Jedną z ważniejszych decyzji, jakie podejmuje przedsiębiorca zakładający nową firmę jest wybór konta firmowego – w wielu przypadkach to decyzja na lata. Jak wybrać konto firmowe i na co zwrócić uwagę podczas szukania odpowiedniego rachunku rozliczeniowego dla swojej firmy?

Zakładając konto firmowe wielu przedsiębiorców decyduje się na wybór tego banku, w którym mają konto osobiste. Jednak o ile konto osobiste można w każdej chwili zmienić, gdy w innym banku pojawi się lepsza oferta (bo przecież podajemy je właściwie tylko w miejscu pracy), to zmiana konta firmowego bywa uciążliwa – nowy numer trzeba podawać na fakturach, drukach firmowych itd. Dlatego dobrze jest przeanalizować oferty różnych banków już wtedy, gdy to konto zakładamy.

Jak wybrać konto firmowe?

Najważniejsze elementy oferty, które warto porównać, gdy poszukujemy konta firmowego to:

  • opłata za prowadzenie konta – nie wszędzie konta firmowe są darmowe, w wielu bankach za prowadzenie rachunku firmowego zapłacimy miesięcznie kilka, kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt złotych.
  • opłata za przelewy – jeśli chodzi o oferty firmowe banki często rozgraniczają w ofercie przelewy do ZUS i US oraz pozostałe przelewy. Te pierwsze często są darmowe, ale za pozostałe przelewy banki pobierają opłaty. Bywa i tak, że w miesiącu mamy jakąś pulę darmowych przelewów (np. 10), a za każdy kolejny pobierana jest opłata (zwykle niewielka, np. 0,5-1 zł, ale mimo wszystko warto na to zwrócić uwagę).
  • opłata za przelewy zagraniczne – zarówno wysyłane, jak i otrzymywane. Nawet jeśli komuś na starcie firmy wydaje się, że nie będzie robił interesów z firmami zagranicznymi, w praktyce może okazać się, że któryś z polskich kontrahentów ma konto w raju podatkowym. Wtedy może zaistnieć konieczność przelewania pieniędzy w innej walucie.
  • prowizja za wypłaty z bankomatów w kraju i na świecie – wypłaty w Polsce najczęściej są darmowe (przynajmniej dla właścicieli jednoosobowych działalności gospodarczych), ale warto i ten element porównać, by potem nic nas nie zaskoczyło podczas korzystania z konta.
  • opłata za kartę do bankomatu – niekiedy karta jest zupełnie darmowa, innym razem jest darmowa tylko wtedy, gdy miesięcznie wykonamy jakąś liczbę operacji. Pod tym względem konta firmowe nie różnią się od kont osobistych.
  • dla jakiego typu firm dostępne jest konto firmowe w danym banku. Czasem bywa tak, że dana oferta jest dostępna dla jednoosobowych działalności gospodarczych, ale spółki kapitałowe (np. spółka z o.o.) już nie mogą z niej skorzystać. Dlatego trzeba dokładnie przeczytać regulamin konta.
  • dostęp do konta przez Internet – to już dzisiaj standard. Dodatkowym atutem kont firmowych może być dostępność przez aplikację mobilną i możliwość szybkiego zlecenia transakcji przez komórkę.
  • sposób założenia konta – czy trzeba udać się do oddziału banku, czy wystarczy wypełnić wniosek on-line?
  • ile osób może mieć dostęp do konta firmowego – czy można umożliwić dostęp do konta przez Internet kilku posiadaczom, dając im osobne loginy i hasła. To może być przydatne na przykład w spółkach i większych firmach, w których dostęp do konta (ale tylko do przeglądania historii rachunku, bez możliwości wykonywania przelewów) ma np. księgowa.

Przykładowe oferty kont firmowych

Duże banki mają często w swojej ofercie kilka rachunków firmowych, dzięki czemu przedsiębiorca może wybrać taki, który najlepiej spełni jego oczekiwania. Dla przykładu Deutsche Bank oferuje firmom takie rozwiązania:

  • konto dbNET Biznes – internetowe konto dla firm, prowadzone za darmo, z darmowymi wypłatami z bankomatów na całym świecie, darmowymi przelewami przez Internet (krajowymi), także do US i ZUS, a także kartą do rachunku, która uprawnia do rabatów i zniżek w Programie Złota Strefa Visa. Konto dostępne tylko dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
  • rachunek db S, M, L, XL – różne warianty konta firmowego dopasowane do potrzeb mniejszych i większych przedsiębiorstw. Im wyższy wariant konta wybierzemy, tym więcej trzeba zapłacić za jego prowadzenie (od 20 do 200 zł miesięcznie), ale za to w wyższych wariantach więcej przelewów miesięcznie można wykonać w ramach prowadzenia konta. Np. konto db S zapewnia 30 przelewów w pakiecie, a konto db XL -120 przelewów. Różnią się także stawki prowizji za każdy kolejny przelew – w najniższym wariancie jest to 1,50 zł, w najwyższym zaś 0,80 zł. Podobnie jest z prowizją za wypłatę z bankomatu. Jak widać pozornie najdroższe konto firmowe z wymienionych (czyli db XL) może okazać się korzystniejsze, jeśli firma ma duże obroty (przy saldzie 75 tysięcy miesięcznie opłata za prowadzenie nie jest naliczana) i wykonuje dużo operacji w ciągu miesiąca. Co więcej, na koncie db XL mamy możliwość negocjowania stawek prowizji i opłat.

Wybierając konto firmowe dla swojej działalności warto zwrócić uwagę też na to, czy bank oferuje jakieś dodatkowe usługi, promocje, rabaty do konta dla firm. Mogą to być dodatkowe ubezpieczenia, karty rabatowe, pakiety darmowych wysyłek z Paczkomatów, abonament na korzystanie z programu do fakturowania, rabaty na promocję firmy w Internecie (w wyszukiwarkach, porównywarkach, katalogach firm) itp. Jeśli warunki dotyczące założenia i obsługi konta w różnych bankach są podobne – właśnie te dodatkowe elementy mogą przeważyć o tym, gdzie bardziej opłaca się otworzyć rachunek firmowy.

 

JAK WYBRAć(współpraca)