Myślisz, że rok to dużo i wiele zdążysz zrobić? Pierwsze trzy miesiące miną, zanim się zorientujesz. W drugim kwartale może zrobisz to, co planowałeś w pierwszym, ale bez dobrego planu i to może się nie udać. Mam dla Ciebie listę celów, które warto sobie wyznaczyć w pierwszym roku prowadzenia biznesu.

W kursie Akademia Freelancer PRO (zobacz szczegóły tutaj) poświęcamy kilka lekcji na ustalenie celów i ułożenie strategii działania dla freelancerskiego biznesu. Strategia moim zdaniem jest jak mapa. Jeśli masz ją zawsze przed sobą (strategię i mapę), to nie idziesz przed siebie po omacku, tylko wiesz, dokąd masz dojść i jakie punkty minąć po drodze. Wiesz, jakie przeszkody Cię czekają i jakich narzędzi lub czyjej pomocy będziesz potrzebować, żeby tę drogę pokonać.

Bez strategii może uda Ci się coś osiągnąć, ale – uwierz mi – na pewno nie tyle, ile chciałbyś. Ale zanim ułożysz strategię, musisz wiedzieć, jaki masz cel. I właśnie dzisiaj mam dla Ciebie listę takich celów.

Czy to lista uniwersalna? No cóż, nie dla wszystkich, to pewne. Ale zaryzykuję stwierdzenie, że jeśli jesteś freelancerem lub otwierasz mały biznes, związany z działalnością w internecie, to ta lista celów Ci się przyda. Na jej podstawie zbuduj własną.

Nawet jeśli nie jesteś na początku drogi, nie zakładasz właśnie firmy, ale prowadzisz ją już od jakiegoś czasu, przeczytaj moją listę. Może wpadnie Ci do głowy coś, co też chciałbyś zrobić w swoim biznesie, ale nie dość jasno i często myślałeś o tym do tej pory?

30 celów na pierwszy rok pracy na swoim

  1. Założyć swoją stronę internetową
  2. Zaprojektować (zlecić zaprojektowanie) logo
  3. Założyć konto firmowe
  4. Znaleźć księgową
  5. Wybrać program do wystawiania faktur
  6. Założyć blog i podpiąć go pod stronę internetową
  7. Pisać przynajmniej 1 dobry tekst ekspercki na blog tygodniowo
  8. Założyć fanpage firmowy na Facebooku
  9. Zdobyć 5 pierwszych klientów
  10. Umieścić 3 realizacje w portfolio
  11. Zaprojektować ulotki dla swojej firmy
  12. Zarobić pierwszy 1000 zł na usługach
  13. Stworzyć własny produkt (płatny lub darmowy)
  14. Zarobić pierwszy 1000 zł ze sprzedaży produktu
  15. Pojawić się jako ekspert w jednym medium branżowym
  16. Zebrać opinie 3 klientów i umieścić je na stronie
  17. Zrobić sobie profesjonalną sesję wizerunkową
  18. Znaleźć 3 sposoby promowania swojego biznesu, z których jeszcze nie korzystałeś (sprawdź moje 52 sposoby, może któryś z nich Ci pomoże)
  19. Poznać 3 innych specjalistów, którzy działają w tej samej branży
  20. Wybrać się na 1 spotkanie branżowe, targi lub konferencję
  21. Przeczytać 5 książek związanych z branżą
  22. Zapisać się na 1 kurs/szkolenie, które rozwinie Twoje umiejętności
  23. Zapisać się na 1 kurs/szkolenie, które nauczy Cię marketingu/reklamy/promocji Twojej działalności
  24. Zacząć odkładać 10% z każdego zlecenia na wybrany cel, związany z rozwojem działalności (nowy sprzęt/oprogramowanie/szkolenia)
  25. Przeanalizować ofertę 5 konkurencyjnych firm i sprawdzić, co robią inaczej/lepiej
  26. Zaplanować rozwój firmy na następne 5 lat
  27. Zacząć spisywać wszystkie firmowe przychody i wydatki (pomoże Ci w tym arkusz zleceń i arkusz cash flow)
  28. Zaprojektować (zlecić zaprojektowanie) wizytówki
  29. Pomyśleć nad gratisem, który możesz wręczać klientom (sprawdź wpis: Pomysły na gratis dla klienta – co może dać freelancer?)
  30. Odłożyć 10 tysięcy złotych na poduszkę finansową

Jak pracować z listą celów?

30 celów w rok to naprawdę dużo. Nic się nie stanie, jeśli na Twojej liście znajdzie się ich 20 albo nawet 10. Ważne, żeby taka lista w ogóle powstała. I żeby była gdzieś pod ręką.

Gdy już ją masz, podziel cele do zrealizowania na kwartały – czyli listę na 4 części. Kwartał to więcej niż miesiąc, więc nawet jeśli w jednym miesiącu będziesz miał nawał pracy (to super!), to cele może uda się zrealizować w kolejnym. A jednocześnie kwartał to mniej niż rok i większa szansa, że więcej uda Ci się zrobić, jeśli cele podzielisz na kwartały, a nie zostawisz listy tak jak jest.

Ja lubię ustalać cele na dany kwartał tak, żeby w jednym kwartale nie brać na siebie dużo dużych celów, ale trochę małych i trochę większych. Na przykład w jednym kwartale możesz wziąć na warsztat cel „założę swój sklep internetowy” (duży cel) oraz „zaprojektuję/zlecę zaprojektowanie logo dla mojej firmy” i „wybiorę program do wystawiania faktur”. Pierwszy cel jest pracochłonny, ale dwa kolejne można odhaczyć w ciągu jednego dnia (zwłaszcza jeśli przygotowanie logo zlecasz specjaliście).

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby cele się powtarzały w kolejnych kwartałach. W pierwszym możesz postawić sobie za cel „zarobić pierwszy 1000 zł”, a w którymś kolejnym „zarobić pierwsze 10 tysięcy złotych” albo „wystawić fakturę jednemu klientowi na przynajmniej 1000 zł”. To Twoje cele, bądź odważny i zaplanuj to, co chcesz!

Pamiętaj, o co w tym wszystkim chodzi: nieważne ile celów zapiszesz i ile zrealizujesz w danym kwartale. Ważne, żeby mieć przed sobą tę listę jak mapę i wiedzieć, dokąd chcesz dotrzeć i gdzie chcesz być za rok od dzisiaj.

To jak, kto zabiera się za przygotowanie swojej listy celów firmowych?