajmniej kilku blogerów, którzy na stałe zatrudniają podwykonawców, którzy pomagają im w różnych aspektach blogowej pracy. A to przy drobnych pracach edytorskich, a to przy tworzeniu produktów czy montażu filmów i podcastów. Spoglądając na to z drugiej strony – otworzył nam się całkiem nowy rynek i nowa nisza – usługi, świadczone dla blogerów.

Ktoś powie: a co to za różnica, czy będę robić korektę tekstów lub składał filmy dla blogera czy dla jakiejś firmy? Moim zdaniem trochę różnic jednak jest. Przede wszystkim, jeśli zdecydujesz się specjalizować w pomocy blogerom, musisz reagować bardzo szybko i mieć krótkie terminy. Raczej nie wchodzą tu w grę terminy kilkutygodniowe, bo biznes online (a taki prowadzą blogerzy) wymaga szybkich reakcji. Poza tym fajnie by było, gdybyś sam był aktywnym obserwatorem blogów. No i jeśli już nawiążesz współpracę z blogerem i będzie między Wami chemia, jest szansa, że będzie to współpraca długoterminowa i może przerodzić się w zatrudnienie na wyłączność, jak na etat.

Ze swojego punktu widzenia dodam jeszcze, że blogerzy, którzy zatrudniają pomocników, często mają już firmy i łatwiej im współpracować z kimś, kto też ma firmę, więc jeśli chcesz wstrzelić się w niszę usług dla blogerów, pomyśl o własnej działalności.

Zanim przejdę do rzeczy, drobne przypomnienie. Jeżeli chciałbyś dołączyć do zarabiających blogerów, to może Ci w tym pomóc mój kurs „Własny produkt w 7 krokach”. Uczę w nim, jak od zera wymyślić, stworzyć i sprzedać produkt, który zapewni Ci stały przypływ gotówki. Zapis na listę oczekujących (do niczego nie zobowiązuje, ale można dostać rabat) jest na specjalnej stronie: Własny produkt w 7 krokach.

Usługi dla blogerów – w czym może pomóc freelancer?

Blogerom pomaga tylu specjalistów, że każdy znajdzie coś dla siebie:

Grafika i fotografia

  • grafika – nie tylko logo, ale też banerki na blog i do mediów społecznościowych, grafiki do postów
  • obróbka zdjęć, które trafiają na blog
  • usługi foto – blogerki modowe potrzebują kogoś do pomocy przy zdjęciach na co dzień, ale i inni blogerzy raz na jakiś czas korzystają z usług fotografów. Chociażby po to, żeby mieć profesjonalnie zrobione zdjęcia profilowe do bloga i mediów społecznościowych

Teksty

  • korekta i redakcja tekstów – blogerzy, którzy zarabiają na współpracy z firmami nie mogą sobie pozwolić na to, żeby do klienta wysyłać teksty z błędami
  • ghostwriting, czyli pisanie tekstu na czyjś blog w imieniu blogera. Sama nigdy nie zdecydowałabym się zlecić napisania tekstu na mój blog, ale jako copywriter otrzymywałam takie propozycje zleceń i wiem, że blogerzy z takich usług też korzystają
  • transkrypcja podcastów (czyli przepisywanie ze słuchu nagranych już podcastów)

Techniczne aspekty blogowania

  • postawienie bloga na WordPressie lub przeniesienie bloga z Blogspota na WordPress
  • drobne poprawki w szablonie bloga
  • bieżąca opieka techniczna nad blogiem (czasem coś wymaga aktualizacji, czasem się wysypie, taka pomoc się przydaje)

SEO

  • optymalizacja gotowego bloga, tekstów pod SEO
  • usługa pozycjonowania bloga (nie wiem, czy ktoś korzysta, ale to mogłoby mieć sens)

Filmy i podcasty

  • montaż filmów na Youtube lub do kursów wideo
  • przygotowanie czołówki do filmów
  • montaż podcastów (na marginesie, znacie kogoś, kto się tym zajmuje? Chętnie zobaczyłabym jakieś oferty na kontakt@biznesoweinfo.pl)

Bieżąca pomoc

  • wirtualna asystentka, czyli ktoś, kto pomaga w drobnych, bieżących sprawach
  • manager projektów – osoba, która ogarnia wszystkie projekty, w jakie zaangażowany jest bloger, pilnuje terminów itd.
  • wysyłka produktów, sprzedawanych przez blogera

Prawo i podatki

  • okazjonalna pomoc prawna, np. przy negocjowaniu umów, zgłaszaniu baz do GIODO, pisaniu regulaminów konkursów
  • obsługa księgowa działalności gospodarczej blogera

Promocja i reklama

  • obsługa kanałów w mediach społecznościowych blogera
  • promocja tekstów blogowych i działalności blogera (media społecznościowe, w tym obsługa płatnej reklamy na Facebooku, newsletter, link party itp.)
  • współpraca z reklamodawcami – pozyskiwanie kontraktów reklamowych i ich obsługa w imieniu blogera
  • coś w rodzaju impresariatu, czyli organizowanie spotkań blogera z czytelnikami, koordynacja jego udziału w różnych wydarzeniach

Sporo, prawda? Blogowanie, gdy przekształca się w biznes, czy to za sprawą wprowadzania własnych produktów do sprzedaży, czy regularnej współpracy z markami, to cała masa roboty. Nic dziwnego, że w pewnym momencie bloger nie ogarnia sam wszystkiego, co jest do zrobienia i musi zwrócić się z prośbą o pomoc do innych.

Usługi dla blogerów – jak zacząć, jak znaleźć klienta?

Klientów-blogerów będzie raczej trudno znaleźć szukając w ogłoszeniach na portalach. Proponuję inną metodę – zacząć od nawiązania kontaktu z wybranymi blogerami (tymi dużymi, o których wiadomo, że zarabiają na blogu). Nawiązuj relację, komentuj wpisy na blogu tej osoby, jej posty na Facebooku przez jakiś czas. Z czasem na pewno zacznie Cię zauważać, kojarzyć Twoje nazwisko. Po kilku tygodniach wysłałabym maila do takiego upatrzonego blogera z pytaniem, czy nie potrzebuje pomocy w jakimś (konkretnym) aspekcie blogowania. Słyszałam historie o freelancerach, którzy wręcz wysyłają próbki swoich umiejętności, np. poprawiony konkretny tekst z bloga (jeśli chodzi o usługi korekty) lub przygotowaną próbkę baneru czy poprawione zdjęcie.

Obserwuj także działalność upatrzonych blogerów. Gdy będą szukać pomocy, to najpewniej zaczną od szukania specjalisty wśród swoich czytelników i umieszczą ogłoszenie na blogu lub w mediach społecznościowych. A może jasno komunikuj na swojej stronie z ofertą, że skupiasz się na działaniach dla blogerów, pozycjonuj się w tej niszy (np. jako grafik dla blogerów, korektor dla blogerów, montażysta dla blogerów)?

Zarabiających blogerów jest coraz więcej i nawet jeśli teraz nie wszyscy korzystają z pomocy innych freelancerów, to właśnie usługi dla blogerów mogą być niszą, która zapełniać się będzie w 2017 roku.