Masz dość wysyłania paczek w swoim sklepie internetowym? Sprawdź usługi logistyczne dla e-commerce

utworzone przez | lis 7, 2017 | E-commerce | 9 Komentarze

Pamiętam, jak się cieszyłam, kiedy w 2015 roku pani Sylwia z drukarni napisała mi maila: Pani Agnieszko, można odebrać książki. Jechałam do drukarni podekscytowana, bo to znaczyło, że pierwszy nakład mojej pierwszej książki „Proste drinki” jest już gotowy! Emocji, jakie towarzyszą wydaniu pierwszej książki nie da się porównać z niczym. Czysta radość z tego, że spełniło się jedno ze swoich marzeń, że widzi się swoje nazwisko na wydrukowanej książce, którą ktoś będzie mógł kupić i postawić sobie na półce.

Pudła, wszędzie pudła

I w tych emocjach nie przemyślałam jednego: że 500 książek to kilkanaście ciężkich pudełek, ważących po 15-20 kilogramów. A ja mieszkam na trzecim piętrze. I nie ma windy. Do noszenia pudeł mamy tylko cztery ręce, ale to jeszcze nie było najgorsze. Wszystkie te pudła trzeba będzie gdzieś trzymać, bo przecież książki nie sprzedadzą się na pniu, od razu po wystawieniu.

Przez półtora roku nie tylko mój dom zamienił się w magazyn sklepu internetowego. Bo książki to nie koniec, wymyśliłam sobie jeszcze akcesoria do drinków. Miałam tego całe szuflady, a w szafie mieliśmy więcej pudeł niż ubrań. Mój dom zamienił się w magazyn, w domu teściowej zrobiliśmy magazyn, a ja z copywritera stałam się pakowaczem i chłopcem na posyłki. Panie na poczcie przestały mnie pytać o NIP, gdy brałam fakturę, bo już wiedziały, z jakiej firmy jestem 🙂

Po co to wszystko piszę? Po to, żebyś Ty nie popełnił moich błędów. Teraz wiem, że jest znacznie łatwiejsze rozwiązanie i mając sklep internetowy, nie trzeba mieć w domu magazynu i przez pół dnia pakować paczek. Wystarczy skorzystać z usług logistycznych dla e-commerce.

Jak działają usługi logistyczne dla e-commerce?

W Polsce jest przynajmniej kilka firm, które świadczą usługi logistyczne dla e-commerce. Ich działanie wygląda w praktyce tak: wysyłasz do nich swoje produkty, oni je magazynują, a gdy przychodzą zamówienia od klientów, wysyłają na bieżąco te zamówienia. Wszystko to dzieje się bez Twojego udziału, bo firma logistyczna ma dostęp do Twojego panelu sklepu internetowego, więc sama widzi, że przyszło nowe zamówienie, czy jest opłacone i gotowe do realizacji i gdzie je wysłać.

Zalety skorzystania z usług logistycznych, nawet gdy jesteś małym sklepem z niewielkim asortymentem (lub jednym produktem, tak jak u mnie jest to książka), są ogromne:

  • nie musisz martwić się o magazynowanie produktów
  • nie musisz biegać na pocztę, czekać na kuriera czy chodzić do paczkomatu
  • nie musisz osobno podpisywać umów z firmami kurierskimi czy pocztą, firma logistyczna ma swoje umowy, a z racji wysyłania wielu paczek dziennie ma też dobre stawki np. za wysyłkę kurierem
  • rozliczasz się z jedną firmą logistyczną, a nie z pocztą, kurierem, paczkomatem osobno
  • firma logistyczna może ogarniać też reklamacje, poszukiwać zaginionych przesyłek
  • nie musisz martwić się o materiały do pakowania (zdziwiłbyś się, gdybyś zobaczył ile miejsca zajmuje w domu 50 kopert bąbelkowych na książki ;))
  • paczki wysyłane są codziennie
  • możesz wyjechać na urlop, a Twój sklep nadal działa (bo nie Ty go obsługujesz)
  • nie musisz zatrudniać pomocnika do wysyłania paczek, jeśli nagle zaczniesz sprzedawać dużo więcej

Dla mnie nawiązanie współpracy z firmą logistyczną było prawdziwym zbawieniem. Nie tylko pozbyłam się z domu wszystkich pudeł, ale też mogłam zamówić więcej towaru, niż kiedykolwiek miałam w sklepie. Co więcej, teraz zamawiam kolejne dostawy bezpośrednio do magazynu, więc moja rola w prowadzeniu sklepu ogranicza się tylko do marketingu i zamawiania dostaw. Dostawa przychodzi do magazynu, pracownicy ją rozpakowują, a gdy towar schodzi – wysyłają do klientów. Ja tylko dostaję fakturę na koniec miesiąca. I pomyśleć, że kiedyś myślałam, że prowadzenie sklepu internetowego polega głównie na wysyłaniu paczek :))

Usługi logistyczne dla e-commerce – czy to się opłaca?

Zalet korzystania z usług logistycznych jest sporo, ale pewnie interesują Cię też koszty. Jeśli czekasz na konkretną kwotę, to tym razem niestety muszę Cię rozczarować, bo ta zależy od bardzo wielu czynników – od tego, ile powierzchni magazynowej potrzebujesz, ile paczek wysyłasz dziennie, jak te paczki są pakowane, czy jest do nich dorzucany jakiś gratis itd. Różne są też sposoby rozliczania usług w różnych firmach logistycznych. Gdy robiliśmy rozeznanie (było to w 2016 roku, jakoś na jesieni), dostaliśmy kilka wycen, w których osobno rozliczane było przyjęcie towaru, osobno zajmowana powierzchnia, osobno wysyłka każdego produktu. Po analizie ofert skorzystaliśmy z firmy Omnipack, ale gdy porównywaliśmy ceny, miesięcznie we wszystkich tych firmach koszty wychodziły podobnie.

Ostatecznie do wyboru ich oferty przekonała mnie też jedna drobna rzecz. Na stronie Omnipack były zdjęcia dwóch właścicieli firmy, a na nasze pytania mailowe odpowiadał jeden z nich – w bardzo krótkim czasie i bardzo dokładnie. Lubię wiedzieć, z kim rozmawiam i ta firma wydała mi się najbardziej przyjazna ze wszystkich 🙂 Po ponad roku współpracy mogę powiedzieć, że to był dobry wybór.

Ale wracając do cen. Jeśli masz niewielki sklep, na stanie nie więcej niż kilkaset sztuk produktów (robiliśmy kalkulację zdaje się dla 200), to za samą usługę magazynowania, pakowania i wysyłki zapłacisz średnio kilka złotych netto (jakieś 7-10, w różnych firmach różnie wychodziło, w zależności od tego, jak często robisz dostawy, jak dużo towaru schodzi tygodniowo itd.). Do tego dolicz jeszcze koszt wysyłki (np. paczkomatem czy kurierem), ale ten ostatni płaci przecież klient.

Czy to dużo? I tak, i nie. Wydaje się sporo, szczególnie jeśli sprzedajesz produkty z małą marżą. Ale dla małych sklepów, np. dla blogerów, którzy wydają swoje książki, sprzedają plannery lub inne produkty fizyczne, takie rozwiązanie jest całkiem opłacalne. Gdybym miała wynająć nawet niewielkie biuro w Łodzi i zatrudnić na pół etatu kogoś do wysyłki paczek (bo mniej więcej tyle jest roboty w tej chwili), musiałabym się liczyć z kosztami ok. 2000-3000 zł netto miesięcznie, a jeszcze pracownika trzeba by było nauczyć wszystkiego i pilnować. W firmie logistycznej płacę za wysyłkę mniej i nie muszę się o nic martwić, wiem, że paczki będą wysyłane codziennie, a klienci są zadowoleni, że zamówienia przyszły tak szybko 🙂

Czy opłaca się też dużym sklepom? Widzę, że z oferty „naszej” firmy logistycznej korzysta też Esprit, więc chyba dużym też się to kalkuluje.

Ciekawa jestem Waszych opinii, szczególnie osób, które już sprzedają coś w sieci. Rozważaliście skorzystanie z usług firmy logistycznej, a może już korzystacie? Jeśli macie jakieś pytania, dotyczące tego tematu, to oczywiście można je zadać w komentarzu.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Znajdź klienta na 100 sposobów

Szukasz klientów online?

Ten narzędziownik pomoże Ci znaleźć zlecenia, niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz (copywriting, tłumaczenia, prawo, marketing, dietetyka, social media, VA, grafika, fotografia i wiele innych).

Znajdziesz tu materiały wideo, zeszyt ćwiczeń, excele, bank pomysłów, szablony, listy itp.

Wszystko z dożywotnim dostępem i w cenie JEDNEJ PIZZY.

Zdjęcie Agnieszki Skupieńskiej
O autorce: Agnieszka Skupieńska

Z wykształcenia polonistka, ale nigdy nie pracowałam w szkole. Jako freelancerka zaczęłam pracować w 2009 roku, pisząc teksty na zlecenie. Teraz uczę innych, jak zarabiać, nie wychodząc z domu. Mam też swój sklep internetowy, w którym można kupić akcesoria barmańskie.
Sprawdziłam, że praca w domu może być sposobem na życie. I to na całkiem niezłym poziomie 🙂

Subscribe
Powiadom o
guest

9 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Jola (Pixel Kolor)
6 lat temu

Ja mam taki dylemat ze strony klienta. Kto ponosi w takim układzie odpowiedzialność za niedostarczenie towaru w terminie? Mam bardzo niemiłą sytuację jako kupująca, a odpowiedzialność jest przerzucana, bo właśnie firma sama wysyłką się nie zajmuje.

Paweł Kępa
6 lat temu

Z tym pakowaniem, wysyłaniem i magazynowaniem to wiem o czym mówisz. Przechodziłem to z moją żoną i jej sklepem 🙂 Na szczęście teraz udało się to inaczej zorganizować. Z usług firmy zewnętrznej jeszcze nie korzystamy (na pewno przyjdzie na to moment), ale na szczęście dom mamy spory, więc udało się wygospodarować na to wszystko miejsce. A przede wszystkim właśnie popracowaliśmy nad całą logistyką. Zgodnie z zasadą pareto zostawiliśmy 20% rozwiązań, które przynosiły 80% zysków. Czyli jest tylko jeden sposób płatności, jeden sposób dostawy itd. A przede wszystkim zmniejszyliśmy sprzedawany asortyment, a to też wiązało się z liczbą potrzebnych rozmiarów opakowań.… Czytaj więcej »

Kasia Pszonicka
6 lat temu

Zapisałam sobie na przyszłość! 🙂

Damian Zięba
6 lat temu

Witam ,
super artykuł. Będę go gorąco polecał wszystkim niezdecydowanym właścicielom sklepów internetowych. Dziękuję 🙂